Τις δυνατότητες προσέλκυσης Βραζιλιάνων τουριστών στη χώρα μας καταγράφει σε έκθεση του το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων του ελληνικού Γενικού Προξενείου στο Σάο Πάολο.

26

Παρά τη δυσμενή οικονομική συγκυρία για τη Βραζιλία, ο εξερχόμενος τουρισμός αντιπροσωπεύει θετική προοπτική για την Ελλάδα, καθώς αφορά σε ταξιδιώτες υψηλής κατανάλωσης, που έχουν μεν επηρεαστεί από την οικονομική κρίση, αλλά όχι καθοριστικά.

Όπως αναφέρει σχετικά με δεδομένη την ελκυστικότητα της βραζιλιανής αγοράς εξερχόμενου τουρισμού και τον ανταγωνισμό, είναι σκόπιμη η ανάληψη δράσεων προβολής του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, τόσο προς τους επαγγελματίες του χώρου, όσο και απευθείας στους τελικούς καταναλωτές-χρήστες, προκειμένου να δημιουργηθεί αίσθηση οικειότητας και εμπιστοσύνης για το προσφερόμενο προϊόν και άρα να ενισχυθεί η ζήτησή του. Σημειώνεται επίσης, ότι οι Βραζιλιάνοι όλο και περισσότερο προτιμούν την έρευνα, την αγορά τουριστικών πακέτων ή και την ανεξάρτητη σύνθεση του ταξιδιού τους μέσω internet, παρά μέσω φυσικών ταξιδιωτικών γραφείων. Βασικό κοινό χαρακτηριστικό των φυσικών ταξιδιωτικών γραφείων, θεωρείται πλέον η προσέγγιση εν δυνάμει τουριστών από τα μεσαία και τα χαμηλότερα εισοδηματικά στρώματα.

Σύμφωνα με την έκθεση, η προβολή του ελληνικού τουριστικού προϊόντος μπορεί να γίνει σε διάφορα επίπεδα από την ανάπτυξη των ιστοσελίδων των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων στην πορτογαλική γλώσσα (η αγγλική δεν είναι διαδεδομένη στη χώρα) και τη διαφήμισή τους σε βραζιλιανές μηχανές αναζήτησης έως την ανάπτυξη προφίλ, επίσης, στην πορτογαλική γλώσσα σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τη συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις τουρισμού στη Βραζιλία, τις καταχωρήσεις σε δημοφιλή τοπικά έντυπα, ή ακόμα, τον σχεδιασμό και την υλοποίηση στοχευμένων προωθητικών ενεργειών.

Όσον αφορά στον εισερχόμενο τουρισμό από την Βραζιλία στην Ελλάδα και σύμφωνα με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος (2020), επήλθε μεγάλη μείωση στις αφίξεις οι οποίες ανήλθαν το 2020 σε 5.500 έναντι 82.608 το 2019, (μείωση 93,3% σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο).

Δεδομένης της επιβράδυνσης της οικονομικής δραστηριότητας στη Βραζιλία, αλλά και των συνθηκών υγειονομικής ασφάλειας στην Τουρκία, μέσω της οποίας πολλοί Βραζιλιάνοι επισκέπτονταν την Ελλάδα (η Turkish Airlines διαθέτει απευθείας πτήση μεταξύ Σάο Πάολο και Κωνσταντινούπολης), παραμένει επιτακτική η αξιοποίηση συνεργειών με άλλες χώρες/αεροπορικές εταιρείες. Στα θετικά για την προοπτική του ελληνικού τουρισμού, συγκαταλέγεται η ενδεχόμενη ανατίμηση του ρεάλ, που μπορεί να δώσει νέα ώθηση στην ταξιδιωτική δαπάνη εξωτερικού των Βραζιλιάνων.

