Ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων είναι αντίθετος στην επιβολή εισπρακτικού χαρακτήρα μέτρων στον τουρισμό ενώ θεωρεί ότι η βιωσιμότητα αποτελεί μονόδρομο για την επόμενη μέρα του τομέα.

18

Ειδικότερα, σε εκδήλωση που διοργάνωσε σήμερα ο ΣΕΤΕ παρουσιάστηκε η πρωτοβουλία METRON Sustainable Tourism. Πρόκειται για μια πρωτοβουλία αυτορρύθμισης και μετάβασης των τουριστικών επιχειρήσεων στην αειφορία, με γνώμονα την κοινωνικά και περιβαλλοντικά βιώσιμη ανάπτυξη. Η ονομασία της προέρχεται από τη λέξη μέτρον, που σημαίνει μέτρηση, αναλογία, αλλά και κανόνας.

Η φετινή χρονιά θα κλείσει με θετικό πρόσημο για τον τουρισμό

Με αφορμή την εκδήλωση, ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ κ. Γιάννης Παράσχης εκτίμησε ότι η φετινή χρονιά θα κλείσει με θετικό πρόσημο για τον τουρισμό. Για τη μείωση των ταξιδιωτικών εισπράξεων του Ιουλίου σημείωσε τα εξής: «δεν έχει νόημα να υπερ-ερμηνεύσουμε τα μεγέθη ενός μεμονωμένου μήνα. Για να προβούμε στα όποια συμπεράσματα θα πρέπει να αναμένουμε τα συνολικά αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου. Γενικότερα βέβαια παρατηρούμε με την βοήθεια των στοιχείων του ΙΝΣΕΤΕ κάποιες ευρύτερες τάσεις. Αφενός, οι ταξιδιώτες τείνουν πλέον να επιλέγουν περισσότερα, αλλά μικρότερης διάρκειας ταξίδια, με τον μέσο όρο διανυκτερεύσεων να μειώνεται από 7,5 σε 6,6 ημέρες. Η αύξηση του city break εκτός περιόδου καλοκαιρινής αιχμής συμβάλει στην μείωση αυτή. Αφετέρου, η αύξηση του πληθωρισμού και η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος επηρεάζουν τις ταξιδιωτικές δαπάνες, τόσο στην Ελλάδα όσο και στις αγορές προέλευσης.

Επιπλέον, η σημαντική αύξηση του οδικού τουρισμού φέτος, που το πρώτο οκτάμηνο αυξήθηκε 14% έναντι 8% του αεροπορικού, και που έχει μικρότερη διάρκεια και χαμηλότερες εισπράξεις ανά ταξίδι, συμβάλλει επίσης σε αυτήν την τάση».

Επίσης, σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιοποιημένα στοιχεία του Airdata Tracker, από το ΙΝΣΕΤΕ, οι προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις σε εισερχόμενες διεθνείς πτήσεις για το φθινοπωρινό δίμηνο Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου 2024 δείχνουν αυξητική τάση σε σχέση με το 2023.

		array(1) {
  [0]=>
  array(5) {
    ["file"]=>
    array(24) {
      ["ID"]=>
      int(402913)
      ["id"]=>
      int(402913)
      ["title"]=>
      string(6) "athens"
      ["filename"]=>
      string(41) "hert-niks-8s6mtlE0gck-unsplash-scaled.jpg"
      ["filesize"]=>
      int(430352)
      ["url"]=>
      string(90) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/09/hert-niks-8s6mtlE0gck-unsplash-scaled.jpg"
      ["link"]=>
      string(128) "https://www.travel.gr/how_to_travel/travel-news/sete-monodromos-i-viosimotita-gia-ton/attachment/hert-niks-8s6mtle0gck-unsplash/"
      ["alt"]=>
      string(0) ""
      ["author"]=>
      string(2) "24"
      ["description"]=>
      string(26) "Αθήνα/Photo: Unsplash"
      ["caption"]=>
      string(0) ""
      ["name"]=>
      string(30) "hert-niks-8s6mtle0gck-unsplash"
      ["status"]=>
      string(7) "inherit"
      ["uploaded_to"]=>
      int(402910)
      ["date"]=>
      string(19) "2024-09-26 14:17:25"
      ["modified"]=>
      string(19) "2024-09-26 14:28:05"
      ["menu_order"]=>
      int(0)
      ["mime_type"]=>
      string(10) "image/jpeg"
      ["type"]=>
      string(5) "image"
      ["subtype"]=>
      string(4) "jpeg"
      ["icon"]=>
      string(58) "https://www.travel.gr/wp-includes/images/media/default.png"
      ["width"]=>
      int(1700)
      ["height"]=>
      int(2560)
      ["sizes"]=>
      array(18) {
        ["thumbnail"]=>
        string(91) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/09/hert-niks-8s6mtlE0gck-unsplash-150x150.jpg"
        ["thumbnail-width"]=>
        int(150)
        ["thumbnail-height"]=>
        int(150)
        ["medium"]=>
        string(91) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/09/hert-niks-8s6mtlE0gck-unsplash-199x300.jpg"
        ["medium-width"]=>
        int(199)
        ["medium-height"]=>
        int(300)
        ["medium_large"]=>
        string(92) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/09/hert-niks-8s6mtlE0gck-unsplash-768x1156.jpg"
        ["medium_large-width"]=>
        int(768)
        ["medium_large-height"]=>
        int(1156)
        ["large"]=>
        string(92) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/09/hert-niks-8s6mtlE0gck-unsplash-680x1024.jpg"
        ["large-width"]=>
        int(680)
        ["large-height"]=>
        int(1024)
        ["1536x1536"]=>
        string(93) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/09/hert-niks-8s6mtlE0gck-unsplash-1020x1536.jpg"
        ["1536x1536-width"]=>
        int(1020)
        ["1536x1536-height"]=>
        int(1536)
        ["2048x2048"]=>
        string(93) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/09/hert-niks-8s6mtlE0gck-unsplash-1360x2048.jpg"
        ["2048x2048-width"]=>
        int(1360)
        ["2048x2048-height"]=>
        int(2048)
      }
    }
    ["desc"]=>
    bool(true)
    ["image_position"]=>
    string(3) "top"
    ["image_link_to"]=>
    string(0) ""
    ["open_link_in_new_tab"]=>
    bool(false)
  }
}
	

