To 44% επί του συνόλου των δαπανών, αλλά και των διανυκτερεύσεων για διακοπές «Ήλιος και Θάλασσα» στην Ελλάδα αντιστοιχούν στις δύο σημαντικότερες αγορές εισερχόμενου τουρισμού για τη χώρα μας, τη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, φτάνοντας συνολικά τα 8,11 δισ. ευρώ το 2022 και τα 62,15 εκατ. διανυκτερεύσεις με ένα σύνολο αφίξεων πάνω από 6 εκατ.
Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από την τελευταία μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων με θέμα «Τα ταξίδια για «Ήλιο και Θάλασσα» στην Ελλάδα από Ην. Βασίλειο και Γερμανία – κατανομή σε all inclusive και χωρίς all Inclusive και τα χαρακτηριστικά τους».
Οι Γερμανοί έχουν προβάδισμα έναντι των Βρετανών, το οποίο όμως γίνεται σαφώς μεγαλύτερο όταν πρόκειται για καλοκαιρινές διακοπές all inclusive. Στη συγκεκριμένη αγορά, οι επισκέπτες από το Ηνωμένο Βασίλειο αντιπροσωπεύουν περίπου το 1/5 επί του συνόλου των αφίξεων και της δαπάνης (19%), ενώ η γερμανική το 1/4 των αφίξεων και πολύ περισσότερο, το 28% της δαπάνης.
Σύμφωνα με τη μελέτη, το 2022 η αγορά «Ήλιος και Θάλασσα» all inclusive αντιπροσώπευσε το 47% των αφίξεων «Ήλιος και Θάλασσα» στην Ελλάδα, το 43% των διανυκτερεύσεων και το 50% των δαπανών, με 7 εκατ. αφίξεις (επί συνόλου 15,01 εκατ.), 61,2 εκατ. διανυκτερεύσεις (επί συνόλου 142,29 εκατ.) και 9,2 δισ. ευρώ δαπάνη (επί συνόλου 18,5 δισ. ευρώ). Επισημαίνεται εδώ ότι ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με το all inclusive oι δαπάνες, πέραν αυτών εντός της χώρας, συμπεριλαμβάνουν και τα έξοδα που έκαναν οι επισκέπτες και εκτός, για τη μετάβασή τους στην Ελλάδα, τις προμήθειες των tour operators κ.ο.κ. επομένως τα νούμερα δεν είναι άμεσα συγκρίσιμα με αυτά από την Έρευνα Συνόρων της Τράπεζας της Ελλάδος.
Οι διαφορές στο προϊόν all Inclusive
Οι δύο κύριες χώρες εισερχόμενου τουρισμού της Ελλάδας για ταξίδια «Ήλιος και Θάλασσα», δηλαδή η Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο παρουσιάζουν μεγάλη ομοιότητα ως προς το σύνολο των ταξιδιών «Ήλιος και Θάλασσα», αλλά διαφοροποιούνται σημαντικά ως προς τις δύο επιμέρους αγορές, με και χωρίς all inclusive.
Κατ’ αρχάς, στο σύνολο της αγοράς για «Ήλιος και Θάλασσα», ενώ τα μεγέθη των αφίξεων και των διανυκτερεύσεων είναι παρόμοια για τις δύο εθνικότητες, αντιπροσωπεύοντας αντίστοιχα το 20% και το 22% επί του συνόλου, στις δαπάνες, η γερμανική αγορά υπερτερεί με μερίδιο 24% ή αλλιώς 4,47 δισ. ευρώ έναντι του 20% ή 3,64 δισ. ευρώ του Ηνωμένου. Βασιλείου.
Οι διαφορές είναι πιο έντονες στο προϊόν all Inclusive όπου η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου αντιπροσωπεύει, με 1,34 εκατ. αφίξεις, το 19% επί του συνόλου και το 19% της δαπάνης ή αλλιώς 1,78 δισ. ευρώ. Οι δαπάνες των Γερμανών στο all inclusive είναι πολύ υψηλότερες και ξεπερνούν τα 2,56 δισ. ευρώ (28% επί του συνόλου) με τις αφίξεις να φτάνουν τα 1,76 εκατ. (1 στις 4 επί του συνόλου) και τις διανυκτερεύσεις να διαμορφώνονται σε επίπεδα άνω των 14,8 εκατ. (24% επί του συνόλου).
Αντίστοιχα, στα ταξίδια χωρίς all inclusive η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου υπερτερεί της γερμανικής σε αφίξεις (22% έναντι 15%) και σε διανυκτερεύσεις (23% έναντι 20%), ενώ υστερεί σε δαπάνες (20% έναντι 21%). Συγκεκριμένα οι Βρετανοί ξοδεύουν στα καλοκαιρινά τους ταξίδια στη χώρα μας 1,86 δισ. ευρώ, έναντι 1,91 δισ. ευρώ των Γερμανών.
