Το υπουργείο Τουρισμού, στο πλαίσιο του Στρατηγικού Σχεδίου Μάρκετινγκ που έχει καταρτίσει για το 2022, έχει καταγράψει τα πλεονεκτήματα, τις αδυναμίες, τις ευκαιρίες και τις απειλές για τον ελληνικό τουρισμό.

56

Δεδομένων των συνθηκών, όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί, στόχος του υπουργείου είναι να διατηρηθεί η προβολή της χώρας ως ασφαλούς προορισμού, καθώς η ασφάλεια θα εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό κριτήριο και κατά το τρέχον έτος για την επιλογή του προορισμού από τους δυνητικούς επισκέπτες.

Παράλληλα, με αφορμή την επιτυχημένη διαχείριση και λειτουργία του ελληνικού τουρισμού το 2021, φέτος όπως επισημαίνεται είναι η κατάλληλη στιγμή για την περαιτέρω ενίσχυση του θετικού κλίματος και της εικόνας της χώρας.

Αναλυτικά, τα πλεονεκτήματα, οι αδυναμίες, οι ευκαιρίες και οι απειλές για τον ελληνικό τουρισμό έχουν ως εξής:

Tα πλεονεκτήματα

-Διεθνώς αναγνωρισμένο και ισχυρό brand προορισμού διακοπών, ιδίως στο θεματικό προϊόν «ήλιος και θάλασσα»

-Εικόνα ασφαλούς και υγειονομικά ασφαλούς προορισμού (αποτελεσματικές διαδικασίες και δράσεις διαχείρισης κρουσμάτων, από το κράτος και τις επιχειρήσεις, σημαντική πρόοδος εμβολιαστικού προγράμματος, άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών κατόπιν του παγκόσμιου προγράμματος εμβολιασμών και της έκδοσης ψηφιακών πιστοποιητικών εμβολιασμού/νόσησης).

-Μοναδική και πλούσια πολιτιστική και ιστορική κληρονομιά, με πληθώρα αυθεντικών και βιωματικών δραστηριοτήτων. Η ποικίλη προσφορά πολιτισμικών στοιχείων έγκειται τόσο στην αρχαία ελληνική ιστορία (αρχαιολογικοί χώροι μνημεία κλπ.), όσο και στην πλούσια θρησκευτική κληρονομιά (εκκλησίες και μοναστήρια).

-Ευρεία και τακτή αεροπορική σύνδεση των κύριων πόλεων της χώρας, καθώς και των φημισμένων επιμέρους παραθεριστικών προορισμών, με διεθνή και ευρωπαϊκά αεροδρόμια.

-Μικρή απόσταση από ευρωπαϊκές και ασιατικές πρωτεύουσες

-Σημαντική και διεθνώς γνωστή γαστρονομία – τοπικής παραγωγής προϊόντα μεσογειακής διατροφής

-Ισχυρά διεθνώς αυτόνομα brands ελληνικών προορισμών (π.χ. Κρήτη, Σαντορίνη, Μύκονος, Ρόδος, Κέρκυρα)

-Μοναδικό σύστημα νησιών που παρουσιάζουν μεγάλη ποικιλομορφία και που κατά κανόνα είναι εύκολα προσβάσιμα αεροπορικά ή/και ακτοπλοϊκά, ιδίως κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, ενώ παράλληλα υπάρχει και ικανή μεταφορική διασύνδεση μεταξύ τους

-Καλές καιρικές συνθήκες που ευνοούν την πραγματοποίηση διακοπών/ταξιδιών/outdoors δραστηριοτήτων καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους

-Σημαντικά τοπόσημα, μνημεία και τοπία παγκοσμίως αναγνωρίσιμα

-Μεγάλο πλήθος ιαματικών φυσικών πόρων διαφόρων τύπων (θαλασσινό νερό, θερμά μεταλλικά νερά, θερμές πηγές, κ.λπ.)

