Σε ανοδική τροχιά κινείται ο τουρισμός της Αθήνας, η οποία αποτυπώνεται τόσο στα στοιχεία του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, όσο και στα μεγέθη των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων στην ευρύτερη περιοχή της πρωτεύουσας.
Η εικόνα της αθηναϊκής τουριστικής αγοράς αναλύθηκε σε εκδήλωση που πραγματοποίησε, σήμερα, η Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής και Αργοσαρωνικού και ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, για την παρουσίαση των ερευνών ικανοποίησης επισκεπτών Αθηνών – Αττικής της Ένωσης και του Αερολιμένα, σε συνεργασία με την GBR Consulting.
Όπως ανέφερε η κα. Ιωάννα Παπαδοπούλου, Διευθύντρια Επικοινωνίας και Μάρκετινγκ του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, το 2024 ήταν μία θεαματική χρονιά για το Ελ. Βενιζέλος, καθώς έκλεισε με αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 13% (32 εκατ. επιβάτες) και των πτήσεων κατά 11%. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι η επιβατική κίνηση ήταν αυξημένη σε ποσοστό 24,6% σε σχέση με το 2019. Από το 2020 έως το 2024, το αεροδρόμιο υποδέχθηκε 6 νέες αεροπορικές εταιρείες και άνοιξε 7 νέους προορισμούς, ενώ ενίσχυσε και τα δρομολόγια υφιστάμενων δρομολογίων. Παράλληλα, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών αναδείχθηκε ως το πρώτο αεροδρόμιο σε ανάπτυξη επιβατικής κίνησης στην Ευρώπη. Σε σχέση με τη στρατηγική για την προώθηση του τουρισμού της Αθήνας τα επόμενα χρόνια, ανέφερε μεταξύ άλλων ότι πρέπει να ενταθούν οι προσπάθειες προβολής της πρωτεύουσας και ως χειμερινός προορισμός, να ενισχυθούν οι επικοινωνιακές δράσεις για τα νησιά του Αργοσαρωνικού. Παράλληλα, πρόσθεσε ότι πρέπει να δοθεί βαρύτητα στην περαιτέρω ανάπτυξη του συνεδριακού τουρισμού.
Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος της Ένωσης Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής και Αργοσαρωνικού κ. Ευγένιος Βασιλικός σημείωσε ότι και για τα ξενοδοχεία ήταν μία καλή χρονιά, κυρίως σε ό,τι αφορά τη μέση τιμή των δωματίων που κινήθηκε πιο κοντά σε ανταγωνιστικούς προορισμούς του εξωτερικού. Όπως συμπλήρωσε ο κ. Βασιλικός, κρίσιμο στοιχείο για την περαιτέρω ανάπτυξη του τουρισμού στην πρωτεύουσα είναι η βελτίωση των υποδομών, εστιάζοντας στο θέμα της δημιουργίας ενός μητροπολιτικού συνεδριακού κέντρου, που αποτελεί πάγιο αίτημα της τουριστικής αγοράς εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Επίσης, χαρακτήρισε ως θετική εξέλιξη τη διεύρυνση της παρουσίας διεθνών ξενοδοχειακών brands στην Αθήνα.
Ο Γενικός Γραμματέας του ΕΟΤ κ. Ανδρέας Φιορεντίνος κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης υπογράμμισε ότι τα στοιχεία που παρέχουν οι σχετικές έρευνες είναι ιδιαίτερα χρήσιμα για τον καλύτερο προγραμματισμό των επικοινωνιακών δράσεων. Σε ό,τι αφορά τη φετινή χρονιά, τόνισε με αφορμή και τις τελευταίες εξελίξεις στη Σαντορίνη ότι βασικός στόχος είναι να διαφυλαχθεί το brand Ελλάδα.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα των ερευνών, η επιβατική κίνηση από το εξωτερικό στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών αυξήθηκε σε ποσοστό 12%. Σε απόλυτο νούμερο οι διεθνείς αφίξεις έφτασαν σε 7,9 εκατ. με πρώτη αγορά την αμερικάνικη (1,1 εκατ. αφίξεις). Ακολούθησαν οι αγορές του Ηνωμένου Βασιλείου, της Γερμανίας, της Γαλλίας της Ιταλίας και της Κύπρου. Επίσης, από τα 7,9 εκατ. ξένων επιβατών στον πάνω από το 50% έμεινε έστω για μία διανυκτέρευση στην Αθήνα. Ο μέσος όρος ηλικίας των επισκεπτών ήταν τα 42 έτη. Οι περισσότεροι από τους επισκέπτες εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα ενώ έχει αυξηθεί και το ποσοστό των αυτοαπασχολούμενων. Επίσης, 8 στους 10 επισκέπτες ήρθαν για διακοπές. Ως βασικός παράγοντας επιλογής του προορισμού, αναφέρθηκαν τα αξιοθέατα σε ποσοστό 19% και ακολούθησαν ο πολιτισμός, το φυσικό περιβάλλον, η διασκέδαση, το κλίμα, το φαγητό, το κόστος και η ασφάλεια.