Σε αυτό το θετικό περιβάλλον, πρόσθεσε η συζήτηση για τον ελληνικό τουρισμό αναπτύσσεται σε πολλά επίπεδα, την οικονομία, την κοινωνία, το περιβάλλον. Στο οικονομικό επίπεδο, η αύξηση των τουριστικών εσόδων έχει οδηγήσει σε αυξημένους φόρους και τέλη επιβαρύνσεις, με την αντίληψη ότι ο τουρισμός μπορεί να αντέξει κάθε είδους επιβάρυνση.

Σε κοινωνικό επίπεδο, πολλά και διαφορετικής τάξης θέματα, όπως η έλλειψη υποδομών, τα προβλήματα σε ζητήματα στέγης που συνδέονται – όχι πάντα δικαιολογημένα – με τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, η απουσία ορθολογικής διαχείρισης προορισμών έχουν ανοίξει μια συζήτηση που εύκολα, αλλά μάλλον πρόχειρα, μπαίνει κάτω από την γενική ταμπέλα «υπερτουρισμός».

Στο επίπεδο του περιβάλλοντος, όλοι συμφωνούμε, και αυτό είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό, ότι το μέλλον του ελληνικού τουρισμού, είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την περιβαλλοντική βιωσιμότητα. Στο πλαίσιο αυτό κ. Παράσχης ξεκαθάρισε ότι η Ελλάδα δεν υποφέρει από υπερτουρισμό και ότι το μέλλον του ελληνικού τουρισμού είναι συνδεδεμένο με την περιβαλλοντική βιωσιμότητα. Παράλληλα, δήλωσε αντίθετος σε μέτρα εισπρακτικού χαρακτήρα που έχουν ήδη κριθεί ως αναποτελεσματικά, καθώς επιβαρύνουν την ανταγωνιστικότητα και την βιωσιμότητα του τουριστικού μας προϊόντος.

Σε ό,τι αφορά την πρωτοβουλία METRON Sustainable Tourism, σκοπός του ΣΕΤΕ είναι η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου προγράμματος αυτοδέσμευσης, αυτοελέγχου, αυτοστοχοθέτησης, αυτοβελτίωσης και επαλήθευσης των επιχειρήσεων, προσφέροντάς τους το πλαίσιο και τα εφόδια για τον σταδιακό, ομαλό και συνεχή μετασχηματισμό τους. Η πρωτοβουλία θα έχει ετήσιο χαρακτήρα, έτσι ώστε οι επιχειρήσεις να συμβαδίζουν τόσο με τις εκάστοτε νομοθεσίες όσο και με τις επιταγές της κοινωνίας. Παράλληλα, θα επιτυγχάνουν βιώσιμη ανάπτυξη ενισχύοντας τη φήμη και την εμπιστοσύνη από τους ενδιαφερόμενους φορείς. Σε συνεργασία με το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) και τη Marketing Greece, αλλά και τη συνδρομή εξειδικευμένων συμβούλων σε προγράμματα επιχειρηματικής βιωσιμότητας, ο ΣΕΤΕ διαμόρφωσε τόσο τη μεθοδολογία όσο και τα απαραίτητα εργαλεία, στοχεύοντας στις επιχειρήσεις του ευρύτερου τουριστικού τομέα.