– Διατήρηση του παραδοσιακού και αυθεντικού χαρακτήρα της ελληνικής υπαίθρου (τρόπος ζωής, γραφικά χωριά, έθιμα, τοπικές εκδηλώσεις, ελληνική φιλοξενία)

-Σταδιακή αναβάθμιση του ξενοδοχειακού δυναμικού της χώρας, των παντός είδους καταλυμάτων και των επιχειρήσεων εστίασης, καθώς και σταδιακά βελτιούμενη επιχειρηματικότητα σε όλους τους τομείς προσφοράς τουριστικών υπηρεσιών.

-Εκσυγχρονισμός της κείμενης τουριστικής νομοθεσίας που θέτει σύγχρονες προδιαγραφές για την εγκατάσταση τουριστικών υποδομών και απλουστευμένες διαδικασίες για τη λειτουργία τους

-Πιστοποιήσεις Ποιοτικών Προτύπων σε τουριστικές επιχειρήσεις (π.χ. Σήμα Επισκέψιμου Οινοποιείου, Σήμα Ποιότητας Ελληνικής Κουζίνας)

		array(1) {
  [0]=>
  array(5) {
    ["file"]=>
    array(24) {
      ["ID"]=>
      int(71039)
      ["id"]=>
      int(71039)
      ["title"]=>
      string(9) "santorini"
      ["filename"]=>
      string(20) "santorini-scaled.jpg"
      ["filesize"]=>
      int(450932)
      ["url"]=>
      string(69) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2022/02/santorini-scaled.jpg"
      ["link"]=>
      string(112) "https://www.travel.gr/how_to_travel/travel-news/ta-syn-kai-ta-plin-toy-ellinikoy-toyris/attachment/santorini-21/"
      ["alt"]=>
      string(0) ""
      ["author"]=>
      string(1) "8"
      ["description"]=>
      string(34) "Σαντορίνη/Photo: Unsplash"
      ["caption"]=>
      string(0) ""
      ["name"]=>
      string(12) "santorini-21"
      ["status"]=>
      string(7) "inherit"
      ["uploaded_to"]=>
      int(71031)
      ["date"]=>
      string(19) "2022-02-10 10:33:20"
      ["modified"]=>
      string(19) "2022-02-10 10:35:05"
      ["menu_order"]=>
      int(0)
      ["mime_type"]=>
      string(10) "image/jpeg"
      ["type"]=>
      string(5) "image"
      ["subtype"]=>
      string(4) "jpeg"
      ["icon"]=>
      string(58) "https://www.travel.gr/wp-includes/images/media/default.png"
      ["width"]=>
      int(1657)
      ["height"]=>
      int(2560)
      ["sizes"]=>
      array(18) {
        ["thumbnail"]=>
        string(70) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2022/02/santorini-150x150.jpg"
        ["thumbnail-width"]=>
        int(150)
        ["thumbnail-height"]=>
        int(150)
        ["medium"]=>
        string(70) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2022/02/santorini-194x300.jpg"
        ["medium-width"]=>
        int(194)
        ["medium-height"]=>
        int(300)
        ["medium_large"]=>
        string(71) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2022/02/santorini-768x1187.jpg"
        ["medium_large-width"]=>
        int(768)
        ["medium_large-height"]=>
        int(1187)
        ["large"]=>
        string(71) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2022/02/santorini-663x1024.jpg"
        ["large-width"]=>
        int(663)
        ["large-height"]=>
        int(1024)
        ["1536x1536"]=>
        string(71) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2022/02/santorini-994x1536.jpg"
        ["1536x1536-width"]=>
        int(994)
        ["1536x1536-height"]=>
        int(1536)
        ["2048x2048"]=>
        string(72) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2022/02/santorini-1325x2048.jpg"
        ["2048x2048-width"]=>
        int(1325)
        ["2048x2048-height"]=>
        int(2048)
      }
    }
    ["desc"]=>
    bool(true)
    ["image_position"]=>
    string(6) "center"
    ["image_link_to"]=>
    string(0) ""
    ["open_link_in_new_tab"]=>
    bool(false)
  }
}
	