Από τα αποτελέσματα των ερευνών εξήχθη το συμπέρασμα ότι η αυξημένη τουριστική κίνηση δεν επηρέασε τη συνολική εμπειρία των επισκεπτών. Σε ό,τι αφορά την αναγνωρισιμότητα των νησιών του Αργοσαρωνικού καταγράφηκε μία εικόνα βελτίωσης αλλά ακόμη η πλειοψηφία των επισκεπτών της Αθήνας δεν τα γνωρίζει. Επιπλέον, οι δαπάνες των επισκεπτών στην Αθήνα παρέμειναν στα ίδια επίπεδα με το 2023.
Εξάλλου, σημαντικά ήταν και τα αποτελέσματα έρευνας που διενεργήθηκε με δείγμα 1.016 κατοίκων για το αποτύπωμα του τουρισμού. Βασικό συμπέρασμα είναι ότι οι κάτοικοι αντιλαμβάνονται τον τουρισμό ότι έχει περισσότερο θετικό αντίκτυπο στις περιοχές του ζουν. Ιεραρχώντας τα προβλήματα γίνεται αναφορά κυρίως σε ζητήματα όπως η κίνηση στους δρόμους, η έλλειψη χώρων στάθμευσης, οι κακοί δρόμοι και τα πεζοδρόμια. Επίσης, φαίνεται ότι απασχολεί το ζήτημα της μεγέθυνσης της αγοράς των βραχυχρόνιων μισθώσεων με την αύξηση στις τιμές των ενοικίων, οι τιμές των προϊόντων και των υπηρεσιών κ.α.
Να σημειωθεί ότι για πρώτη φορά στην Αττική ο αριθμός των ξενοδοχείων ξεπέρασε το 2024 τα 700 φθάνοντας τα 715 με αύξηση του αριθμού των δωματίων κατά 3% σε σχέση με το 2023. Επίσης, διαπιστώνεται ότι διευρύνεται ο αριθμός των ξενοδοχείων από 3 έως 5 αστέρια σε σχέση με τα ξενοδοχεία 2 αστέρων και με 1 αστέρι. Ιδιαίτερα σημαντική είναι και η έλευση διεθνών ξενοδοχειακών αλυσίδων. Από το 2017 έως το 2024 έχουν παρουσία στην αθηναϊκή τουριστική αγορά επιπλέον 11 διεθνή ξενοδοχειακά brands. Συνολικά δραστηριοποιούνται 23 διεθνείς αλυσίδες. Στον κεντρικό τομέα της Αθήνας λειτουργούν 307 ξενοδοχεία έναντι 15.000 καταλυμάτων που διατίθενται για βραχυχρόνια μίσθωση. Επιπλέον, σημαντική αύξηση παρουσιάζουν τα τελευταία χρόνια τα ενοικιαζόμενα δωμάτια και διαμερίσματα. Το 2017 λειτουργούσαν στην Αττική 750 συγκροτήματα ενοικιαζόμενων δωματίων και διαμερισμάτων και πλέον έχουν φτάσει σε αριθμό τα 1.231.
Διαβάστε ακόμα:
Σε διαγωνισμό για μακροχρόνια εκμίσθωση η δημοφιλέστερη παραλία της Αθηναϊκής Ριβιέρας
Ποιους ελληνικούς προορισμούς αναζητούν περισσότερο για τα ταξίδια τους οι Βρετανοί το 2025