Μεταξύ άλλων, οι επιχειρήσεις θα έχουν τη δυνατότητα να επωφεληθούν από την ψηφιακή πλατφόρμα αυτοαξιολόγησης επιχειρήσεων, το Advisory Board (Think Tank) που θα καθορίζει τη στρατηγική και το Steering Committee που θα μεθοδεύει τα τεχνικά εργαλεία. Ταυτόχρονα, θα έχουν πρόσβαση στα Webinars, στην Εργαλειοθήκη μελετών και καλών πρακτικών και στις Ενέργειες προώθησης και προβολής που υλοποιούνται σε συνεργασία με το ΙΝΣΕΤΕ και τη Marketing Greece. Επιπλέον, στρατηγικά επιλεγμένοι Ambassadors θα επικοινωνούν στοχευμένα μηνύματα σχετικά με τη βιώσιμη ανάπτυξη των επιχειρήσεων.

Οι 50 πρώτες εταιρείες έχουν προσκληθεί να λάβουν μέρος στη διαδικασία

Σε αυτό το στάδιο, η ψηφιακή πλατφόρμα βρίσκεται σε πιλοτική λειτουργία, με τις 50 πρώτες εταιρείες να έχουν προσκληθεί ώστε να λάβουν μέρος στη διαδικασία. Η αξιολόγηση των επιχειρήσεων μέσω της πλατφόρμας θα γίνεται βάσει 5 δεικτών που αφορούν στην κατανάλωση ενέργειας, στην κατανάλωση νερού στην παραγωγή και διαχείριση αποβλήτων σε εργασιακά και κοινωνικά θέματα. Σε πρώτη φάση η πρωτοβουλία θα απευθύνεται σε 5 τουριστικούς κλάδους και συγκεκριμένα σε καταλύματα, εναέριες μεταφορές, θαλάσσιες μεταφορές, χερσαίες μεταφορές και τουριστικά γραφεία.

Ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ δήλωσε σχετικά: «Ο τουρισμός είναι και πρέπει να παραμείνει πρωτοπόρος και αφοσιωμένος σύμμαχος στην υιοθέτηση βιώσιμων πολιτικών, αναγνωρίζοντας την ευθύνη του και τον καθοριστικό του ρόλο. Η στρατηγική μας, βασίζεται στην τουριστική ανάπτυξη με σεβασμό, με μέτρο, με κανόνες. Ξεκινάμε αυτή την προσπάθεια που βασίζεται στην αρχή της αυτορρύθμισης με τη συμμετοχή 50 εταιρειών από πέντε κλάδους του τουριστικού τομέα, εγκαινιάζοντας το πιλοτικό μας πρόγραμμα. Προσβλέπουμε ότι αυτή η πρωτοβουλία θα αποτελέσει εφαλτήριο για τη συμμετοχή ολόκληρου του τομέα, προωθώντας ένα βιώσιμο και ανταγωνιστικό τουριστικό μέλλον».

H Αντιπρόεδρος του ΣΕΤΕ, κα Αγάπη Σμπώκου, τόνισε, μεταξύ άλλων: «Ο ΣΕΤΕ οραματικά, με σοβαρότητα απέναντι στο μέλλον του χώρου, και υπευθυνότητα απέναντι στην κοινωνία, παίρνει σήμερα το νήμα και δίνει με την πρωτοβουλία METRON τα εφόδια και το πλαίσιο, δηλαδή τον τρόπο, ώστε ο κλάδος του τουρισμού συνολικά, συγκροτημένα και συντονισμένα, αλλά και σε κάθε επιχείρηση ξεχωριστά, να σχεδιάσει τη διαδρομή που του ταιριάζει προς την αειφορία».

Ο Εντεταλμένος Σύμβουλος του ΣΕΤΕ, Αλέξανδρος Θάνος, σχετικά με την ψηφιακή πλατφόρμα επισήμανε: «Δεν είναι ένα στατικό σύστημα καταγραφής, αλλά ένα δυναμικό σχήμα που αξιολογεί, στοχοθετεί, επαληθεύει, επιμορφώνει και συνεχώς εξελίσσεται, σύμφωνα με τη δυναμική που θέτουν οι όροι της βιώσιμης λειτουργίας των επιχειρήσεων». Συντονίστρια στην εκδήλωση ήταν η Γενική Διευθύντρια του ΣΕΤΕ κα Μαρία Γάτσου.

Διαβάστε ακόμα:

Ταξιδιωτικές εισπράξεις 10,95 δισ. ευρώ στο επτάμηνο

Πάνω από 2,1 δισ. ευρώ ο τζίρος των καταλυμάτων και των εστιατορίων τον Ιούλιο

Στα 53 εκατ. ευρώ οι εισπράξεις σε Μουσεία και Αρχαιολογικούς χώρους στο 5μηνο