Για πολλούς επιβάτες, τα αλκοολούχα ποτά στις εμπορικές πτήσεις έχουν καταστεί αναπόσπαστο μέρος της εμπειρίας του ταξιδιού.

16

Ωστόσο, η αύξηση των περιστατικών επιθετικής συμπεριφοράς εν πτήσει, έχει οδηγήσει σε μια εντονότερη, πλέον, ανησυχία για τη διαχείριση της κατανάλωσης αλκοόλ στους αερολιμένες και εντός των αεροσκαφών, σύμφωνα και με τις τελευταίες προτάσεις του Διευθύνοντα Συμβούλου της Ryanair, Michael O’Leary. Πώς όμως ξεκίνησαν όλα, μέχρι να έρθει η στιγμή της συζήτησης για περιορισμό του αλκοόλ στις πτήσεις;

Μια μικρή αναδρομή της προσφοράς αλκοόλ στα αεροπλάνα

Η παράδοση του σερβιρίσματος αλκοολούχων ποτών στις εμπορικές πτήσεις, ξεκίνησε με την ανάπτυξη της αεροπορικής βιομηχανίας και την εισαγωγή των πρώτων αεροσκαφών με υπηρεσίες πολυτελείας. Στις αρχές της δεκαετίας του 1950, οι αεροπορικές εταιρείες άρχισαν να προσφέρουν ποτά στους επιβάτες, κυρίως ως μέρος της προσπάθειάς τους να προσελκύσουν πελάτες για τις πτήσεις αναψυχής. Η πρώτη αεροπορική εταιρεία που εισήγαγε τη συνήθεια αυτή ήταν η Pan Am, η οποία διακρίθηκε για την πολυτελή εξυπηρέτηση που παρείχε στους επιβάτες της. Ωστόσο, η καινοτόμος στο σερβίρισμα αλκοολούχων ποτών στις εσωτερικές πτήσεις των ΗΠΑ, ήταν η Northwest Airlines. Η άφιξη το 1949 του στόλου των Boeing Stratocruiser αεροσκαφών της Northwest, με τις μεγάλες κουζίνες και τους χώρους εστίασης, κατέστησε την προσφορά ποτών στους επιβάτες εφικτή.

Η Ολυμπιακή Αεροπορία του Ωνάση στην προσφορά πολυτελών ποτών

Η Ολυμπιακή Αεροπορία, η οποία ιδρύθηκε το 1957 και αποτέλεσε τη ναυαρχίδα του Αριστοτέλη Ωνάση, είχε σίγουρα μια επιδραστική παρουσία στις αεροπορικές μεταφορές και στην εμπειρία των επιβατών. Η εταιρεία συνδύαζε την πολυτέλεια με τη λειτουργικότητα, και αυτό αποτυπωνόταν και στην εξυπηρέτηση ποτών στις πτήσεις της. Επίσης, η εταιρεία εισήγαγε την έννοια της πολυτελούς πτήσης και στον τομέα των ποτών, προσφέροντας υψηλής ποιότητας αλκοολούχα ποτά και αναψυκτικά στους επιβάτες.

Η σαμπάνια για παράδειγμα, ήταν ένα από τα πιο διάσημα ποτά που προσφέρονταν στις πτήσεις της Ολυμπιακής. Ως ένα σύμβολο της πολυτέλειας και του εκλεκτού στυλ, η σαμπάνια υπήρχε πάντα στο μενού, ειδικά στις διακεκριμένες θέσεις. Παράλληλα, στις πτήσεις της Ολυμπιακής οι επιβάτες απολάμβαναν διάφορα κοκτέιλ, όπως το Martini και το Manhattan, εξαιρετικά επιλεγμένα ουίσκι και κονιάκ για τους επιβάτες που ήθελαν κάτι πιο κλασσικό, καθώς και κρασί υψηλής ποιότητας από διάφορες περιοχές της Ευρώπης, ιδιαίτερα από τη Γαλλία και την Ιταλία.

