Oι νέες τάσεις και οι καινοτόμες ιδέες και εφαρμογές στο πεδίο της ανακατασκευής ξενοδοχειακών μονάδων αναλύθηκαν μεταξύ άλλων κατά τη διάρκεια παράλληλων εκδηλώσεων που πραγματοποιήθηκαν στην τουριστική έκθεση Xenia 2023.
Στο πλαίσιο των workshops παρουσιάστηκαν τα σημαντικότερα trends για την ανακαίνιση, εξοικονόμηση ενέργειας, landscaping και φωτισμό ξενοδοχειακών μονάδων.
Το project Pnoe Breathing Life στο Ηράκλειο
Η αρχή την πρώτη ημέρα της εκδήλωσης The Red Spot Stage έγινε με το project Pnoe Breathing Life στο Ηράκλειο, με ομιλητές τους Άρια Λυρώνη (Αρχιτέκτων, Cube Concept) και Γιώργο Σύρμο (Διευθυντής, Pnoe Breathing Life). Αρχικά, έγινε μια αναφορά για την χωρητικότητα του ξενοδοχείου. Πιο συγκεκριμένα, η συνολική έκταση αγγίζει τα 15.576 τ.μ. και η συνολική δόμηση τα 3.115 τ.μ, ενώ αποτελείται από 60 δωμάτια, 3 τύπους δωματίων και 2 εστιατόρια.
Έπειτα, η κυρία Αρώνη προχώρησε σε μία ιστορική αναδρομή, αναφέροντας πως το ξενοδοχείο πρωτοχτίστηκε το 1968, με αποτέλεσμα με την πάροδο των χρόνων να είχε καταντήσει ένα υφιστάμενο και εγκαταλελειμμένο κτήριο, με πολλές φθορές. Η πρώτη επίσκεψη στο χώρο έγινε το 2021 και στη συνέχεια ξεκίνησε η διαδικασία ανανέωσης.
Διατηρήθηκαν τα 9 κτήρια δωματίων και η πισίνα, ενώ προστέθηκε και ένα κεντρικό κτήριο το οποίο φιλοξενεί σπα, εστιατόριο και roof top. Σύμφωνα με τον κύριο Σύρμο, στόχος ήταν το ανανεωμένο ξενοδοχείο να προσφέρει μια ολιστική εμπειρία στον πελάτη με έμφαση στην εσωτερική γαλήνη, την χαλάρωση και την επαφή με την φύση. Στη συνέχεια, παρουσιάστηκαν το διάγραμμα κατεδαφίσεων και το ανανεωμένο διάγραμμα και τέλος έγινε εκτενής περιγραφή όλων των χώρων του Pnoe Breathing Life, το οποίο ξεχωρίζει για τα στοιχεία μοντερνισμού του και την επιλογή των πρώτων υλών όπως το μάρμαρο και το εμφανές μπετόν.
Το ανανεωμένο Avant Mar στην Πάρο
Στη συνέχεια, ο Τηλέμαχος Ανδριανόπουλος (Αρχιτέκτων, Tense Architecture Network & Αναπληρωτής Καθηγητής ΕΜΠ) και ο Ιωάννης Καρελιώτης (Τεχνικός Διευθυντής, Grivalia Hospitality) τοποθετήθηκαν γύρω από το Avant Mar στην Πάρο. Ο πρώτος εξήγησε πως η βασική ιδέα ήταν να ανασχηματιστούν πλήρως τα δύο υπάρχοντα κτήρια και να δημιουργηθεί εκ νέου ένα τρίτο κτήριο, αποτελώντας όλο αυτό στην ουσία το ανανεωμένο Avant Mar. Οι νέες σουίτες και ο κοινόχρηστος χώρος που κατευθύνεται προς την θάλασσα είναι λίγα από αυτά που χαρακτηρίζουν το καινούργιο ξενοδοχειακό project. Μάλιστα, ο όγκος των υφιστάμενων κτιρίων μειώθηκε αισθητά, με πολλά τμήματά τους να έχουν κατεδαφιστεί.
