Τα ξενοδοχεία με 1 έως 3 αστέρια κατέχουν μεγαλύτερο μερίδιο Ελλήνων επισκεπτών σε σχέση με τις ξενοδοχειακές μονάδες 4 και 5 αστέρων.  

13

Αυτό είναι ένα από τα βασικά στοιχεία ειδικών ερευνών του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) οι οποίες διενεργήθηκαν για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος και αποτυπώνουν τα χαρακτηριστικά τις επιδόσεις και προοπτικές των ξενοδοχείων με 1 έως 3 αστέρια.

Αναλυτικά, με βάση τα στοιχεία, που παρουσιάστηκαν σήμερα στη διάρκεια συνέντευξης τύπου, το ποσοστό των Ελλήνων σε όλες τις κατηγορίες των ξενοδοχείων φθάνει σε ποσοστό 30,8%. Επιμέρους, το ποσοστό των Ελλήνων στα ξενοδοχεία με 1 αστέρι ανέρχεται σε 34%, το ποσοστό στα ξενοδοχεία με 2 αστέρια φθάνει σε 31%, το ποσοστό στα ξενοδοχεία με 3 αστέρια διαμορφώνεται σε 36,3%, το ποσοστό στα ξενοδοχεία με 4 αστέρια κινείται στο 22,1% και το ποσοστό στα ξενοδοχεία με 5 αστέρια περιορίζεται στο 18,5%.

Τα 3/4 των ελληνικών ξενοδοχείων αφορούν σε ξενοδοχεία με 1 έως 3 αστέρια που αντιπροσωπεύουν το 47% σε όρους δωματίων. Στην πλειονότητά τους έχουν μικρό μέγεθος μέχρι 50 δωμάτια. Επιμέρους, το μέσο μέγεθος των ξενοδοχείων 3 αστέρων είναι περίπου 35 δωμάτια, των ξενοδοχείων 2 αστέρων, 26 δωμάτια και των ξενοδοχείων με 1 αστέρι είναι 19 δωμάτια.

Το εποχικό τους πρότυπο δεν διαφέρει από αυτό του μέσου όρου του συνολικού ξενοδοχειακού δυναμικού. Οι τιμές τους διαμορφώνονται σε σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα του μέσου όρου. Τα ελληνικά προϊόντα που καταναλώνουν τα ξενοδοχεία 1 έως 3 αστέρια ανέρχονται στο 90% με 94% των συνολικών αγορών τους σε τρόφιμα και ποτά, το 38% από παραγωγούς εντός νομού. Επίσης, το 86% των εργαζομένων στα ξενοδοχεία 2 αστέρων και το 76% στα ξενοδοχεία με 1 αστέρι προέρχονται από την τοπική κοινωνία. Στο Νότιο Αιγαίο είναι συγκεντρωμένο το 22% των ξενοδοχείων 2 αστέρων και το 20% των ξενοδοχείων 3 αστέρων ενώ στην Κεντρική Μακεδονία είναι συγκεντρωμένο το 29% των ξενοδοχείων με 1 αστέρι.

Κατά την τελευταία 10ετία 2013-23 παρατηρήθηκε μια αναβάθμιση του ξενοδοχειακού δυναμικού με αύξηση των ξενοδοχείων, κυρίως των 2 ανώτερων κατηγοριών, και μείωσης των ξενοδοχείων των 2 χαμηλότερων κατηγοριών.

Επενδύσεις 621,2 εκατ. ευρώ για επισκευές, ανακαίνιση και συντήρηση σε όλες τις κατηγορίες ξενοδοχείων

Τα ξενοδοχεία με 1 έως 3 αστέρια δαπανούν ένα σημαντικό ποσοστό του τζίρου τους για επισκευές, ανακαίνιση και συντήρηση και τα ευρήματα των ερευνών αποτυπώνουν την πρόθεσή τους για περαιτέρω εκσυγχρονισμό και αναβάθμιση. Εντούτοις, το υψηλό κόστος των τεχνικών λύσεων πράσινου μετασχηματισμού, ενεργειακής και τεχνολογικής αναβάθμισης αποτελεί το κυριότερο εμπόδιο στην υλοποίηση αυτών των επενδύσεων. Στο πλαίσιο αυτό ο πρόεδρος του ΞΕΕ κ. Αλέξανδρος Βασιλικός και η πρόεδρος του ΙΤΕΠ κ. Κωνσταντίνα Σβύνου επισήμαναν την ανάγκη των ξενοδοχείων μικρότερων κατηγοριών για πρόσβαση σε προγράμματα χρηματοδότησης προκειμένου να ανταποκριθούν στις προκλήσεις της ποιοτικής, τεχνολογικής και ενεργειακής αναβάθμισής τους.

