Τα τελευταία στατιστικά στοιχεία για τον τουρισμό σε Ελλάδα, Ισπανία και Τουρκία δείχνουν ότι το 2024 κλείνει σε επίπεδα ρεκόρ σε ό,τι αφορά την εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση για τους τρεις δημοφιλείς προορισμούς.

17

Ενδεικτικό είναι το γεγονός σύμφωνα με στοιχεία του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων ότι για την περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου, καταγράφηκαν 24,9 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, ξεπερνώντας τα επίπεδα της ίδιας περιόδου του 2023 (23 εκατ.), παρουσιάζοντας αύξηση κατά 8,1% (+1,9 εκατ. αφίξεις). Παράλληλα, για το 10μηνο καταγράφηκαν 10,9 εκατ. διεθνείς οδικές αφίξεις, έναντι 9,5 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2023, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 13,9% (+1,3 εκατ. αφίξεις). Αν και τα εν λόγω διοικητικά στοιχεία των οδικών αφίξεων δεν αφορούν μόνο τον τουρισμό δείχνουν την ανοδική τάση των αφίξεων και οδικώς στη χώρα. Συνολικά οι τελευταίες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για διεθνείς αφίξεις στην Ελλάδα που μπορεί να ξεπεράσουν τα επίπεδα ρεκόρ των 38 εκατ.

Μετά τα αποτελέσματα της φετινής περιόδου το βλέμμα πλέον των τουριστικών επιχειρηματιών είναι στραμμένο στο 2025. Η αύξηση τους Τέλους Ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση αλλά και του Τέλους διαμονής Παρεπιδημούντων βρίσκεται στην ατζέντα των συζητήσεων κατά πόσο θα επηρεάσει την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Από την άλλη, αν και πολύ νωρίς για ασφαλείς προβλέψεις υπάρχει μία συγκρατημένη αισιοδοξία ότι και το 2025 αν δεν υπάρχουν απρόοπτες εξελίξεις μπορεί να κινηθεί τουλάχιστον στα υψηλά επίπεδα του 2024.

Πάντως ένα ακόμη ζητούμενο για την Ελλάδα είναι η μεγαλύτερη διάχυση των ωφελειών του τουρισμού σε Περιφέρειες με χαμηλότερο διεθνές ταξιδιωτικό αποτύπωμα. Αυτό ήταν και ένα από τα ζητήματα που εξετάστηκαν και στο 4ο Περιφερειακό συνέδριο της Πανελλήνιας Ξενοδόχων το οποίο πραγματοποιήθηκε στη Λάρισα. Ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας κ. Γιάννης Χατζής αναφέρθηκε ιδιαίτερα στις συνέπειες που υφίσταται ο ξενοδοχειακός κλάδος από την αύξηση του πληθωρισμού αλλά και τις απώλειες λόγω των βραχυχρόνιων μισθώσεων. Σύμφωνα με τον κ. Χατζή στην Ελλάδα από τις 13 περιφέρειες πάνω από μισός τουριστικός πλούτος παράγεται σε 2 περιφέρειες και πάνω από το 90% του τουριστικού πλούτου παράγεται σε 5.

Επιπλέον, πρόσθεσε ότι «για κάποιες από τις Περιφέρειες αυτές ο τουρισμός έχει υπαρξιακή σημασία και θέλει θέλουμε να επενδύσουμε για να τις δούμε να αναπτύσσονται περισσότερο. Παράλληλα όμως αναγνωρίζουμε ότι υπάρχουν άλλες 8 περιφέρειες που μπορούν, αν θέλουν, να προσθέσουν στο μείγμα της οικονομίας τους τον τουρισμό. Ο τουρισμός δεν είναι ένας διακόπτης που τον ανοίγουμε και τον κλείνουμε όποτε θέλουμε. Είναι μια επιλογή στρατηγικής σημασίας που χρειάζεται μεγάλο budget, πολλές δεκαετίες σκληρής δουλειάς, τεράστιο commitment, consistency και αδιάκοπή συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Οι προορισμοί που σήμερα κάνουν τουρισμό σε μεγάλο volume έχουν πολλές δεκαετίες θυσιών και επενδύσεων. Οι εδραιωμένοι προορισμοί δεν πρέπει να επιτρέψουν σε κανέναν να βάζει σε κίνδυνο αυτό που έχουν χτίσει οι προηγούμενες γενεές με τόσο κόπο.

