Σε κλίμα αβεβαιότητας κινδυνεύει να εισέλθει ο ελληνικός τουρισμός το 2025, έπειτα από μία 4ετία που χαρακτηρίστηκε από την ταχύτατη ανάκαμψη μετά την πρώτη χρονιά της πανδημίας, έως τα νέα ρεκόρ σε αφίξεις και ταξιδιωτικές εισπράξεις.

51

Μιλώντας με επιχειρηματίες του τουριστικού και ειδικότερα του ξενοδοχειακού κλάδου, μπορεί να διαπιστώσει κανείς τον έντονο προβληματισμό που υπάρχει για την επόμενη χρονιά. Τα μηνύματα, όπως σημειώνουν, υπήρχαν από τη εφετινή χρονιά, καθώς κατά τη διάρκεια της αιχμής της σεζόν καταγράφηκε από κάποιες παραδοσιακές αγορές υποχώρηση του ταξιδιωτικού ενδιαφέροντος. Στην κορυφή των συζητήσεων βρίσκεται η αύξηση του Τέλους Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση, για την περίοδο από Απρίλιο έως Οκτώβριο από το 2025.

Παράλληλα, πρόσθετη επιβάρυνση θα προκύψει από την αύξηση κατά 50% του Τέλους Διαμονής Παρεπιδημούντων, την οποία θα έχουν τη δυνατότητα να επιβάλλουν οι Δήμοι από το 2025, όπως προβλέπεται σε Σχέδιο Νόμου του υπουργείου Εσωτερικών, που κατατέθηκε στη Βουλή στις 25 Σεπτεμβρίου. Όλες αυτές οι εξελίξεις με τις διαδοχικές επιβαρύνσεις, που έχουν οριζόντιο χαρακτήρα, για τους ταξιδιώτες κατά τη διαμονή τους στα ελληνικά τουριστικά καταλύματα, οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια σε μείωση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, λαμβάνοντας υπόψη ότι και οι συντελεστές ΦΠΑ στις υπηρεσίες φιλοξενίας είναι οι υψηλότεροι στη χώρα μας σε σχέση με άμεσα ανταγωνιστικούς προορισμούς.

Ιδιαίτερα ανησυχητική για τον ελληνικό τουρισμό είναι η θέση που πήρε η Γερμανική Ταξιδιωτική Ένωση DRV για τις επικείμενες αυξήσεις των Τελών, τόσο στη διαμονή, όσο και στην κρουαζιέρα. Έκανε λόγο για υπερβολικές αυξήσεις, εφιστώντας την προσοχή στην έντονη ευαλωτότητα των Γερμανών ταξιδιωτών στις τιμές. Επίσης, προειδοποίησε ότι ενδέχεται να υπάρξει μετακίνηση τουριστών από τη χώρα μας σε άλλες χώρες της Ανατολικής Μεσογείου, ενώ σημείωσε ότι η Ελλάδα, ένας από τους δημοφιλέστερους προορισμούς των Γερμανών το καλοκαίρι του 2024, από την οπτική της γερμανικής ταξιδιωτικής βιομηχανίας, δεν θα πρέπει να διακινδυνεύσει την επιτυχία της στη γερμανική αγορά.