Εμπειρία ζωής το ταξίδι στην Ευρώπη

Επισημαίνεται, ότι για τους Βραζιλιάνους, το ταξίδι στην Ευρώπη αντιπροσωπεύει μια συνολική εμπειρία, που επιπλέον για τους περισσότερους είναι εμπειρία ζωής, η οποία δεν περιορίζεται μόνο σε επίσκεψη σημαντικών αξιοθέατων και μνημείων. Καθώς η Ελλάδα είναι ήδη γνωστός προορισμός, τουλάχιστον τα πιο δημοφιλή της μέρη, για τους Βραζιλιάνους έχει ίσως μεγαλύτερη σημασία η παρουσίαση και οπτικοποίηση ελκυστικών επιλογών διασκέδασης, φαγητού, αγορών, κ.α. σε συνδυασμό με την επίσκεψη σε αξιοθέατα, παρά η εστίαση μόνο στα αξιοθέατα.

Εμπόδια στον εισερχόμενο τουρισμό από Βραζιλία

Από τον Μάϊο του 2020 έχει επιβληθεί φόρος εισοδήματος παρακρατούμενος στην πηγή, που σημαίνει επιβάρυνση 25% επί του κόστους της παρεχόμενης υπηρεσίας στην αποστολή τραπεζικών εμβασμάτων από την Βραζιλία προς την Ελλάδα για πληρωμή τουριστικών υπηρεσιών που πρόκειται παρασχεθούν στη χώρα μας σε Βραζιλιάνους τουρίστες (πρωτύτερα ήταν 6%). Ανταγωνίστριες χώρες στον τομέα της προσέλκυσης βραζιλιάνικου τουρισμού όπως η Τουρκία, Ιταλία, Ισπανία και Πορτογαλία που έχουν υπογράψει διμερείς συμφωνίες αποφυγής διπλής φορολογίας με την Βραζιλία, έχουν απαλλαχθεί από την επιβολή αυτού του φόρου.

Μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Επιπλέον, συνιστάται η αξιοποίηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ιδιαίτερα δημοφιλή στη Βραζιλία, για την προώθηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος – πάντα στην πορτογαλική γλώσσα.

Σύμφωνα με σχετική έρευνα της Nielsen IBOPE, άνω του 80% των Βραζιλιάνων είχε πρόσβαση σε υπολογιστή συνδεδεμένο στο internet, στο σπίτι ή στη δουλειά. Από αυτούς, ο αριθμός των ενεργών χρηστών διαδικτύου (πρόσβαση τουλάχιστον μία φορά μέσα στο μήνα) ήταν 72,3 εκατ. Η χώρα διαθέτει από τους μεγαλύτερους αριθμούς χρηστών Facebook στον κόσμο. Σύμφωνα με στοιχεία της ίδιας της εταιρίας, καταγράφονται 99 εκατ. μοναδικοί χρήστες ανά μήνα, ή 48% του πληθυσμού της χώρας. Επίσης, είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη η επικοινωνία, είτε για επαγγελματικούς λόγους, είτε για προσωπικούς, μέσω της τηλεφωνικής εφαρμογής Whatsup.

Εξερχόμενος τουρισμός

Τα 2020 και 2021 καταγράφηκε μια απότομη μείωση στους αριθμούς του εξερχόμενου τουρισμού από την Βραζιλία λόγω της πανδημίας που αγγίζει το 90%. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο ποσοστό στους ταξιδιωτικούς περιορισμούς που επιβλήθηκαν στους Βραζιλιάνους τουρίστες σε αρκετές χώρες του κόσμου. Πριν την πανδημία και με βάση τα στοιχεία για το 2019, καταγράφηκαν άνω των 10 εκατ. διεθνών αναχωρήσεων από τη Βραζιλία. Δηλαδή το 5% του πληθυσμού ταξίδεψε στο εξωτερικό, ενώ μεταξύ 2010 και 2019 ο εξερχόμενος τουρισμός αυξήθηκε με μέσο ρυθμό 8,8%. Με ταχύτερο ρυθμό αυξήθηκε η τουριστική δαπάνη το ίδιο διάστημα, σε ποσοστό 12,5%. Πάντως, τα τα τελευταία έτη, πέρα από την υγειονομική κρίση, η επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας, ο υψηλός πληθωρισμός και η σημαντική υποτίμηση του ρεάλ σε σχέση με το ευρώ και το δολάριο, οδήγησαν σε σημαντική υποχώρηση της ταξιδιωτικής δαπάνης εξωτερικού.