		array(1) {
  [0]=>
  array(5) {
    ["file"]=>
    array(24) {
      ["ID"]=>
      int(358012)
      ["id"]=>
      int(358012)
      ["title"]=>
      string(26) "Acropolis,In,Athens,greece"
      ["filename"]=>
      string(15) "monastiraki.jpg"
      ["filesize"]=>
      int(19185208)
      ["url"]=>
      string(64) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/04/monastiraki.jpg"
      ["link"]=>
      string(126) "https://www.travel.gr/how_to_travel/travel-news/iaponia-mia-toyristiki-agora-toy-mell/attachment/acropolis-in-athens-greece-5/"
      ["alt"]=>
      string(0) ""
      ["author"]=>
      string(2) "17"
      ["description"]=>
      string(19) "Photo: Shutterstock"
      ["caption"]=>
      string(0) ""
      ["name"]=>
      string(28) "acropolis-in-athens-greece-5"
      ["status"]=>
      string(7) "inherit"
      ["uploaded_to"]=>
      int(357983)
      ["date"]=>
      string(19) "2024-04-18 11:00:46"
      ["modified"]=>
      string(19) "2024-04-18 11:00:56"
      ["menu_order"]=>
      int(0)
      ["mime_type"]=>
      string(10) "image/jpeg"
      ["type"]=>
      string(5) "image"
      ["subtype"]=>
      string(4) "jpeg"
      ["icon"]=>
      string(58) "https://www.travel.gr/wp-includes/images/media/default.png"
      ["width"]=>
      int(0)
      ["height"]=>
      int(0)
      ["sizes"]=>
      array(18) {
        ["thumbnail"]=>
        string(64) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/04/monastiraki.jpg"
        ["thumbnail-width"]=>
        int(1)
        ["thumbnail-height"]=>
        int(1)
        ["medium"]=>
        string(64) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/04/monastiraki.jpg"
        ["medium-width"]=>
        int(1)
        ["medium-height"]=>
        int(1)
        ["medium_large"]=>
        string(64) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/04/monastiraki.jpg"
        ["medium_large-width"]=>
        int(1)
        ["medium_large-height"]=>
        int(1)
        ["large"]=>
        string(64) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/04/monastiraki.jpg"
        ["large-width"]=>
        int(1)
        ["large-height"]=>
        int(1)
        ["1536x1536"]=>
        string(64) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/04/monastiraki.jpg"
        ["1536x1536-width"]=>
        int(1)
        ["1536x1536-height"]=>
        int(1)
        ["2048x2048"]=>
        string(64) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/04/monastiraki.jpg"
        ["2048x2048-width"]=>
        int(1)
        ["2048x2048-height"]=>
        int(1)
      }
    }
    ["desc"]=>
    bool(true)
    ["image_position"]=>
    string(6) "center"
    ["image_link_to"]=>
    string(0) ""
    ["open_link_in_new_tab"]=>
    bool(false)
  }
}
	

Από την πλευρά του οι αναπτυσσόμενοι προορισμοί πρέπει να ερωτηθούν ξανά με ειλικρίνεια εάν οραματίζονται και θέλουν τον τουρισμό ουσιαστικά στο μείγμα της οικονομίας τους. Αν ναι, πρέπει να αποφασίσουν εάν είναι διατεθειμένοι να βάλουν το χρόνο και το χρήμα για να το πετύχουν». Εξάλλου, ο πρόεδρος της ΠΟΞ τόνισε ότι «αν θέλουμε για να μιλάμε για ανταποδοτικότητα, που σε κάποιες περιπτώσεις είναι υποχρεωτική εκ του νόμου, οι συγκεκριμένοι πόροι που μπαίνουν στα ταμεία των Δήμων δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται για τίποτε άλλο πέρα από τις συγκεκριμένες υπηρεσίες». Στο πλαίσιο αυτό ζήτησε από τις Ενώσεις ξενοδόχων να ζητήσουν από τους Δήμους να ενημερωθούν για τα συνολικά έσοδα που έχει εισπράξει κάθε Δήμος από το Τέλος διαμονής Παρεπιδημούντων κατά τα τελευταία πέντε έτη, όπως επίσης και για τα έργα και τις δαπάνες που έχουν καλυφθεί με τα συγκεκριμένα κονδύλια.

Έλληνες σε θέσεις κλειδιά για τον τουρισμό στην Ευρώπη

Πέραν των εσωτερικών ζητημάτων ο ελληνικός τουρισμός θα κληθεί μέσα στο 2025 να αντιμετωπίσει και διεθνείς προκλήσεις. Το γεωπολιτικό περιβάλλον με πολλά ακόμη ανοιχτά μέτωπα εγκυμονεί κινδύνους. Επίσης, η πορεία των οικονομιών μεγάλων αγορών για τον ελληνικό τουρισμό επηρεάζει το διαθέσιμο ταξιδιωτικό εισόδημα εν δυνάμει τουριστών τόσο για τη χώρα μας όσο και για άλλους ανταγωνιστικούς προορισμούς. Μέσα σε αυτό το σκηνικό αποτελεί θετική εξέλιξη η πρόσφατη ανάληψη καθηκόντων του κ. Απόστολου Τζιτζικώστα ως Επιτρόπου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις βιώσιμες μεταφορές και τον τουρισμό. Επίσης, το τουριστικό προφίλ του ελληνικού προορισμού σε ευρωπαϊκό επίπεδο ισχυροποιείται από τις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει ο κ. Αλέξανδρος Βασιλικός ως Πρόεδρος της Πανευρωπαϊκή Συνομοσπονδίας Ξενοδοχίας και Εστίασης (Hotrec).

Στο πλαίσιο αυτό ο κ. Βασιλικός με αφορμή την Ευρωπαϊκή Ημέρα Φιλοξενίας, δήλωσε μεταξύ άλλων τα εξής: «Ο κλάδος της Ευρωπαϊκής Φιλοξενίας και οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του, συνεισφέρουν τα μέγιστα στην ευρωπαϊκή οικονομία, δημιουργούν εκατομμύρια θέσεις ελκυστικής εργασίας και είναι θεματοφύλακες του ευρωπαϊκού τρόπου ζωής. Η Φιλοξενία ενώνει ανθρώπους πάνω από διαφορές πολιτισμού, καταγωγής, ηλικίας ή φύλου, εκφράζοντας τη συμπεριληπτικότητα στην πράξη. Ιδιαίτερα για τη χώρα μας, η Φιλοξενία αποτελεί σταθερό πυλώνα ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής, ένα μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα κι ένας κλάδος της οικονομίας που γεμίζει τους Έλληνες με περηφάνια. Οι προκλήσεις για τη Φιλοξενία παραμένουν μεγάλες. Πρέπει όλοι μαζί, ευρωπαϊκοί θεσμοί, κυβερνήσεις, ευρωπαϊκοί κοινωνικοί εταίροι, εθνικοί φορείς και επιχειρήσεις, να συνεργαστούμε αποτελεσματικά ώστε με τις κατάλληλες πολιτικές, να παραμείνει ο κλάδος της Φιλοξενίας βιώσιμος και ανταγωνιστικός, με αξία για όλους τους Ευρωπαίους πολίτες».

Επίσης, η Ελλάδα μπορεί να προσθέσει άλλο ένα πρόσωπο σε θέση – κλειδί για τον τουρισμό σε παγκόσμιο επίπεδο. Έτσι, με απόφαση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη ο κ. Χάρης Θεοχάρης έχει προταθεί να διεκδικήσει ως υποψήφιος το υψηλότερο αξίωμα στον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού, αυτό του γενικού γραμματέα. Όπως έχει αναφέρει ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργό κ. Παύλος Μαρινάκης «η θέση αυτή δίνει στην χώρα μας τη δυνατότητα για ενεργότερη συμμετοχή στην διαμόρφωση της διεθνούς τουριστικής πολιτικής και θα συμβάλει ακόμα περισσότερο στην βελτίωση της διεθνούς εικόνας της χώρας, την προώθηση του ελληνικού τουρισμού και τη δημιουργία στρατηγικών συμμαχιών». Από την πλευρά τους, η υπουργός Τουρισμού κ. Όλγα Κεφαλογιάννη και ο γενικός γραμματέας του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού κ. Ανδρέας Φιορεντίνος ενισχύουν με νέες δράσεις προώθησης το διεθνές τουριστικό προφίλ της χώρας. Στο πλαίσιο αυτό την προσεχή Δευτέρα το υπουργείο Τουρισμού, ο ΕΟΤ και το Monocle έχουν προγραμματίσει να παρουσιάσουν σε ειδική εκδήλωση τη συνεργασία τους. Ειδικότερα στην εκδήλωση θα παρουσιαστεί η ειδική έντυπη έκδοση του Monocle για την Ελλάδα.