Ακολούθησε η κάτοψη του ξενοδοχείου και η αναλυτική περιγραφή των χώρων του. Έπειτα, τον λόγο πήρε ο κύριος Καρελιώτης, ο οποίος τόνισε πως βασική επιδίωξη ήταν να βρουν κάτι που θα μπορέσει να παράξει αξία για το μέλλον και όχι βραχυπρόθεσμα. Έτσι, έπειτα από έρευνα κατέληξαν στο συγκεκριμένο μέρος, το οποίο αποτελείται από ένα μοναδικό ακίνητο, στην ουσία ένα ξενοδοχείο πόλης, κάτι που δεν υπήρχε ως τότε στην Πάρο. Στη συνέχεια, υπογράμμισε τις δυσκολίες που θα είχε να αντιμετωπίσει ο αρχιτέκτονας στο να προσαρμόσει στο σήμερα κάτι το οποίο είχε τις επιρροές του από την δεκαετία του ’90.
Επίσης, επεσήμανε τις διάφορες γραφειοκρατικές και όχι μόνο δυσκολίες (άδειες, σφιχτό χρονοδιάγραμμα, αδυναμία κατασκευής για 2 μήνες το καλοκαίρι). Όλα τα παραπάνω οδήγησαν στο να επιλέξει τον Τηλέμαχο Ανδριανόπουλο για το project, καθώς συνδύαζε τη δυνατότητα, την αισθητική και την καλλιέργεια.
Το παράδειγμα του Domes Noruz Mykonos
Ακολούθησαν οι ομιλίες για το Domes Noruz Mykonos με τους Μαρία Τσαυτάρη (Design Director, Urban Soul Project), Αγγελίνα Ιωάννου (Ergoline) και Jerry Διαμαντάτο (Area Manager, Domes). Η Μαρία Τσαύταρη παρουσίασε ένα χρονικό timeline, ξεκινώντας από την πρώτη επίσκεψη στον χώρο τον Απρίλιο του 2022. Το ξενοδοχείο βρίσκεται στον Άγιο Στέφανο Μυκόνου, μία όχι και τόσο premium περιοχή. Αρχικά ήρθαν σε επαφή με κακοτοπιές και κακοκατασκευές της δεκαετίας του ’90, με αποτέλεσμα να μην υπήρχε κάτι στο οποίο θα μπορούσαν να πατήσουν για να ξεκινήσουν την ανανέωση.
Στα θετικά, τόνισε το εντυπωσιακό sea view (χωρίς ωστόσο sea access), καθώς και την ενδιαφέρουσα αναλογία στα ανοίγματα των Κυκλάδων. Επίσης, ανέφερε την ύπαρξη ιδιωτικών αυλών, τις οποίες και πολλαπλασίασαν, ενώ τοποθέτησαν και συγκεκριμένα αντικείμενα στον χώρο, τα οποία θα μετέφεραν τον πελάτη στον μικρόκοσμο των Κυκλάδων. Δε δίστασε να υπογραμμίσει την σημασία του στοιχείου της πισίνας, όπου έδωσαν ιδιαίτερη έμφαση.
Όλα τα παραπάνω συντέλεσαν στο να προκύψει το σημερινό 5αστερο Domes Noruz Mykonos, το οποίο άνοιξε τις πύλες του τον Ιούνιο του 2023 και περιλαμβάνει εκτός των άλλων και 38 σουίτες. Ο Jerry Διαμαντάτος τόνισε τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν αλλά και την ικανοποίησή τους για το τελικό αποτέλεσμα. Από την μεριά της, η Αγγελίνα Ιωάννου μίλησε για στριμωγμένο χρονοδιάγραμμα και για ολική αλλαγή, καθώς τα μόνα που έμειναν ίδια ήταν τα δοκάρια και οι κολώνες. Συνέχισε με τις δυσκολίες που παρουσιάζει η Μύκονος για μια κατασκευαστική εταιρεία, ενώ υπογράμμισε και την άψογη συνεργασία με όλη την ομάδα αλλά και το άρτιο αποτέλεσμα που τους εντυπωσίασε.