Όσον αφορά τους προορισμούς, οι Βραζιλιάνοι ταξιδεύουν πρώτα στο Μπουένος Άιρες (λόγω γεωγραφικής εγγύτητας) και στη συνέχεια στις ΗΠΑ, κυρίως Μαϊάμι, Ορλάντο και Νέα Υόρκη. Στη συνέχεια επιλέγουν την Ευρώπη και δημοφιλέστεροι προορισμοί είναι η Πορτογαλία (λόγω γλωσσικής και πολιτισμικής εγγύτητας), Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία, Γερμανία και Βρετανία. Εν μέσω κρίσης πάντως, τα ταξιδιωτικά γραφεία προτείνουν εναλλακτικούς προορισμούς εξωτερικού, σε χώρες όπου το ρεάλ εξακολουθεί να είναι ισχυρότερο, όπως Αίγυπτος, Ινδονησία, Νότια Αφρική, Ρωσία και χώρες της Νότιας Αμερικής, ή όπου η υποτίμηση του νομίσματος είναι συγκριτικά ηπιότερη.

Προτιμήσεις Βραζιλιάνων τουριστών

Συνήθεις μήνες διακοπών για τους Βραζιλιάνους είναι ο Ιούλιος (σχολικές διακοπές) και από τον Δεκέμβριο μέχρι το καρναβάλι.

Σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Τουρισμού, οι Βραζιλιάνοι ταξιδεύουν στην Ευρώπη για τους εξής λόγους:

-Για να αναβαθμίσουν το κύρος και την κοινωνική τους εικόνα, καθώς η Ευρώπη θεωρείται εκλεπτυσμένος προορισμός.

-Για να αναζητήσουν τις ρίζες τους και τις ρίζες του πολιτισμού της Βραζιλίας.

-Για τη δυνατότητα να επισκεφθούν αρκετές χώρες στο χρόνο και με τα χρήματα που διαθέτουν.

-Για να επισκεφθούν το κέντρο του καθολικισμού.

-Για να απολαύσουν την ευρωπαϊκή γαστρονομία, τοπικές κουζίνες, να επισκεφθούν αμπελώνες, κλπ.

-Για να επισκεφθούν την έδρα μερικών από τις καλύτερες ποδοσφαιρικές ομάδες του κόσμου.

-Οι νέοι κυρίως, για να απολαύσουν την ελευθερία και τη χαλαρότητα που θεωρούν ότι προσφέρουν ορισμένοι ευρωπαϊκοί προορισμοί.

Τα παραπάνω συνιστούν και τα πλεονεκτήματα της Ευρώπης για τους Βραζιλιάνους ταξιδιώτες, οι οποίοι δηλώνουν ότι τους αρέσει να ταξιδεύουν στην ήπειρο γιατί είναι εκλεπτυσμένος προορισμός, για τη γαστρονομία, γιατί έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν περισσότερους πολιτισμούς σε ένα μόνο ταξίδι, για τα καλά διατηρημένα αξιοθέατα και για τις ιδιαιτερότητες της ηπείρου σε αρχιτεκτονική, γλώσσα και τέχνη.

Στα προβλήματα που περισσότερο αναφέρθηκαν στην έρευνα, περιλαμβάνονται διαδικασίες θεωρήσεων εισόδου και ελέγχου συνόρων, υψηλές τιμές, ποιότητα ξενοδοχείων χαμηλότερη από τη διαφημιζόμενη, συνωστισμός στα αξιοθέατα, προβλήματα γλώσσας και επικοινωνίας, κλειστά αξιοθέατα, πιστωτικές κάρτες από τη Βραζιλία μη ευρέως αποδεκτές, πολιτισμικά εμπόδια και ασυμβατότητα συνηθειών, καθώς και ακύρωση αναχωρήσεων.

Διαβάστε ακόμα:

Ο νέος «πράσινος» τουρισμός στη Γαλλία

ΕΟΤ: Στόχος ο δημιουργικός και αναζωογονητικός τουρισμός