Στην άνοιξη του 2022 μετατοπίζονται οι ελπίδες για καλύτερα αποτελέσματα στα ξενοδοχεία της Αθήνας που βίωσαν σε μεγαλύτερο βαθμό τις επιπτώσεις της πανδημίας, με την πληρότητα για το 10μηνο της φετινής χρονιάς να μην ξεπερνά το 45%.
Για τη μέχρι στιγμής κατάσταση στα ξενοδοχεία της Αθήνας και γενικότερα της Αττικής αλλά και για τις μελλοντικές προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει ο τουρισμός της πρωτεύουσας μιλά στο Τravel.gr, η πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών-Αττικής και Αργοσαρωνικού κ. Λαμπρινή Καρανάσιου-Ζούλοβιτς, στην πρώτη συνέντευξη που παραχωρεί, μετά την πρόσφατη επανεκλογή της στη θέση της προέδρου.
Κάνει ιδιαίτερη αναφορά σε κλάδους που επλήγησαν περισσότερο από την πανδημία όπως αυτός των συνεδρίων και των εκδηλώσεων, αλλά και του επαγγελματικού τουρισμού και της κρουαζιέρας, μία εξέλιξη που επηρέασε ιδιαίτερα και τα ξενοδοχεία της πρωτεύουσας. Επίσης, επισημαίνει την ανάγκη να προχωρήσουν το συντομότερο οι ιδιαίτερες και στοχευμένες επενδύσεις μεγάλου μεγέθους όπως για παράδειγμα στο Ελληνικό, στον Τατόι και στην παραλιακή ζώνη, ώστε να ανανεώσουν την πρόταση της Αθήνας ως προορισμό. Στο πλαίσιο αυτό, σημειώνει ότι η Αθήνα, αποτελεί έναν διαχρονικά ισχυρό προορισμό πολλά υποσχόμενο, με απεριόριστες και ανεκμετάλλευτες σε μεγάλο βαθμό δυνατότητες.
Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης έχει ως εξής:
–Ποιο είναι το μέχρι στιγμής αποτύπωμα της κρίσης από την πανδημία στα ξενοδοχεία της Αθήνας;
Το αποτύπωμα της κρίσης για την Αθήνα, όπως ήδη γνωρίζετε από την εμπειρία σας στο χώρο του Τουρισμού, αλλά τεκμηριώνεται και με τα στοιχεία που συγκεντρώνουμε και ανακοινώνουμε κατά περιόδους, αφορά τουλάχιστον τη δεκαετία 2008-2018. Ακολούθησε ένα πραγματικά καλό 2019 για την ξενοδοχεία της Αθήνας και κατόπιν εντάχθηκε στη ζωή όλων μας η πανδημία και τα δύο χρόνια covid-19.
Όπως θα είδατε και στα πρόσφατα στατιστικά στοιχεία που ανακοινώθηκαν από την ΕΞΑΑΑ για το 10μηνο του 2021, η χρονιά δεν έδωσε πάνω από 45% πληρότητα στα ξενοδοχεία. Το δε πρώτο θετικό πρόσημο στη διετία αυτή, ήταν αυτό ενός καλού Ιουνίου που έδωσε το μήνυμα της έναρξης μιας νέας πιο ελπιδοφόρας περιόδου με θετική εξέλιξη έως και τον Οκτώβριο του 2021. Ο δε Νοέμβριος 2021 αν και μήνας Μαραθωνίου, δεν απέδωσε τα αναμενόμενα, καθώς οι επισκέπτες μαραθωνοδρόμοι ήταν ελάχιστοι εφέτος. Αυτή είναι δυστυχώς η πραγματικότητα για τα ξενοδοχεία της Αθήνας τα οποία ως αστικά ξενοδοχεία αντιμετώπισαν πολλές προκλήσεις. Υπενθυμίζω πως τόσο τα ξενοδοχεία που παρέμειναν κλειστά στη μακρά αυτή περίοδο, όσο και όσα παρέμειναν ανοικτά – με δική τους, επιχειρηματική απόφαση και στις δύο περιπτώσεις- ως κλειστά θα πρέπει να θεωρηθούν, καθώς η χαμηλή ζήτηση και η απουσία ικανού αριθμού επισκεπτών δημιούργησε και δημιουργεί ανυπέρβλητα προβλήματα στην υγιή λειτουργία τους αλλά και στην Απασχόληση.