Το Minois Luxury Boutique Hotel στην Πάρο
Σειρά είχαν ο Μάνος Γωγούλης (Αρχιτέκτων, Mutiny Architecture & Design) και ο Γιώργος Γιουρτζίδης (Director Of Operations του Ομίλου Andronis), οι οποίοι ανέλυσαν όλες τις λεπτομέρειες γύρω από το Minois Luxury Boutique Hotel στην Πάρο. Ο κύριος Γιουρτζίδης χαρακτήρισε το Minois ως το project βενιαμίν της οικογένειας του ομίλου, σημειώνοντας πως λειτούργησε πέρσι με την παρούσα επωνυμία. Αποτελεί ένα νέο προϊόν από άποψη design, σχεδιασμού και αισθητικής. Δόθηκε μεγάλη ελευθερία στους αρχιτέκτονες και το αποτέλεσμα τους δικαίωσε.
Υπήρχε συνοχή και συνέπεια στην συνεργασία, ενώ τα σχόλια που έλαβαν από τον κόσμο ήταν άκρως εγκωμιαστικά. Μωσαϊκά, υφές, χρώματα, πλακάκι ακόμα και στα τραπέζια, έργα τέχνης χαρακτηρίζουν το Minois, το οποίο σε όλα παραπέμπει σε Μεσόγειο (όχι μόνο την ελληνική). Στη συνέχεια, τον λόγο πήρε ο Μάνος Γωγούλης, ο οποίος τόνισε πως κύριος άξονας ήταν η Ελλάδα και η κυκλαδική αρχιτεκτονική. Με άλλα λόγια θέλησαν να παρουσιάσουν ένα ενιαίο σύνολο, μια συνολική πρόταση και μέσα από συγκεκριμένα μοτίβα επιλογής υλικών, χρωματικών παλετών κ.α. να κληθούν να υπηρετήσουν το όλο concept. Επεσήμανε και ο ίδιος πως το ξενοδοχείο ήθελαν να έχει επιρροές από Μεσόγειο και να μη θυμίζει άλλη μια Boho πρόταση. Τέλος, ανέφερε πως επιπλέον στόχος ήταν να αναδείξουν τις συγγένειες που υπάρχουν στα τόσα διαφορετικά ρεύματα και να δημιουργήσουν έναν χώρο ξεκούρασης, διασκέδασης και διακοπών μέσα σε ένα σύγχρονο περιβάλλον.
Ο Παπουτσάνης και η Coffe-Eco απαντούν πώς εφαρμόζεται η κυκλική οικονομία στα ξενοδοχεία
Την αυλαία της πρώτης ημέρας του The Red Spot Stage έκλεισε η παρουσίαση με τίτλο “Treasure or Trash? Ο Παπουτσάνης και η Coffe-Eco απαντούν πώς εφαρμόζεται η κυκλική οικονομία στα ξενοδοχεία!”. Ομιλητές οι Ειρήνη Χατζηιωακειμίδου και Αριάδνη Ζώρη της εταιρείας Παπουτσάνης, καθώς και οι Αλέξης Πάντζιαρος και Μάριος Βλαχογιάννης της Coffee-Eco.