Στην κορυφή της Ευρώπης η Ισπανία, ως τουριστικός προορισμός

Η Ισπανία ως τουριστικός προορισμός κατάφερε να επιτύχει και τη φετινή χρονιά εντυπωσιακά αποτελέσματα. Σύμφωνα με στοιχεία του Ινστιτούτου Στατιστικής της χώρας για το διάστημα Ιανουαρίου – Οκτωβρίου ο αριθμός των τουριστών που επισκέφθηκαν την Ισπανία αυξήθηκε κατά 10,8% και πλησίασε τα 82,9 εκατ. Οι κύριες αγορές ήταν το Ηνωμένο Βασίλειο (με 16,5 εκατ. και αύξηση κατά 7,1%), η Γαλλία (με σχεδόν 11,5 εκατ. και αύξηση κατά 11,1%) και η Γερμανία (με σχεδόν 10,7 εκατ. και αύξηση κατά 8,7%). Τον Οκτώβριο η Ισπανία δέχτηκε 9 εκατ. διεθνείς τουρίστες, 9,5% περισσότερους σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2023. Το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν η βασική αγορά, με σχεδόν 1,8 εκατ. τουρίστες (αύξηση κατά 4,8%) και ακολούθησε η Γερμανία με 1,3 εκατ. τουρίστες (αύξηση κατά 14%).

Για το 10μηνο, οι συνολικές δαπάνες των διεθνών τουριστών αυξήθηκαν κατά 16,8% και έφθασαν τα 110,98 δισ. ευρώ. Η συνολική δαπάνη των διεθνών τουριστών που επισκέφθηκαν την Ισπανία τον Οκτώβριο έφτασε τα 11,9 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 15,5% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2023. Η μέση δαπάνη ανά τουρίστα ήταν 1.327 ευρώ, με ετήσια αύξηση 5,5% ενώ η μέση ημερήσια δαπάνη αυξήθηκε κατά 2,9%, στα 191 ευρώ. Οι κύριες αγορές για την Ισπανία ως προς τις δαπάνες τον Οκτώβριο ήταν το Ηνωμένο Βασίλειο (με 17,9% του συνόλου), η Γερμανία (14%) και η Γαλλία (7,7%).

Με πάνω από 50 εκατ. διεθνείς αφίξεις τουριστών θα κλείσει το έτος για την Τουρκία

Η Τουρκία θα σπάσει κατά τη φετινή χρονιά το φράγμα των 50 εκατ. διεθνών αφίξεων τουριστών. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού της γειτονικής χώρας κατά το διάστημα Ιανουαρίου – Οκτωβρίου οι διεθνείς αφίξεις τουριστών αυξήθηκαν κατά 7% φθάνοντας σε 47,3 εκατ. από 44,2 εκατ. την ίδια περίοδο του 2023 και 39,6 εκατ. το δεκάμηνο του 2022. Πρώτη αγορά για την Τουρκία στο διάστημα αυτό αναδείχθηκε η Ρωσία με σχεδόν 6,3 εκατ. αφίξεις και ακολούθησαν η Γερμανία με 6,08 εκατ. αφίξεις, το Ηνωμένο Βασίλειο με 4,2 εκατ. αφίξεις, το Ιράν με 2,76 εκατ. αφίξεις και η Βουλγαρία με 2,45 εκατ. αφίξεις. Να σημειωθεί ότι όλο το 2023 οι διεθνείς αφίξεις στην Τουρκία είχαν φτάσει σε 49,2 εκατ.

Για τον Οκτώβριο οι διεθνείς αφίξεις τουριστών άγγιξαν τα 5,5 εκατ. καταγράφοντας αύξηση κατά 9,25% σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2023 (5 εκατ. αφίξεις). Πρώτη αγορά ήταν η Γερμανία με 925.928 αφίξεις και ακολούθησαν η Ρωσία με 776.618 αφίξεις, το Ηνωμένο Βασίλειο με 530.586 αφίξεις, το Ιράν με 281.470 αφίξεις και η Βουλγαρία με 277.169 αφίξεις.

Διαβάστε ακόμα:

Διάκριση για την Ελλάδα ως καλύτερος τουριστικός προορισμός διεθνώς

Έρχεται η πρώτη κρουαζιέρα φιλική προς τους σκύλους παγκοσμίως

H βιωσιμότητα είναι σημαντική για 3 στους 4 Ευρωπαίους ταξιδιώτες