Εξάλλου, η Ολυμπιακή φημιζόταν για την προσοχή στη λεπτομέρεια στην εξυπηρέτηση των επιβατών της. Το προσωπικό της αεροπορικής εταιρείας ήταν εκπαιδευμένο να παρέχει μια εξαιρετική εμπειρία, με έναν κομψό και επαγγελματικό τρόπο, ενώ η αισθητική της παρουσίασης των ποτών, ήταν μέρος της πολυτελούς εμπειρίας που προσφερόταν στους επιβάτες.

		array(1) {
  [0]=>
  array(5) {
    ["file"]=>
    array(24) {
      ["ID"]=>
      int(397244)
      ["id"]=>
      int(397244)
      ["title"]=>
      string(15) "manhattan drink"
      ["filename"]=>
      string(26) "manhattan-drink-scaled.jpg"
      ["filesize"]=>
      int(269634)
      ["url"]=>
      string(75) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/09/manhattan-drink-scaled.jpg"
      ["link"]=>
      string(116) "https://www.travel.gr/how_to_travel/travel-news/ti-tha-ginei-me-tin-katanalosi-alkool-st/attachment/manhattan-drink/"
      ["alt"]=>
      string(0) ""
      ["author"]=>
      string(2) "17"
      ["description"]=>
      string(15) "Photo: Unsplash"
      ["caption"]=>
      string(0) ""
      ["name"]=>
      string(15) "manhattan-drink"
      ["status"]=>
      string(7) "inherit"
      ["uploaded_to"]=>
      int(397229)
      ["date"]=>
      string(19) "2024-09-06 11:08:19"
      ["modified"]=>
      string(19) "2024-09-06 11:09:00"
      ["menu_order"]=>
      int(0)
      ["mime_type"]=>
      string(10) "image/jpeg"
      ["type"]=>
      string(5) "image"
      ["subtype"]=>
      string(4) "jpeg"
      ["icon"]=>
      string(58) "https://www.travel.gr/wp-includes/images/media/default.png"
      ["width"]=>
      int(1707)
      ["height"]=>
      int(2560)
      ["sizes"]=>
      array(18) {
        ["thumbnail"]=>
        string(76) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/09/manhattan-drink-150x150.jpg"
        ["thumbnail-width"]=>
        int(150)
        ["thumbnail-height"]=>
        int(150)
        ["medium"]=>
        string(76) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/09/manhattan-drink-200x300.jpg"
        ["medium-width"]=>
        int(200)
        ["medium-height"]=>
        int(300)
        ["medium_large"]=>
        string(75) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/09/manhattan-drink-scaled.jpg"
        ["medium_large-width"]=>
        int(768)
        ["medium_large-height"]=>
        int(1152)
        ["large"]=>
        string(77) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/09/manhattan-drink-683x1024.jpg"
        ["large-width"]=>
        int(683)
        ["large-height"]=>
        int(1024)
        ["1536x1536"]=>
        string(75) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/09/manhattan-drink-scaled.jpg"
        ["1536x1536-width"]=>
        int(1024)
        ["1536x1536-height"]=>
        int(1536)
        ["2048x2048"]=>
        string(75) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/09/manhattan-drink-scaled.jpg"
        ["2048x2048-width"]=>
        int(1366)
        ["2048x2048-height"]=>
        int(2048)
      }
    }
    ["desc"]=>
    bool(true)
    ["image_position"]=>
    string(6) "center"
    ["image_link_to"]=>
    string(0) ""
    ["open_link_in_new_tab"]=>
    bool(false)
  }
}
	

Οι σημερινές προκλήσεις και η επιβολή κανόνων

Σήμερα ωστόσο, τα πράγματα φαίνεται να αλλάζουν. Η αύξηση των περιστατικών επιθετικής συμπεριφοράς στις πτήσεις έχει καταστεί πια μια σοβαρή ανησυχία. Πρόσφατο παράδειγμα, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ryanair, Michael O’Leary, ο οποίος έχει αναδείξει το πρόβλημα, καλώντας για περιορισμό στον αριθμό των αλκοολούχων ποτών που μπορούν να αγοραστούν στα αεροδρόμια. Η έκκληση αυτή προέρχεται από την αύξηση των περιστατικών «air rage», δηλαδή οργής εν πτήσει, κυρίως λόγω των καθυστερήσεων πτήσεων και της παρατεταμένης αναμονής στους αερολιμένες.

Περαιτέρω, στις Ηνωμένες Πολιτείες, μετά την άρση των περιορισμών που είχαν εφαρμοστεί λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας έχει αναφέρει αύξηση των περιστατικών βίας εν πτήσει, με πολλές περιπτώσεις να παραπέμπονται στο FBI για περαιτέρω έρευνα και δίωξη.