Η Ειρήνη Χατζηιωακειμίδου ξεκίνησε κάνοντας μια ιστορική αναδρομή της εταιρείας από το 1870 μέχρι σήμερα, ενώ συνέχισε επισημαίνοντας το όραμα της Παπουτσάνης για την βελτίωση της ποιότητας ζωής του κόσμου και την αποστολή τους που είναι η φυσικότητα, η βιωσιμότητα και η αειφορία. Τέλος, επεσήμανε ότι η εταιρεία δραστηριοποιείται και στο εξωτερικό όπως στην Βόρεια Αμερική και Αυστραλία, παράγοντας ετησίως 220.000.000 τεμάχια προϊόντος συνολικά και αγγίζοντας τα 25.000.000 ευρώ σε επενδύσεις. Έπειτα, τον λόγο πήρε η Αριάδνη Ζώρη, η οποία ανέλυσε το portfolio της Παπουτσάνης, υπογραμμίζοντας κάποια βασικά χαρακτηριστικά των προϊόντων, κάνοντας παράλληλα ειδική μνεία στους συνεργάτες τους σε Ελλάδα και εξωτερικό.
Ακολούθησε ο Αλέξης Πάντζιαρος της Coffee-Eco, ο οποίος ανέλυσε τον ρόλο της εταιρείας και το επιστημονικό της υπόβαθρο, αναφέροντας κάποιους βασικούς στόχους. Από την μεριά του, ο Μάριος Βλαχογιάννης εξήγησε τη δράση του καφέ στο skincare, τις ανάγκες επένδυσης σε state o the art εξοπλισμό αλλά και την συνεργασία της εταιρείας τους με την Coffee Island. Τέλος, ο Αλέξης Πάντζιαρος εστίασε στα σχέδιά τους για συνεργασία με ξενοδοχεία για την συλλογή απορριμμάτων.
Η βιωσιμότητα και η αειφορία στο επίκεντρο των ξενοδοχείων
Η δεύτερη ημέρα για το Red Spot Stage χαρακτηρίστηκε από μια σειρά παρουσιάσεων πάνω στο θέμα Creating Synergies ή αλλιώς, “από την ιδέα στο τελικό αποτέλεσμα” από όλη την ομάδα στήριξης (μελετητές, επενδυτές, κατασκευαστές, σύμβουλοι, operators), ώστε να αναδειχθεί συνολικά ένα ξενοδοχειακό έργο. Συντονιστής ήταν όπως και την πρώτη ημέρα, ο Σταύρος Μαρτίνος, Αρχιτέκτονας (ek magazine).
Το case study του Elounda Hills Resort
Το case study του Elounda Hills Resort, το οποίο μόλις άρχισε να κατασκευάζεται, παρουσίασαν οι κ.κ. Δημήτρης Τσίγκος, Αρχιτέκτων Omniview, Stephan J. Clambaneva, Sustainability Consultant Elounda Hills και Άγγελος Αγγελιδάκης CEO & Development Director Mirum Hellas, Construction Director στο Elounda Hills. Ο κ. Αγγελιδάκης μίλησε για το “έργο της ζωής όλων”, όπως το χαρακτήρισε, και αναφέρθηκε αναλυτικά στη μαρίνα, το Elounda Hills Hill Top Hotel ξενοδοχείο και τις κατοικίες, καθώς και για όσα θα ακολουθήσουν τα επόμενα χρόνια, πάντα με βασικές αξίες τη βιωσιμότητα και την αειφορία. Στο βασικό αρχιτεκτονικό concept ήταν ο εναρμονισμός με το τοπίο και τη φύση, σύμφωνα με όσα εξήγησε ο κ.Τσίγκος, τόσο στα υπόσκαφα μέρη του ξενοδοχείου όσο και στα υπέργεια, η διαφορετική από τα συνηθισμένα προσέγγιση στην πισίνα και το spa και η δημιουργία μιας εμπειρίας σε ανθρώπινη κλίμακα.
Την παρουσίαση του project έκλεισε ο κ. Clambaneva, ο οποίος έδωσε το πλαίσιο σύμφωνα με το οποίο, έγινε ολιστική προσέγγιση και εφαρμογή της βιωσιμότητας σε τρεις άξονες, strategy, process και experience ενώ το πλάνο βασίστηκε σε 7 από τους 17 στόχους αειφορίας των Ηνωμένων Εθνών. Στόχος η βιωσιμότητα να αποτελέσει μια αναγεννητική εμπειρία για τους επισκέπτες κατά τη διάρκεια της παραμονής τους.
