Ο ψηφιακός τουρισμός είναι μια νέα πραγματικότητα που αναπτύσσεται στο πλαίσιο της ψηφιοποίησης και τα τελευταία χρόνια, η Ισπανία εργάζεται πυρετωδώς, ώστε να εκμεταλλευτεί τις δυνατότητές του στον μέγιστο βαθμό.
Aυτό αναφέρεται μεταξύ άλλων σε έρευνα αγοράς για τον κλάδο της τεχνολογίας στην Ισπανία την οποία πραγματοποίησε το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Πρεσβείας της Ελλάδος στη Μαδρίτη.
Η ψηφιοποίηση του τουριστικού τομέα δύναται να αυξήσει την παραγωγικότητα και την ανταγωνιστικότητα, καθώς, επίσης, και να προσφέρει την καλύτερη δυνατή εμπειρία στους τουρίστες. Πέραν της Ισπανίας, η Κίνα, με την οποία η χώρα έχει αναπτύξει έντονη αλληλεπίδραση τα τελευταία χρόνια, κατέχει ηγετικό ρόλο στην ανάπτυξη του ψηφιακού τουρισμού.
Οι ειδικοί στην Ισπανία κάνουν λόγο για την αναγκαιότητα πλήρους αξιοποίησης των συστημάτων βασισμένων στα Μεγάλα Δεδομένα (Big Data) και την τεχνητή νοημοσύνη, καθώς δύνανται να διευρύνουν τον τομέα. Επίσης, πέραν της προστιθέμενης αξίας που έχει η εξατομίκευση προϊόντων και υπηρεσιών, μπορεί να είναι κλειδί για την επίλυση προβλημάτων που πλήττουν πολλές τουριστικές περιοχές και σχετίζονται με τον μαζικό τουρισμό.
Συγκεκριμένα, στο Κιότο ανέπτυξαν μία εφαρμογή με την ονομασία «Άνετος Τουρισμός», η οποία χρησιμοποιεί το GPS των χρηστών και μετράει σε πραγματικό χρόνο τον συνωστισμό στα βασικά αξιοθέατα.
Η εν λόγω εφαρμογή σχεδιάστηκε για να ενημερώνει τους τουρίστες για το ποια μέρη να επισκεφτούν και ποιες εναλλακτικές έχουν, ώστε να μην καθυστερούν εξαιτίας της μεγάλης αναμονής.
Κάτι ανάλογο εξετάζεται και από την Ισπανία, χωρίς αυτό βέβαια να σημαίνει ότι τα κατεξοχήν γνωστά αξιοθέατα της χώρας θα πάψουν, μετά την πανδημία, να δέχονται υπέρογκο αριθμό τουριστών, αλλά σίγουρα θα έχει προστιθέμενη αξία.
‘Όπως επισημαίνεται στην έρευνα η ψηφιοποίηση και, γενικότερα, η τεχνολογική πρόοδος έχουν επιφέρει σημαντικές αλλαγές σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο, στην Ισπανία, καθώς και παγκοσμίως. Η Ισπανία, όμως, τα τελευταία χρόνια διακρίνεται και ξεχωρίζει σε τομείς, όπως η ψηφιοποίηση, η συνδεσιμότητα και οι έξυπνες τεχνολογίες, καθώς εργάζεται έντονα προς αυτές τις κατευθύνσεις.
Σύμφωνα με άλλη έρευνα της Ranstad, ολλανδικής εταιρείας ανθρώπινου δυναμικού, η πλειονότητα των εταιρειών του κλάδου και, συγκεκριμένα, το 63% αυτών, σκόπευε να προχωρήσει σε αύξηση προσωπικού εντός του έτους, ενώ για μείωση των εργαζομένων κάνει λόγο μόνο το 10% αυτών. Επιπρόσθετα, το 92% θεωρεί ότι ο κλάδος θα γνωρίσει περαιτέρω βελτίωση, το 84% διαβεβαιώνει ότι θα αυξήσει τις επενδύσεις σε νέα προϊόντα, το 73% θα αυξήσει τα έξοδα μάρκετινγκ και διαφήμισης, και τέλος το 53% κρίνει ότι η εταιρία του θα μεγεθυνθεί και θα επεκταθεί γεωγραφικά. Δεδομένου του σημαντικού ρόλου της τεχνολογίας στον ψηφιακό μετασχηματισμό, ο κλάδος αναζητά επαγγελματίες με εξειδικευμένα προσόντα. Ωστόσο ο αριθμός αυτών είναι πολύ περιορισμένος και, ως επακόλουθο, οι προσφερόμενες αμοιβές πολύ υψηλές.
Αυτή η έλλειψη ταλέντων συναντάται κυρίως στις πιο υψηλόβαθμες θέσεις, σε όλες τις κοινότητες της χώρας και, ιδίως, σε τομείς όπως τα Μεγάλα Δεδομένα (Big Data), η ασφάλεια των πληροφοριών και η ανάπτυξη λογισμικού. Επιπλέον, οι μεγάλες τάσεις, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, το αυτόνομο αυτοκίνητο ή η αλυσίδα κοινοποιήσεων (blockchain), έχουν αυξήσει την ανάγκη για το εν λόγω εργατικό δυναμικό. Σε ό,τι αφορά το επίπεδο των μισθών, η μέση αμοιβή του κλάδου ανέρχεται στα 29.082 ευρώ τον χρόνο, έναντι των 23.331 ευρώ, που αποτελούν τον μέσο ισπανικό μισθό.