Οι κυριότερες αδυναμίες

-Εξάρτηση του ελληνικού τουρισμού από τον μαζικό και αδιαφοροποίητο τουρισμό από τον οποίο προκύπτουν ζητήματα έντονης εποχικότητας αλλά και δυσμενών περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιπτώσεων

-Εξάρτηση πολλών τουριστικών επιχειρήσεων και προορισμών από τους tour operators, αναφορικά με τις κρατήσεις καταλυμάτων και, γενικότερα, τις αφίξεις

-Εξάρτηση από τους tour operators για τις αεροπορικές συνδέσεις (charters) και περιορισμένη ανάπτυξη low-cost πτήσεων προς Ελλάδα

-Έλλειψη απευθείας αεροπορικών συνδέσεων όλο το χρόνο, ιδιαίτερα με long-haul αγορές προέλευσης επισκεπτών

-Έλλειψη απευθείας αεροπορικών συνδέσεων με απομακρυσμένες χώρες που όμως θα μπορούσαν να αποτελέσουν σημαντικές πηγές εισερχόμενου τουρισμού (π.χ. Ινδία)

-Έλλειψη ή ακαταλληλότητα σημαντικού μέρους των υφιστάμενων υποδομών για τη βιώσιμη υποστήριξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού

-Έλλειψη υποδομών στις μεταφορές κυρίως χερσαίες – χαμηλής ποιότητας οδικό δίκτυο και έλλειψη επαρκούς συνδεσιμότητας στην νησιωτική και ηπειρωτική χώρα ακόμη και κοντινών σχετικά περιοχών

-Υποβάθμιση συνολικής ταξιδιωτικής εμπειρίας λόγω φθηνού μαζικού τουρισμού σε συγκεκριμένους προορισμούς

-Υπερσυγκέντρωση τουρισμού σε συγκεκριμένους προορισμούς, ενδεχομένως και πέρα από τη φέρουσα ικανότητά τους

-Άνιση κατανομή της τουριστικής ανάπτυξης σε περιφερειακό επίπεδο (συγκέντρωση σε πέντε Περιφέρειες)

-Έλλειψη θεματικών τουριστικών διαδρομών και περιορισμένη σύνθεση του τουριστικού προϊόντος στη βάση ολοκληρωμένων, πολυθεματικών και μοναδικών εμπειριών

-Έλλειψη DMOs και περιορισμένη συνεργασία των υπαρχόντων με την κεντρική διοίκηση για τη συντονισμένη διαχείριση και προώθηση του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος ανά Περιφέρεια και επιμέρους προορισμούς, σύμφωνα και με την εθνική στρατηγική για τον τουρισμό

-Απουσία νοοτροπίας συλλογικής προσπάθειας και συνεργασίας, με αποτέλεσμα να μην προωθούνται ολιστικά οι προορισμοί.

-Όροι για visa από χώρες εκτός Σένγκεν και συχνά χρονοβόρες διαδικασίες στην έκδοση θεωρήσεων εισόδου

-Μικρό ποσοστό εργαζομένων με ειδίκευση στις τουριστικές σπουδές

-Χαμηλότερα ποσοστά χρήσης πιστωτικών και χρεωστικών καρτών από τους επισκέπτες σε σχέση με άλλους ανταγωνιστικούς προορισμούς, ενώ αποδεδειγμένα η εκτεταμένη χρήση καρτών οδηγεί σε υψηλότερη δαπάνη.

-Χαμηλή πρόσβαση στην πληροφόρηση, των επισκεπτών κατά τη διάρκεια παραμονής τους στη χώρα.

Οι κυριότερες ευκαιρίες

-Ο εμβολιασμός του πληθυσμού διεθνώς και η επακόλουθη σταδιακή επάνοδος στην κανονικότητα της κοινωνικής και οικονομικής δραστηριότητας

-Η πλήρης άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών εισόδου στη χώρα για όσους διαθέτουν το σχετικό πιστοποιητικό εμβολιασμού/ νόσησης ή αρνητικό μοριακό τεστ και η κανονική και υγειονομικά ασφαλής λειτουργία των τουριστικών επιχειρήσεων και δραστηριοτήτων

-Ενίσχυση του τουρισμού FIT (Free Independent Traveler), λόγω της ανόδου των ψηφιακών μέσων στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών για την οργάνωση των ταξιδιών τους

-Στροφή του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος διεθνώς προς πράσινες πρακτικές και πολιτικές βιώσιμης ανάπτυξης, ελαχιστοποίηση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των επισκεπτών

– Ενίσχυση των τοπικών κοινοτήτων και της διασύνδεσης της τοπικής πρωτογενούς επιχειρηματικότητας με βιώσιμες τουριστικές δραστηριότητες.

-Ενσωμάτωση των νέων ψηφιακών τεχνολογιών σε όλο το φάσμα της τουριστικής δραστηριότητας και προώθηση της τουριστικής προβολής κυρίως μέσω διαδικτύου σε διεθνές επίπεδο

-Αξιοποίηση ευκαιριών επενδυτικών πρωτοβουλιών μέσω του ΕΣΠΑ της νέας Προγραμματικής Περιόδου 2021-2027.

-Αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης για αναβάθμιση των υφιστάμενων και τη δημιουργία νέων τουριστικών υποδομών και εγκαταστάσεων (π.χ. των τουριστικών λιμένων, των εγκαταστάσεων αξιοποίησης ιαματικών φυσικών πόρων), την αύξηση της προσβασιμότητας, τη δημιουργία DMOs, την ανάπτυξη δικτύων θεματικού τουρισμού (π.χ. αγροτουρισμός και γαστρονομία), αλλά και την ανάπτυξη ειδικών μορφών τουρισμού με σκοπό, μεταξύ άλλων, την άμβλυνση της εποχικότητας (π.χ. ορεινός τουρισμός), με γνώμονα τις αρχές για την Πράσινη και Γαλάζια ανάπτυξη.

-Αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης για αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό της τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης (π.χ. επενδύσεις σε αναβάθμιση δεξιοτήτων, ανωτατοποίηση των Ανώτερων Σχολών Τουριστικής Εκπαίδευσης (ΑΣΤΕ) )

-Αύξηση του αριθμού των ψηφιακών νομάδων παγκοσμίως, κίνητρα για προσέλκυση σε λιγότερο γνωστούς προορισμούς της χώρας, όπου έχουν και χαμηλότερο κόστος διαβίωσης και μπορούν να είναι πιο ανταγωνιστικοί

Οι κυριότερες απειλές

Παγκόσμια οικονομική ύφεση λόγω της πανδημίας με επακόλουθες συνέπειες στην απασχόληση, την αγοραστική δύναμη και, συνεπώς, στην ταξιδιωτική δυνατότητα διεθνώς

-Πιθανότητα μεταβλητότητας των επιδημιολογικών δεδομένων, μεταλλάξεις κτλ.

-Ρευστές πολιτικοοικονομικές συνθήκες σε παγκόσμιο επίπεδο που μπορεί να περιορίσουν την ταξιδιωτική κίνηση ορισμένων εθνικοτήτων

-Μεταβαλλόμενο περιβάλλον στην τουριστική βιομηχανία από τη δύσκολη οικονομική συγκυρία του 2020 εξαιτίας της πανδημίας και της πλήρους αναστολής της ταξιδιωτικής κίνησης και τουριστικής δραστηριότητας

-Ισχυρός ανταγωνισμός από άλλες μεσογειακές χώρες και αυξανόμενος ανταγωνισμός από αναδυόμενους προορισμούς τόσο στη Μεσόγειο, όσο και σε χώρες της Ευρώπης και της Ασίας

-Κλιματική αλλαγή- ακραία καιρικά φαινόμενα, ελλιπείς υποδομές και διαχείριση σε θέματα όπως πλημμύρες και πυρκαγιές

Διαβάστε ακόμα:

Τι είναι ο «Άνετος» Τουρισμός»

ΕΟΤ: Στόχος ο δημιουργικός και αναζωογονητικός τουρισμός

Σε ποια προϊόντα και ποιες αγορές θα βασιστεί ο ελληνικός τουρισμός το 2022