Ο ανασχεδιασμός του κτηρίου, του Αmalen Suites στο Ρέθυμνο
Αμέσως μετά, το λόγο πήραν οι κ.κ. Νίκος Πέππας, Κατερίνα Τσιολάκη από το γραφείο Αρχιτέκτονες Peppas N Architects και ο κ. Γιώργος Δημητρακάκης της Anysma Consulting Engineers, αναλύοντας τον ανασχεδιασμό του κτιρίου, του Αmalen Suites στο Ρέθυμνο. Με οδηγό τη δημιουργία συνολικής εμπειρίας πάνω στην παραδοσιακή κουλτούρα και το μυσταγωγικό χαρακτήρα, προσφέροντας παράλληλα, όλα τα facilities ενός πεντάστερου ξενοδοχείου, η κ. Τσιολάκη αναφέρθηκε σε κάθε λεπτομέρεια πίσω από την υλοποίηση του ανασχεδιασμού ενός παλαιού κτιρίου σε ξενοδοχείο πόλης.
Ο κ. Πέππας έδωσε έμφαση στις ιδιαιτερότητες του project, καθώς και τις ειδικές κατασκευές που πραγματοποιήθηκαν με τη συμβολή ενός δικτύου τεχνιτών από την Κρήτη και άλλες περιοχές της Ελλάδας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι παλιές τούρκικες κλειδαριές των δωματίων, οι οποίες βρέθηκαν στην παλιά πόλη του Ρεθύμνου και έγιναν και πάλι λειτουργικές από παραδοσιακούς τεχνίτες.Την παρουσίαση έκλεισε ο κ. Δημητρακάκης ο οποίος μέσα από το έργο του ως μηχανολόγος του project, μοιράστηκε πληροφορίες για το πώς αντιμετωπίστηκε το ζήτημα της ψύξης -θέρμανσης του κτιρίου, καθώς και του ζεστού νερού τόσο ως προς το λειτουργικό όσο και ως προς το αισθητικό μέρος.
Η παρουσίαση του MonAsty, Autograph Collection στη Θεσσαλονίκη
Την τριλογία των case studies έκλεισαν οι κυρίες Δομινίκη Δαδάτση Αρχιτέκτων Not a Number Architects και Ελίζα Ζαρίφη Graphic designer/Artist, Tres banal, με την παρουσίαση του MonAsty, Autograph Collection στη Θεσσαλονίκη.
Τα ερείπια που βρέθηκαν στο σημείο και η εναρμόνιση με το γειτονικό μοναστήρι της Αγίας Θεοδώρας, αλλά και η τόσο “ζωντανή” ιστορία της βυζαντινής εποχής της Θεσσαλονίκης, αποτέλεσαν τον καμβά πάνω στον οποίο δημιουργήθηκε το μοναδικό αυτό project. Παντού παρούσες οι παραπομπές στη βυζαντινή εποχή, από την επιλογή των δομικών υλικών μέχρι τα αρχιτεκτονικά στοιχεία όπως οι κόγχες, το ύψος στις οροφές και οι καμάρες, μαζί με τις τέχνες όπως η χαρακτική σε ξύλο, τα ψηφιδωτά και τα υφαντά, δημιουργώντας ατμόσφαιρα εντυπωσιακή αλλά οικεία στον επισκέπτη. Το concept πέρασε σε όλα τα operations του ξενοδοχείου όπως το μενού, την επιλογή των κρασιών, τη διακόσμηση των δωματίων και των άλλων χώρων και όπως εξήγησε στη συνέχεια και η κ. Ζαρίφη, ακόμα και στο σχεδιασμό των λογοτύπων και της σήμανσης, όπου και πάλι αξιοποιήθηκαν χαρακτηριστικά σύμβολα του Βυζαντίου.
Διαβάστε ακόμα: