Σε μία καινοτόμα συνεργασία προχώρησαν πρόσφατα η Airbnb και η Διεθνής Ένωση Ερευνητών Οικονομικών Εγκλημάτων (IAFCI), με σκοπό να βοηθήσουν τους ταξιδιώτες να κάνουν τις κρατήσεις ταξιδιών στο διαδίκτυο με ασφάλεια. Αφορμή για την εν λόγω συνεργασία, αποτέλεσε μεταξύ άλλων έρευνα καταναλωτών, η οποία διαπίστωσε ότι σχεδόν το 50% των Αμερικανών έχει πέσει θύμα απάτης, με ατομικές απώλειες που αγγίζουν κατά μέσο όρο τα 2.700 δολάρια, ενώ 1 στους 5 ή το 18%, έχει απωλέσει περισσότερα από 5.000 δολάρια.
Ιδιαίτερα για τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής που αφορούν σε ημέρες αργίας και ταξίδια διακοπών περισσότερων ημερών, η Airbnb και η IAFCI εργάζονται από κοινού για να διασφαλίσουν ότι οι καταναλωτές θα αποφύγουν τις μελλοντικές ταξιδιωτικές απάτες, οι οποίες πληθαίνουν με εντυπωσιακούς ρυθμούς.
Ένα από τα ζητήματα που υπογραμμίζει η εκστρατεία ασφαλούς πλοήγησης στο διαδίκτυο για κρατήσεις ταξιδιών, είναι η σημασία της χρήσης ενός αναγνωρισμένου παρόχου, ειδικά όταν η πληρωμή του γίνεται μέσω του διαδικτύου. Η Airbnb για παράδειγμα, αναφέρει ότι έχει επενδύσει σε μία ευρεία γκάμα μέτρων, ώστε να προστατεύσει τις πληροφορίες και τις κρατήσεις των μελών της. Τα μέτρα αυτά, μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν και συστήματα που στοχεύουν στην προληπτική αποτροπή ενδεχόμενης απάτης, όπως ανταλλαγή μηνυμάτων μεταξύ των χρηστών, σε συνδυασμό με υπενθυμίσεις επικοινωνίας, πληρωμή και προστασία πληρωμών επισκεπτών, καθώς και παρακράτηση πληρωμής για διαμονή μέχρι 24 ώρες μετά το check-in.
Η σχετική έρευνα καταναλωτών της Airbnb, αποκαλύπτει επίσης ότι λόγω του αυξημένου κόστους διαβίωσης, η εύρεση προσφορών έχει γίνει ολοένα και πιο σημαντική για τους περισσότερους καταναλωτές και μάλιστα σε ποσοστό 90%, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει τους ευάλωτους ταξιδιώτες σε αναξιόπιστους ιστοτόπους. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι το 44% των Αμερικανών ανέφερε ότι είναι λιγότερο προσεκτικό όταν κάνει κρατήσεις διακοπών, εάν πιστεύει ότι θα εξοικονομήσει χρήματα, ενώ πάνω από το 1/3 ή ποσοστό 37% θα έπαιρνε το ρίσκο, εφόσον θα εξοικονομούσε χρήματα, ακόμη κι αν μια προσφορά διακοπών φαινόταν πολύ καλή για να είναι αληθινή.
Σήμερα, με την προσφορά εξελιγμένων εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης, οι διαδικτυακές απάτες πληθαίνουν, κυρίως με τη χρήση ψεύτικων ιστοσελίδων, μηνυμάτων sms, email, ακόμη και social media, μέσω των οποίων οι απατεώνες πείθουν τους ταξιδιώτες ότι κάνουν κράτηση με νόμιμη εταιρεία. Αξίζει να σημειωθεί ότι, μέσα σε 12 μήνες, η αντίστοιχη ομάδα της Airbnb, εντόπισε και απομόνωσε σχεδόν τόπους 2.500 phishing τρίτων σε όλο τον κόσμο.
Πώς μπορούν να προστατευτούν οι ταξιδιώτες από τις διαδικτυακές απάτες
Για να βοηθήσουν τους ταξιδιώτες να αποφύγουν τις απάτες στον προγραμματισμό των διακοπών τους, η Airbnb και η IAFCI παρέχουν τις εξής συμβουλές, κυρίως προς τους χρήστες του διαδικτύου:
1. Ύποπτα μηνύματα, email και αναρτήσεις στα social media
Οι χρήστες δεν πρέπει να κάνουν κλικ σε συνδέσμους μηνυμάτων και email που δεν αναμένουν. Αν και οι περισσότεροι καταναλωτές, σε ποσοστό 89% ανησυχούν ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα κάνει πιο δύσκολο τον εντοπισμό της απάτης, παρ’ όλα αυτά θα πρέπει να παραμείνουν σε εγρήγορση για ύποπτους ιστότοπους, sms, μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Εάν ο ταξιδιώτης δεν είναι βέβαιος ότι το μήνυμα που έλαβε ή κάποια ανάρτηση προέρχεται από μια νόμιμη εταιρεία, δεν θα πρέπει να ασχοληθεί με αυτό και φυσικά δεν θα πρέπει να κάνει κλικ σε οποιονδήποτε σύνδεσμο το συνοδεύει.
2. Προστασία κωδικών πρόσβασης
Η προστασία των κωδικών πρόσβασης, είναι πολύ σημαντική. Οι κωδικοί θα πρέπει να είναι ισχυροί, με 12 ή περισσότερους χαρακτήρες, έτσι ώστε να είναι πιο δύσκολο να αντιγραφούν από απατεώνες. Εάν ο χρήστης λάβει ειδοποίηση ότι κάποιος προσπάθησε να αποκτήσει πρόσβαση σε έναν από τους λογαριασμούς του και δεν ήταν ο ίδιος, θα πρέπει να αλλάξει αμέσως τον κωδικό πρόσβασης. Η ενεργοποίηση του ελέγχου ταυτότητας πολλαπλών παραγόντων, προσφέρει επίσης ένα πρόσθετο επίπεδο προστασίας του εκάστοτε λογαριασμού.
3. Προσφορές που είναι πολύ καλές για να είναι αληθινές
Οι ταξιδιώτες θα πρέπει να είναι επιφυλακτικοί με τις εντυπωσιακές προσφορές και τις τακτικές πίεσης ολοκλήρωσης μιας κράτησης. Η αναζήτηση ταξιδιών εκτός των αξιόπιστων τοποθεσιών, μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο αντιμετώπισης απάτης. Προς αυτή την κατεύθυνση, ο ταξιδιώτης θα πρέπει να αφιερώσει χρόνο για να ελέγξει τις λεπτομέρειες και να τις συγκρίνει με άλλες επιλογές, ειδικά εάν αισθάνεται ότι πιέζεται να πληρώσει για μια υπηρεσία. Σημαντικότερο όλων, εάν μια προσφορά ακούγεται πολύ καλή για να είναι αληθινή, πιθανότατα και να είναι ακριβώς έτσι. Αυτό αφορά κατά ένα μεγάλο ποσοστό τους νεότερους ταξιδιώτες, καθώς, σε αντίθεση με τη δημοφιλή πεποίθηση ότι οι μεγαλύτεροι σε ηλικία είναι πιο πιθανό να πέσουν θύματα απάτης, εκείνοι που αναφέρουν ότι έχουν εξαπατηθεί, σε ποσοστό 51% είναι οι Millennials, δηλαδή οι ταξιδιώτες ηλικίας 28 με 43 ετών και μάλιστα περισσότερο από κάθε άλλη γενιά.
4. Έλεγχος διεύθυνσης ιστοτόπου
Πριν την καταβολή οποιουδήποτε ποσού, ο χρήστης θα πρέπει να ελέγξει τη διεύθυνση του ιστοτόπου, άλλως URL και να βεβαιωθεί ότι βρίσκεται στην εφαρμογή ή τον ιστότοπο του νόμιμου παρόχου ταξιδιών.
5. Χρήση πιστωτικών καρτών για μεγαλύτερη ασφάλεια πληρωμών
Για online πληρωμές, προτείνεται η χρήση πιστωτικών καρτών, καθώς αυτές μπορούν να προσφέρουν καλύτερη προστασία σε περίπτωση απάτης, ενώ οι χρεώσεις είναι πιο εύκολο να αμφισβητηθούν. Εάν ζητηθεί ως τρόπος πληρωμής τραπεζικό έμβασμα, κρυπτονομίσματα ή δωροκάρτες, αυτά είναι σημάδια ότι θα μπορούσε να αποτελεί απάτη.
6. Έλεγχος κριτικών άλλων χρηστών
Μια επίσης καλή προστατευτική ασπίδα απέναντι στις απάτες, είναι οι κριτικές των προηγούμενων επισκεπτών, ακόμη και η αποστολή ερωτήσεων σε κάποιους από αυτούς.
7. Άμεση επικοινωνία με την τράπεζα
Ο ταξιδιώτης θα πρέπει να επικοινωνήσει άμεσα με την τράπεζά του ή το χρηματοπιστωτικό του ίδρυμα, σε περίπτωση που αισθανθεί ότι έχει πέσει θύμα απάτης. Αυτό αναφέρεται ως συμβουλή, καθώς η σχετική έρευνα έδειξε ότι το 52% των Αμερικανών δεν ήταν σίγουρο με ποιον θα έπρεπε να επικοινωνήσει σε περίπτωση απάτης. Στην Airbnb για παράδειγμα, οι χρήστες μπορούν να αναφέρουν ύποπτα μηνύματα απευθείας στο thread, ή στην «αναφορά αυτής της καταχώρισης», στο προφίλ της καταχώρισης.
Τέλος, εάν ο ταξιδιώτης έχει προβεί σε πληρωμή εκτός πλατφόρμας θα πρέπει να επικοινωνήσει άμεσα με την ομάδα υποστήριξης πελατών, η οποία είναι διαθέσιμη 24 ώρες την ημέρα, 7 ημέρες την εβδομάδα.
Διαβάστε ακόμα:
Τι θα πρέπει να αλλάξουν οι τουριστικές επιχειρήσεις για τους ταξιδιώτες άνω των 60 ετών
H άνοδος του Solo Travel – Ποιους προορισμούς επιλέγουν οι μοναχικοί ταξιδιώτες το 2024
Έρευνα: Oι ταξιδιώτες εγκαταλείπουν τις ξαπλώστρες για να αποκτήσουν νέες εμπειρίες