Από πλευράς του, ο κ. O’Leary προτείνει την εφαρμογή περιορισμών στη διάθεση αλκοόλ στα αεροδρόμια, όπως η υποχρέωση επίδειξης και σάρωσης των boarding passes κατά την αγορά αλκοολούχων ποτών. Σκοπός είναι η παρακολούθηση της ποσότητας αλκοόλ που καταναλώνεται, καθώς και η επιβολή αυστηρότερων ποινών για την επιθετική συμπεριφορά στον αερολιμένα και εν πτήσει.

Ποιες αεροπορικές εταιρείες δεν σερβίρουν αλκοόλ στις πτήσεις

Υπάρχουν ωστόσο και ορισμένες αεροπορικές εταιρείες οι οποίες δεν σερβίρουν αλκοόλ, κυρίως λόγω των πολιτιστικών και θρησκευτικών τους προτύπων και όχι για την αποφυγή δυσάρεστων περιστατικών. Οι περισσότερες από τις εταιρείες αυτές βρίσκονται στη Μέση Ανατολή, με κάποιες να επεκτείνονται και σε άλλες περιοχές της Ασίας. Όμως, το γεγονός ότι μια αεροπορική εταιρεία εδρεύει σε μια μουσουλμανική χώρα δεν σημαίνει ότι θα είναι πάντα αεροπορική εταιρεία που δεν σερβίρει αλκοόλ. Για παράδειγμα, η Emirates, η οποία εδρεύει στο Ντουμπάι, πρόσφατα επένδυσε πάνω από 500 εκατ. δολάρια σε κρασιά, ενώ διαθέτει μια τεράστια εγκατάσταση αποθήκευσης κρασιού στη Γαλλία. Άλλες αεροπορικές εταιρείες που δεν σερβίρουν αλκοόλ στις πτήσεις, όμως στην πλειοψηφία τους επιτρέπουν την κατανάλωση αλκοόλ που έχει αγοράσει ο επιβάτης από το αεροδρόμιο, είναι οι Saudia, Egypt Air, Air Arabia, Kuwait Airways, Turkish Airlines στις εσωτερικές πτήσεις, Royal Brunei Airlines, Pakistan International Airways, Iran Air, Jazeera Airways κ.α.

Σύγχρονες αντιλήψεις και εξελίξεις

Σήμερα, οι αεροπορικές εταιρείες έχουν προσαρμόσει τις υπηρεσίες τους στις ανάγκες και τις προτιμήσεις των επιβατών, ενώ η ασφάλεια και η ευχάριστη εμπειρία παραμένουν στο επίκεντρο. Οι προτάσεις του Michael O’Leary για περιορισμούς στην κατανάλωση αλκοόλ στους αερολιμένες αναδεικνύουν τη συνεχιζόμενη ανάγκη για προσαρμογή στις νέες συνθήκες, προκειμένου να διασφαλιστεί η άνεση και η ασφάλεια των επιβατών.

Πάντως, η εξισορρόπηση της ευχαρίστησης από την κατανάλωση αλκοόλ με την ανάγκη για ασφαλή και ευχάριστο ταξίδι, αποτελεί πρόκληση για τον αεροπορικό κλάδο. Καθώς οι αεροπορικές εταιρείες και οι ρυθμιστικές αρχές εργάζονται για την ανάπτυξη και εφαρμογή νέων κανονισμών, η προσοχή στη διαχείριση της κατανάλωσης αλκοόλ στους αερολιμένες και τα αεροσκάφη φαίνεται ότι θα παραμείνει κεντρικό ζήτημα για την ασφάλεια και την άνεση των επιβατών.

Διαβάστε ακόμα:

Μελέτη: Έκρηξη των βραχυχρόνιων μισθώσεων -Σε 5 χρόνια οι κλίνες διπλασιάστηκαν

H χρυσή εποχή του τουρισμού για Ελλάδα, Ισπανία και Τουρκία

Λονδίνο, Παρίσι, Ρώμη: Πόσο κοστίζει κατά μέσο όρο η διαμονή στις δημοφιλείς πόλεις της Ευρώπης τον Σεπτέμβριο