		array(1) {
  [0]=>
  array(5) {
    ["file"]=>
    array(24) {
      ["ID"]=>
      int(367860)
      ["id"]=>
      int(367860)
      ["title"]=>
      string(60) "Pyrgos,,Tinos,,Greece:,July,21,,2022:,Details,And,Streets,Of"
      ["filename"]=>
      string(24) "pygos-tinos-2-scaled.jpg"
      ["filesize"]=>
      int(698430)
      ["url"]=>
      string(73) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/05/pygos-tinos-2-scaled.jpg"
      ["link"]=>
      string(141) "https://www.travel.gr/experiences/pyrgos-tinoy-to-chorio-toy-marmaroy-ena/attachment/pyrgos-tinos-greece-july-21-2022-details-and-streets-of/"
      ["alt"]=>
      string(0) ""
      ["author"]=>
      string(2) "17"
      ["description"]=>
      string(44) "Πύργος, Τήνος/Photo: Shutterstock"
      ["caption"]=>
      string(0) ""
      ["name"]=>
      string(55) "pyrgos-tinos-greece-july-21-2022-details-and-streets-of"
      ["status"]=>
      string(7) "inherit"
      ["uploaded_to"]=>
      int(367744)
      ["date"]=>
      string(19) "2024-05-22 07:54:15"
      ["modified"]=>
      string(19) "2024-05-22 07:54:27"
      ["menu_order"]=>
      int(0)
      ["mime_type"]=>
      string(10) "image/jpeg"
      ["type"]=>
      string(5) "image"
      ["subtype"]=>
      string(4) "jpeg"
      ["icon"]=>
      string(58) "https://www.travel.gr/wp-includes/images/media/default.png"
      ["width"]=>
      int(1703)
      ["height"]=>
      int(2560)
      ["sizes"]=>
      array(18) {
        ["thumbnail"]=>
        string(74) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/05/pygos-tinos-2-150x150.jpg"
        ["thumbnail-width"]=>
        int(150)
        ["thumbnail-height"]=>
        int(150)
        ["medium"]=>
        string(74) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/05/pygos-tinos-2-200x300.jpg"
        ["medium-width"]=>
        int(200)
        ["medium-height"]=>
        int(300)
        ["medium_large"]=>
        string(75) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/05/pygos-tinos-2-768x1154.jpg"
        ["medium_large-width"]=>
        int(768)
        ["medium_large-height"]=>
        int(1154)
        ["large"]=>
        string(75) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/05/pygos-tinos-2-681x1024.jpg"
        ["large-width"]=>
        int(681)
        ["large-height"]=>
        int(1024)
        ["1536x1536"]=>
        string(76) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/05/pygos-tinos-2-1022x1536.jpg"
        ["1536x1536-width"]=>
        int(1022)
        ["1536x1536-height"]=>
        int(1536)
        ["2048x2048"]=>
        string(73) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/05/pygos-tinos-2-scaled.jpg"
        ["2048x2048-width"]=>
        int(1362)
        ["2048x2048-height"]=>
        int(2048)
      }
    }
    ["desc"]=>
    bool(true)
    ["image_position"]=>
    string(6) "center"
    ["image_link_to"]=>
    string(0) ""
    ["open_link_in_new_tab"]=>
    bool(false)
  }
}
	

Μάλιστα, Έλληνες ξενοδόχοι σχολιάζοντας την αντίδραση της Γερμανικής Ένωσης, σημείωσαν ότι ήταν πιο ισχυρή ακόμη και από την ένταση των αντιδράσεων που εκδηλώθηκαν στο εσωτερικό της χώρας για την αύξηση των Τελών. Πάντως, αν πάρουν σάρκα και οστά οι προειδοποιήσεις της γερμανικής πλευράς, μπορεί οι ενδεχόμενες απώλειες σε επίπεδο ταξιδιωτικών εισπράξεων για την Ελλάδα, με ότι αυτό συνεπάγεται (έσοδα ΦΠΑ κ.α.) να είναι μεγαλύτερες από τα προσδοκώμενα έσοδα από την αύξηση των Τελών. Υπενθυμίζεται ότι φέτος, η Γερμανική Ένωση είχε αντιδράσει έντονα και στις αυξήσεις του φόρου στα αεροπορικά εισιτήρια που επιβλήθηκαν στη Γερμανία.

Δεν πρέπει να ξεχνά κανείς ότι οι δεξαμενές του ελληνικού τουρισμού για την άμεση κάλυψη ενδεχόμενων νέων απωλειών από παραδοσιακές αγορές, έχουν στερέψει. Ήδη τα τελευταία χρόνια, έχουν χαθεί για τον ελληνικό τουρισμό αγορές όπως η ρωσική και η ουκρανική, ενώ λόγω του πολέμου στη Μέση Ανατολή έχουν περιοριστεί οι αφίξεις και από την αναδυόμενη αγορά του Ισραήλ. Τις απώλειες αυτές η Ελλάδα κατάφερε να τις υπερκαλύψει από τις παραδοσιακές της αγορές, όπως είναι η Γερμανία, η Βρετανία, η Γαλλία και οι ΗΠΑ. Ιδιαίτερα μεγάλη επιτυχία θα μπορούσε να χαρακτηριστεί για τον ελληνικό τουρισμό η επιστροφή των Αμερικανών τουριστών, που συνεισέφεραν και στα έσοδα.