Μπροστά μας έχουμε έναν δύσκολο χειμώνα και μια απροσδιόριστη, ελπίζουμε θετική για όλους, άνοιξη του 2022. Από τη φύση μου, είμαι αισιόδοξη και επιθυμώ να παραμείνω αισιόδοξη για τις εξελίξεις.
–Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για τις εξελίξεις στον ξενοδοχειακό κλάδο της πρωτεύουσας το 2022;
Αυτή τη στιγμή, δεν έχουμε εικόνα κρατήσεων-προκρατήσεων που στο σύνολό της να λειτουργεί ενθαρρυντικά. Μιλώ πάντα για τη μεγάλη εικόνα και όχι για μεμονωμένες περιπτώσεις επιχειρήσεων που αναλόγως του σημείου στο οποίο δραστηριοποιούνται, του τύπου της επιχείρησης για παράδειγμα αστικό ή παραθαλάσσιο resort, των ειδικών συμφωνιών που μπορεί να έχει προωθήσει κ.ά. ενδέχεται να ευνοούνται περισσότερο σε σχέση με άλλες, σε σχέση με την εποχή και τα δεδομένα της. Θέλουμε και ελπίζουμε πως στην Ευρώπη και διεθνώς τα πράγματα θα εξελιχθούν θετικότερα σε ότι αφορά στην πορεία της πανδημίας και τα ταξίδια θα αναζωπυρωθούν καθώς όλοι οι πολίτες έχουν πραγματικά κουραστεί σε κάθε επίπεδο από τους αναγκαίους περιορισμούς. Η Αθήνα, αποτελεί έναν διαχρονικά ισχυρό προορισμό πολλά υποσχόμενο, με απεριόριστες και ανεκμετάλλευτες σε μεγάλο βαθμό δυνατότητες. Αν λειτουργήσουν όλα κατ’ ευχήν σε ότι αφορά τους ρυθμούς κρουσμάτων στην Αθήνα, πρόοδο εμβολιασμών κ.λ.π. και παράλληλα η Αθήνα προετοιμαστεί με νέες, φρέσκιες προτάσεις προς τον επισκέπτη, η επόμενη ημέρα από τη φετινή Άνοιξη και μετά, σίγουρα θα εξελιχθεί θετικά για την πόλη μας έναντι των ανταγωνιστών της. Ωστόσο, είναι πολλές οι παράμετροι που εξετάζονται και τυχόν προβλέψεις μάλλον θα ήταν παρακινδυνευμένες.
–Ποιες είναι οι επενδυτικές προοπτικές για νέες ξενοδοχειακές μονάδες από ξένους και ελληνικούς ομίλους;
Αυτό που παρατηρούμε είναι μια εντυπωσιακή άνθηση στον τομέα αυτό και μεγάλα ή μικρότερα ονόματα ξένων και ελληνικών ομίλων δείχνουν να παίρνουν ή πήραν ήδη τη θέση τους στον νέο ξενοδοχειακό χάρτη της Αθήνας, παρά την αρνητική συγκυρία της πανδημίας και παρά τα αρνητικά δεδομένα των αριθμών, που ήδη σας περιέγραψα. Αυτό φανερώνει πολλά και άκρως παρήγορα για τις απεριόριστες δυνατότητες του προορισμού όπως προείπα, αλλά και για τις ελπίδες στις προβλέψεις για το μέλλον των επενδυτών.
Αυτό που ωστόσο πρέπει να επισημάνουμε είναι πως η ανάπτυξη αυτή τόσο σε ξενοδοχειακές κλίνες όσο και σε κάθε άλλου τύπου ή κατηγορία τουριστικού καταλύματος στην πόλη μας, χρειάζεται πλέον σχέδιο και στρατηγική για να μην βρεθούμε κάποια στιγμή αντιμέτωποι με υπερπροσφορά κλινών δυσανάλογη της ζήτησης. Και φυσικά απαιτούνται παράλληλα κινήσεις, απολύτως στοχευμένες για την ενίσχυση της υπάρχουσας ζήτησης.
Έχουμε πολλά παραδείγματα προορισμών άλλων περιοχών της χώρας, όπως και άλλων πόλεων και χωρών που βρέθηκαν σε δύσκολη θέση λόγω υπερπροσφοράς κλινών, όπως επίσης έχουμε και παραδείγματα προορισμών που λειτούργησαν υποδειγματικά, είχαν προσχεδιάσει στρατηγικά, θα έλεγα πως μάλλον είχαν προεπιλέξει τον αριθμό και την ποιότητα των καταλυμάτων, το είδος της προσφοράς τους, ως και το κοινό -τις αγορές στόχους- που θα ήθελαν να προσελκυθεί, προκειμένου η εξέλιξη να είναι ανάλογη των γενικότερων επιδιώξεων και στόχων μιας υγιούς περαιτέρω ανάπτυξης.
Εδώ είναι που χρειάζεται το λεγόμενο επιτελικό κράτος, η σωστή λειτουργία των μηχανισμών, η θεσμοθέτηση αρμοδιοτήτων στους επιμέρους φορείς του τουρισμού, αλλά κυρίως οι λεγόμενοι Οργανισμοί Διαχείρισης Προορισμών (Destination Management Organizations – DMO) που θα επιβλέπουν και θα ελέγχουν την πορεία αυτή με έναν ορίζοντα όχι μόνο βραχυπρόθεσμο, αλλά με ορίζοντα δεκαετιών.
–Ποια είναι τα σημαντικότερα αιτήματα που έχει ο κλάδος προς την Πολιτεία για τη στήριξη των επιχειρήσεων;
Τα αιτήματα του κλάδου είναι τα αιτήματα που αφορούν πανελλαδικά και οριζόντια την Ξενοδοχεία σε όλες τις κατηγορίες και σε όλες τις εκδοχές και τύπο ξενοδοχείων καθώς η Αθήνα- Αττική, αποτελεί μια μικρογραφία της χώρας σε ότι αφορά αστικό ιστό, ημιαστικούς περιφερειακούς προορισμούς και παραθαλάσσιες ή νησιωτικές περιοχές. Γι’ αυτό είμαστε σε συνεχή συνεργασία και συμπλέουμε με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων, το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος και τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων σε ότι αφορά στις διεκδικήσεις μας για τα κλαδικά μας αιτήματα οριζόντιου χαρακτήρα από τα θέματα των Νομοσχεδίων έως και τα θέματα για παράδειγμα του ενεργειακού, με το οποίο θα βρεθούμε σύντομα αντιμέτωποι. Παράλληλα, η Αθήνα – Αττική, έχει τις ιδιαιτερότητές της και σε αυτές επιμένουμε σε κάθε επαφή μας με τους εκπροσώπους της πολιτείας, σε κάθε υπόμνημα και κάθε επιστολή. Για παράδειγμα τα αστικά ξενοδοχεία ειδικά της Αθήνας από φύση και θέση δέχθηκαν και δέχονται το μεγαλύτερο πλήγμα από την οικονομική κρίση και από την πανδημία. Επίσης, το θέμα των συνεδρίων και εκδηλώσεων, του επαγγελματικού τουρισμού και της κρουαζιέρας, είναι ιδιαίτερα έντονο ειδικά για την Αθήνα-Πειραιά. Χρειάζεται να προχωρήσουν το συντομότερο οι ιδιαίτερες και στοχευμένες επενδύσεις μεγάλου μεγέθους όπως για παράδειγμα στο Ελληνικό, στον Τατόι, στην παραλιακή ζώνη και άλλες στην δική μας περιφέρεια, ώστε να ανανεώσουν την πρόταση της Αθήνας, να αναπτερώσουν τον προορισμό, τις επιχειρήσεις φιλοξενίας και εστίασης καθώς και την αγορά. Και φυσικά έχουμε τα πολλά και χρόνια θέματα οργάνωσης της ζωής στην πόλη, θέματα ανομίας και ασφάλειας, ζητήματα ποιότητας ζωής στις γειτονιές και άλλα που πρέπει να βρουν το ταχύτερο λύση ώστε να πάψουν να σκιάζουν τις προσπάθειές μας και να υποσκάπτουν τη φήμη της Αθήνας. Όπως όμως σας είπα και στην αρχή, είναι σημαντικό να εστιάσουμε στα πλεονεκτήματα και στις πολλές δυνατότητες της Αθήνας – Αττικής και των μικρών νησιών της, αλλά και να επιμένουμε με ελπίδα και όραμα, προκειμένου να βελτιώνουμε καθημερινά το προσφερόμενο προϊόν μας και να ικανοποιούμε τον επισκέπτη μας, ο οποίος, όπως τουλάχιστον όλες οι έρευνες της ΕΞΑΑΑ αποδεικνύουν με αδιάσειστα στοιχεία, εκτιμά, αγαπά και επιλέγει την Αθήνα όχι μόνο για city break αλλά και ως προορισμό διακοπών.