Συνολικά, το 2022 οι επενδύσεις για επισκευές, ανακαίνιση, συντήρηση των ξενοδοχείων σε όλες τις κατηγορίες έφθασαν σε 621,2 εκατ. ευρώ (7% επί του τζίρου). Επιμέρους, τα ξενοδοχεία 5 αστέρων πραγματοποίησαν επενδύσεις 219,78 εκατ. ευρώ (5,9% επί του τζίρου), τα ξενοδοχεία 4 αστέρων 184,74 εκατ. ευρώ (6,4% επί του τζίρου), τα ξενοδοχεία 3 αστέρων 127,75 εκατ. ευρώ (10,3% επί του τζίρου), τα ξενοδοχεία 2 αστέρων 70,12 εκατ. ευρώ (11,7% επί του τζίρου) και τα ξενοδοχεία με 1 αστέρι 18,8 εκατ. ευρώ (14,8% επί του τζίρου).

Να σημειωθεί ότι τα οικονομικά προβλήματα των ξενοδόχων και το υψηλό κόστος λειτουργίας αποτελούν τα βασικότερα προβλήματα των ξενοδοχείων με 1 και 2 αστέρια. Επιπλέον, ο υψηλός ανταγωνισμός από τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια, καθώς και η μικρή διάρκεια της τουριστικής περιόδου περιορίζουν σημαντικά τη ζήτηση για τα ξενοδοχεία αυτά.

Τα ξενοδοχεία μικρότερων κατηγοριών, ραχοκοκαλιά της ελληνικής φιλοξενίας

Ειδικότερα, σχολιάζοντας τις διαπιστώσεις και τα στοιχεία των ερευνών, ο Πρόεδρος του ΞΕΕ κ. Αλέξανδρος Βασιλικός επισημαίνει:

«Τα ξενοδοχεία μικρότερων κατηγοριών, από τα Τζουμέρκα μέχρι τη Νίσυρο, αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής φιλοξενίας και είναι οι θεματοφύλακες της τοπικής παράδοσης, με σημαντική συμβολή στην τοπική οικονομία και την απασχόληση. Τα ξενοδοχεία αυτά πρέπει να έχουν τουλάχιστον τις ίδιες ευκαιρίες και τα ίδια χρηματοδοτικά εργαλεία με τις υπόλοιπες κατηγορίες προκειμένου να κερδίσουν το στοίχημα της μετάβασης προς το αύριο. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να γίνουν «πεντάστερα», σημαίνει όμως να εκπληρώνουν συγκεκριμένα ποιοτικά κριτήρια, συμβάλλοντας στη συνολική ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος μας. Έχουμε λοιπόν την υποχρέωση να υποστηρίξουμε τις συγκεκριμένες κατηγορίες ξενοδοχείων όταν θέλουμε ένα ποιοτικό προϊόν οριζόντια, ιδίως όταν μιλάμε για τα μισά δωμάτια της χώρας. 

Είναι σημαντικό να τονιστεί πως η εξασφάλιση της πρόσβασης των ξενοδοχείων μικρότερων κατηγοριών σε προγράμματα χρηματοδότησης συνάδει απόλυτα με τους στόχους της τουριστικής πολιτικής για χρονική επέκταση της σεζόν αλλά και για χωρική επέκταση της τουριστικής ανάπτυξης με βιώσιμους όρους. Για να επιτευχθούν ωστόσο αυτοί οι στόχοι, τα ξενοδοχεία με 1 έως 3 αστέρια πρέπει να έχουν και τα διαθέσιμα εργαλεία για την ποιοτική αναβάθμισή τους, την ψηφιακή και ενεργειακή μετάβαση.

Η διαπιστωμένη βούληση του μικρού ξενοδόχου για εκσυγχρονισμό και αναβάθμιση παρά τις δυσκολίες του ευρύτερου περιβάλλοντος, είναι ώρα να βρει και την αντίστοιχη ανταπόκριση στον σχεδιασμό της Πολιτείας. Είναι συγκριτικό πλεονέκτημά μας, το οποίο οφείλουμε να προστατεύσουμε ως κόρη οφθαλμού».