Συμπερασματικά και αναλύοντας τα μερίδια αγοράς ανά εθνικότητα για «Ήλιος και Θάλασσα» στην Ελλάδα φαίνεται ότι η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου προτιμά τις διακοπές «Ήλιος και Θάλασσα» χωρίς all inclusive (μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στις αφίξεις), ενώ η γερμανική τις διακοπές «Ήλιος και Θάλασσα» all inclusive. Μάλιστα κι ενώ είναι έντονη η προτίμηση των Γερμανών για το προϊόν «Ήλιος και Θάλασσα» all inclusive (ιδιαίτερα με όρους αφίξεων και δαπάνης), οι Βρετανοί συντάσσονται περισσότερο με τις υπόλοιπες αγορές προτιμώντας το προϊόν «Ήλιος και Θάλασσα» χωρίς all Inclusive.
Η Μέση Διάρκεια Παραμονής και η Μέση Δαπάνη
Συγκρινόμενοι με τους Γερμανούς τουρίστες στο προϊόν «Ήλιος και Θάλασσα», οι τουρίστες από το Ηνωμένο Βασίλειο, με 117 ευρώ, έχουν χαμηλότερη Μέση Δαπάνη ανά Διανυκτέρευση ανεξάρτητα από το αν ταξιδεύουν με all inclusive (143 ευρώ) ή όχι (100 ευρώ). Η Μέση Δαπάνη ανά Διανυκτέρευση των Γερμανών στην Ελλάδα είναι στα 144 ευρώ και αυξάνεται στα 173 ευρώ όταν πρόκειται για all inclusive, ενώ χωρίς all inclusive είναι στα 118 ευρώ. Για τις υπόλοιπες αγορές εισερχόμενου τουρισμού της χώρας μας, η Μέση Δαπάνη ανά Διανυκτέρευση είναι στα 130 ευρώ και αυξάνεται στα 143 ευρώ όταν πρόκειται για καλοκαιρινές διακοπές all inclusive, ενώ χωρίς all inclusive πέφτει στα 120 ευρώ. Στις δαπάνες περιλαμβάνονται και αυτές εκτός Ελλάδος.
Όσον αφορά τη διάρκεια παραμονής στην Ελλάδα για διακοπές συνολικά στο προϊόν «Ήλιος και Θάλασσα», σε σύγκριση με τις 10,3 διανυκτερεύσεις των Γερμανών, οι Βρετανοί, με 10,1 διανυκτερεύσεις, έχουν συνολικά μικρότερη Μέση Διάρκεια Παραμονής. Πάντως, οι δύο εθνικότητες μένουν συνολικά παραπάνω στη χώρα μας έναντι των λοιπών αγορών, των οποίων η Μέση Διάρκεια Παραμονής είναι στις 8,9 ημέρες.
Διαφοροποίηση μεταξύ των δύο εθνικοτήτων υπάρχει στις διακοπές με ή χωρίς all inclusive σε σχέση με τη Μέση Διάρκεια Παραμονής στο προϊόν «Ήλιος και Θάλασσα». Η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου, με 9,3 διανυκτερεύσεις, έχει αισθητά μεγαλύτερη Μέση Διάρκεια Παραμονής σε σχέση με τις άλλες αγορές στις διακοπές «Ήλιος και Θάλασσα» – all Inclusive – έναντι 8,4 της αγοράς της Γερμανίας και 8,7 των λοιπών αγορών. Χωρίς all inclusive η Γερμανία είναι αυτή που έχει αντίστοιχα αισθητά μεγαλύτερη Μέση Διάρκεια Παραμονής και συγκεκριμένα 13 διανυκτερεύσεις έναντι 10,7 του Ην. Βασιλείου και 9,1 των λοιπών αγορών.
Η διάρκεια παραμονής, όπως είναι εύλογο, συνδέεται άμεσα και με τη Μέση κατά Κεφαλή Δαπάνη. Έτσι, η Μέση κατά Κεφαλή Δαπάνη των Γερμανών για «Ήλιος και Θάλασσα» συνολικά είναι υψηλότερη, στα 1.487 ευρώ, και μικρότερη στο all inclusive, στα 1.454 ευρώ λόγω της μικρότερης διάρκειας παραμονής σε αυτή την περίπτωση στη χώρα μας. Από την άλλη πλευρά, η συνολική Μέση κατά Κεφαλή Δαπάνη των Βρετανών είναι στα 1.183 ευρώ, με το all inclusive να αντιστοιχεί σε 1.330 ευρώ και χωρίς all inclusive στα 1.070 ευρώ. Και οι δύο αγορές έχουν υψηλότερη Μέση κατά Κεφαλή Δαπάνη σε σχέση με τις λοιπές αγορές, των οποίων η Μέση κατά Κεφαλή Δαπάνη αντιστοιχεί στα 1.153 ευρώ.
Διαβάστε ακόμα:
Έρευνα: Πώς μπορούν τα εστιατόρια να αυξήσουν τις κρατήσεις τους
Έρευνα: Ο παράγοντας που ευνοεί την ανάπτυξη του ορεινού τουρισμού όλες τις εποχές του χρόνου