Πάντως, νέες αναδυόμενες αγορές, κυρίως από την Ασία, δεν θα μπορούν να βοηθήσουν στην άμεση κάλυψη ενδεχόμενων απωλειών το 2025. Για το άνοιγμα αυτών των αγορών, απαιτείται η υλοποίηση μακροχρόνιων στρατηγικών, προκειμένου ο ελληνικός προορισμός να ευελπιστεί σε μεγάλα μεγέθη επισκεπτών. Από την άλλη, η ακρίβεια παραμένει ένα σημαντικό πρόβλημα για τις ευρωπαϊκές χώρες. Οι τιμές στις τουριστικές υπηρεσίες έχουν αυξηθεί και το διαθέσιμο εισόδημα για ταξίδια των Ευρωπαίων συνεχώς συρρικνώνεται.

Επιπλέον, η αύξηση των τουριστικών ροών από τις βαλκανικές αγορές, δεν συνεισφέρει όπως άλλες ευρωπαϊκές αγορές σε επίπεδο εσόδων. Άλλωστε, ένας από τους λόγους της μείωσης της μέσης δαπάνης ανά ταξίδι συνολικά για τη χώρα, είναι και η αύξηση της κίνησης από βαλκανικές χώρες, η οποία όμως είναι απαραίτητη για τη βιωσιμότητα σημαντικών προορισμών, κυρίως, της Βόρειας Ελλάδας.

Η Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού και η Διεθνής Έκθεση Τουρισμού WTM

Στο μεταξύ, μία πρώτη εικόνα για τις εξελίξεις στον ελληνικό τουρισμό, αλλά και σε άλλους ανταγωνιστικούς προορισμούς, μπορεί να εξαχθεί κατά τη διάρκεια της διεθνούς τουριστικής έκθεσης World Travel Market, η οποία θα πραγματοποιηθεί από τις 5 έως τις 7 Νοεμβρίου στο Λονδίνο. Με δεδομένο ότι μέχρι το τέλος του έτους οι κρατήσεις των ταξιδιωτικών πακέτων για την ερχόμενη χρονιά θα κινηθούν ως συνήθως σε μονοψήφιο ποσοστό, οι πρώτες εκτιμήσεις για την ερχόμενη τουριστική σεζόν θα μπορούν να γίνουν από τον Μάρτιο με Απρίλιο.

		array(1) {
  [0]=>
  array(5) {
    ["file"]=>
    array(24) {
      ["ID"]=>
      int(7416)
      ["id"]=>
      int(7416)
      ["title"]=>
      string(13) "Olympos_orlia"
      ["filename"]=>
      string(17) "Olympos_orlia.jpg"
      ["filesize"]=>
      int(965534)
      ["url"]=>
      string(66) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2021/07/Olympos_orlia.jpg"
      ["link"]=>
      string(103) "https://www.travel.gr/experiences/kataktontas-ton-olympo-sta-2-918-metra-i-om/attachment/olympos_orlia/"
      ["alt"]=>
      string(0) ""
      ["author"]=>
      string(1) "2"
      ["description"]=>
      string(41) "Ρέμα Ορλιάς/Photo: Shutterstock"
      ["caption"]=>
      string(0) ""
      ["name"]=>
      string(13) "olympos_orlia"
      ["status"]=>
      string(7) "inherit"
      ["uploaded_to"]=>
      int(7334)
      ["date"]=>
      string(19) "2021-07-16 08:07:48"
      ["modified"]=>
      string(19) "2024-09-26 09:45:37"
      ["menu_order"]=>
      int(0)
      ["mime_type"]=>
      string(10) "image/jpeg"
      ["type"]=>
      string(5) "image"
      ["subtype"]=>
      string(4) "jpeg"
      ["icon"]=>
      string(58) "https://www.travel.gr/wp-includes/images/media/default.png"
      ["width"]=>
      int(1333)
      ["height"]=>
      int(1784)
      ["sizes"]=>
      array(18) {
        ["thumbnail"]=>
        string(74) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2021/07/Olympos_orlia-150x150.jpg"
        ["thumbnail-width"]=>
        int(150)
        ["thumbnail-height"]=>
        int(150)
        ["medium"]=>
        string(74) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2021/07/Olympos_orlia-224x300.jpg"
        ["medium-width"]=>
        int(224)
        ["medium-height"]=>
        int(300)
        ["medium_large"]=>
        string(75) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2021/07/Olympos_orlia-768x1028.jpg"
        ["medium_large-width"]=>
        int(768)
        ["medium_large-height"]=>
        int(1028)
        ["large"]=>
        string(75) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2021/07/Olympos_orlia-765x1024.jpg"
        ["large-width"]=>
        int(765)
        ["large-height"]=>
        int(1024)
        ["1536x1536"]=>
        string(76) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2021/07/Olympos_orlia-1148x1536.jpg"
        ["1536x1536-width"]=>
        int(1148)
        ["1536x1536-height"]=>
        int(1536)
        ["2048x2048"]=>
        string(66) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2021/07/Olympos_orlia.jpg"
        ["2048x2048-width"]=>
        int(1333)
        ["2048x2048-height"]=>
        int(1784)
      }
    }
    ["desc"]=>
    bool(true)
    ["image_position"]=>
    string(6) "center"
    ["image_link_to"]=>
    string(0) ""
    ["open_link_in_new_tab"]=>
    bool(false)
  }
}
	

Σήμερα γιορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού με θέμα «Τουρισμός και Ειρήνη». Ο τουρισμός μπορεί να διαδραματίσει ζωτικό ρόλο και να λειτουργήσει καταλυτικά για την προώθηση της ειρήνης και της κατανόησης μεταξύ των εθνών και των πολιτισμών, καθώς μέσω αυτού, υποστηρίζονται οι διαδικασίες συμφιλίωσης. Και το θέμα είναι επίκαιρο περισσότερο παρά ποτέ, αν ληφθεί υπόψη ότι στα δύο πολεμικά μέτωπα της Μέσης Ανατολής και της Ουκρανίας, υπάρχει κλιμάκωση των επιχειρήσεων. Οι δύο πολεμικές συγκρούσεις και οι εξελίξεις το επόμενο διάστημα σε αυτές, είναι επίσης, μία παράμετρος που μπορεί να επηρεάσουν την πορεία του τουρισμού σε αρκετούς προορισμούς, συμπεριλαμβανομένου του ελληνικού. Σε αυτή τη φάση, οι τουρίστες αποφεύγουν να ταξιδεύουν στις εμπόλεμες ζώνες, μία εξέλιξη που ευνοεί άλλους προορισμούς. Όμως μια τυχόν περαιτέρω κλιμάκωση των επιχειρήσεων, μπορεί να οδηγήσει σε απρόβλεπτες καταστάσεις, ακόμη και σε προορισμούς που δεν επηρεάζονται σήμερα.

Σε επίπεδο ανταγωνιστικών προορισμών για την Ελλάδα, η Ισπανία φαίνεται ότι έχει φτάσει σε επίπεδα ρεκόρ και τη φετινή περίοδο, ενώ έχουν δημιουργηθεί προβλήματα σε κάποιους προορισμούς που αντιμετωπίζουν ζητήματα υπερτουρισμού και έχουν προκαλέσει αντιδράσεις των κατοίκων. Από την πλευρά της η Τουρκία, με ανταγωνιστικές τιμές, θα επιχειρήσει να αξιοποιήσει προς όφελος του τουρισμού της, το γεγονός ότι η Ισπανία έχει φτάσει στο «ταβάνι» των επιδόσεών της με αυξημένες τιμές, ενώ και η Ελλάδα ως φαίνεται με τις αυξήσεις των Τελών, θα απωλέσει ένα μέρος της ανταγωνιστικότητάς της.

Η Ελλάδα, πάντως, έχει να αντιμετωπίσει έναν ακόμη κίνδυνο. Φέτος, μεταφέρθηκε και σε διεθνή Μέσα η συζήτηση που γίνεται από κάποιες πλευρές τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, για φαινόμενα υπερτουρισμού. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, έχει προσπαθήσει να κλείσει το θέμα με συνεντεύξεις του σε ξένα Μέσα, λέγοντας ότι η Ελλάδα δεν έχει πρόβλημα υπερτουρισμού, αλλά σε συγκεκριμένα νησιά κατά τον Ιούλιο και τον Αύγουστο συγκεντρώνεται περισσότερος κόσμος. Αντίστοιχα, και μερίδα εκπροσώπων τουριστικών φορέων και επιχειρηματιών έχουν αντιδράσει, λέγοντας ότι δεν υπάρχει υπερτουρισμός στη χώρα, αλλά ζήτημα συγκέντρωσης για δύο μήνες περισσότερου κόσμου σε κάποιους προορισμούς. Όμως υπάρχουν φωνές που συνεχίζουν να ανακυκλώνουν και να γενικεύουν τη συζήτηση περί υπερτουρισμού, ένα φαινόμενο που πράγματι υπάρχει για όλο τον χρόνο σε αρκετές περιοχές, ειδικά της Ευρώπης, αλλά όχι στην Ελλάδα.

Άμεσες ταξιδιωτικές εισπράξεις 206 δισ. ευρώ για την Ελλάδα την τελευταία 15ετία

Συμπερασματικά, η χώρα μας παρότι παραμένει δημοφιλής τουριστικός προορισμός στις ξένες αγορές, θα πρέπει να παραμείνει και ανταγωνιστικός. Με αυτόν τον τρόπο, ο τουριστικός τομέας θα συνεχίσει να προσφέρει στην οικονομία όσα αποδεδειγμένα συνεισέφερε σε δύσκολες εποχές για τη χώρα, όπως τις περιόδους των μνημονίων και της πανδημίας. Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία που συγκέντρωσε το Travel.gr για την πορεία των βασικών τουριστικών μεγεθών την τελευταία 15ετία. Ειδικότερα, για το διάστημα 2010 -2024, οι άμεσες ταξιδιωτικές εισπράξεις της χώρας από τις δαπάνες των ξένων τουριστών υπερέβησαν τα 206 δισ. ευρώ. Το ίδιο διάστημα, οι διεθνείς αφίξεις στη χώρα ξεπέρασαν τα 368,9 εκατ.

Αναλυτικά ανά έτος, οι αφίξεις και οι άμεσες ταξιδιωτικές εισπράξεις έχουν ως εξής:

Διεθνείς Αφίξεις στην Ελλάδα τη 15ετία (2010-2024)

2010: 15 εκατ.

2011: 16,4 εκατ.

2012: 16,9 εκατ.

2013: 20,1 εκατ.

2014: 24,3 εκατ.

2015: 26,1 εκατ.

2016: 28,1 εκατ.

2017: 30,2 εκατ.

2018: 33,1 εκατ.

2019: 34 εκατ.

2020: 7,4 εκατ.

2021: 15,3 εκατ.

2022: 29,9 εκατ.

2023: 36,1 εκατ.

2024: Εκτίμηση για πάνω από 36,1 εκατ.

Σύνολο: Πάνω από 368,9 εκατ.

Άμεσες ταξιδιωτικές εισπράξεις τη 15ετία (2010-2024)

2010: 9,6 δισ ευρώ

2011: 10,5 δισ ευρώ

2012: 10,4 δισ ευρώ

2013: 12,1 δισ ευρώ

2014: 13,4 δισ ευρώ

2015: 14,1 δισ ευρώ

2016: 13,2 δισ ευρώ

2017: 14,6 δισ ευρώ

2018: 16,1 δισ ευρώ

2019: 18,2 δισ. ευρώ

2020: 4,3 δισ. ευρώ

2021: 10,5 δισ. ευρώ

2022: 17,7 δισ. ευρώ

2023: 20,6 δισ. ευρώ

2024: Εκτίμηση για πάνω από 20,6 δισ. ευρώ

Σύνολο: Πάνω από 206 δισ. ευρώ

Διαβάστε ακόμα:

H τουριστική σεζόν του 2025 και οι προκλήσεις

18 εκατ. τουρίστες από το εξωτερικό στο 7μηνο

Πώς και γιατί θα βραβεύονται επισκέψιμες εγκαταστάσεις, τουριστικοί προορισμοί και επιχειρήσεις από το Yπουργείο Τουρισμού