Την έναρξη του προγράμματος Ageless Tourism Recognition, δηλαδή Πιστοποίηση Τουρισμού Χωρίς Ηλικία, το οποίο αποτελεί παγκοσμίως το πρώτο πρόγραμμα πιστοποίησης για τουριστικούς οργανισμούς, επαγγελματίες και υπηρεσίες που απευθύνονται σε ταξιδιώτες ηλικίας 60 ετών και άνω, ανακοίνωσε το παγκόσμιο δίκτυο τουρισμού World Tourism Network.
Η καινοτομία αυτή προήλθε από τις ανάγκες και τις επιθυμίες των ταξιδιωτών που επιθυμούν συγκεκριμένες ανέσεις, με στόχο τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος που τους υποδέχεται και τους φροντίζει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο
Όπως αναφέρει το δίκτυο, η εν λόγω πιστοποίηση μπορεί να προσφέρει σημαντικά οφέλη στις τουριστικές επιχειρήσεις, καθώς οι ταξιδιώτες άνω των 60 ετών αντιπροσωπεύουν ένα μεγάλο ποσοστό της καταναλωτικής δαπάνης, σύμφωνα και με στατιστικά στοιχεία του Υπουργείου Εργασίας των ΗΠΑ. Συγκεκριμένα, οι ηλικίες 65 και άνω αντιπροσωπεύουν το 22% της καταναλωτικής δαπάνης, ένα ποσοστό που αυξάνεται δραματικά από το 2005. Ειδικότερα, οι πιο ραγδαία αναπτυσσόμενες κατηγορίες ταξιδιωτών είναι οι γυναίκες άνω των 60 ετών και οι ταξιδιώτες άνω των 80 ετών, που αναζητούν εμπειρίες όπως ταξίδια με τα εγγόνια τους, ταξίδια αναψυχής με τους συνοδούς και φροντιστές τους, αθλητικές δραστηριότητες, ήπιες περιπέτειες, δια βίου μάθηση, εθελοντικό τουρισμό, ιατρικό τουρισμό και πολιτιστικά ταξίδια.
Πρόκειται δηλαδή για μία αγορά 157 δισ. δολαρίων, η οποία διαθέτει σημαντική ισχύ δαπανών. Περαιτέρω, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού, οι ταξιδιώτες ηλικίας άνω των 60 ετών, προβλέπεται να πραγματοποιήσουν 1,6-2 τρισ. ταξίδια μέχρι το 2050, αντιπροσωπεύοντας το 88% των δαπανών υψηλής ταξιδιωτικής υπηρεσίας.
Μεταξύ των κριτηρίων που απαιτούνται για τη λήψη της πιστοποίησης, αναφέρονται τα εξής:
Αξίες που προωθούν την ένταξη και τις φιλικές προς την ηλικία πρακτικές, πολιτικές και προγράμματα που υποστηρίζουν τους ώριμους ταξιδιώτες, κατανόηση της γήρανσης και των σταδίων ζωής και της σχέσης τους με τις ταξιδιωτικές εμπειρίες, μάρκετινγκ και branding χωρίς ηλικιακές διακρίσεις, καθώς και ένα συμπεριληπτικό περιβάλλον εργασίας.
Οι ταξιδιώτες άνω των 60 ετών συχνά αντιμετωπίζουν προκλήσεις που μπορεί να μην περνούν καν από το μυαλό των τουριστικών επιχειρηματιών, όπως είναι για παράδειγμα η μικρή γραμματοσειρά στα έντυπα, η ανάγκη για φαγητό με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλάτι, αλλά και η δυσκολία χρήσης της τεχνολογίας στα ξενοδοχεία.
Ειδικότερα, οι ταξιδιώτες αυτής της ηλικίας εκφράζουν παράπονα για τις μικρές γραμματοσειρές που χρησιμοποιούνται στα μενού και στις ετικέτες των προϊόντων στα ξενοδοχεία και στις κρουαζιέρες, για τον χαμηλό φωτισμό στους κοινόχρηστους χώρους και στα δωμάτια που δεν τους επιτρέπει να διαβάσουν τους καταλόγους ή το βιβλίο τους, αλλά και για τις διακρίσεις που βιώνουν λόγω της ηλικίας τους, συγκριτικά με τους νεότερους ταξιδιώτες.
Επιπρόσθετα, οι «ώριμοι» ταξιδιώτες επισημαίνουν ότι οι εκδρομές και οι περιηγήσεις σπάνια προσαρμόζονται στους διαφορετικούς ρυθμούς περπατήματος, ενώ ακόμη και στις κρουαζιέρες πρέπει να ζητούν πιάτα με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλάτι, τη στιγμή που τα χορτοφαγικά πιάτα κατακλύζουν τα μενού. Ακόμα, όσοι ταξιδεύουν συχνά μόνοι τους, αναφέρουν ότι αντιμετωπίζονται σαν «κατώτεροι» ταξιδιώτες, καθώς τα δωμάτια που τους δίνονται είναι μικρά και σκοτεινά, παρόλο που πληρώνουν επιπλέον.
Οι ταξιδιώτες άνω των 60 ετών επισημαίνουν επίσης την ανάγκη να γίνεται ευκολότερη η χρήση της τεχνολογίας στα ξενοδοχεία, εκφράζοντας τη δυσαρέσκειά τους για το γεγονός ότι συχνά χρειάζεται να ζητούν βοήθεια για τη χρήση των τηλεοράσεων, του κλιματισμού και άλλων συσκευών.
Συνεπώς, οι επιχειρήσεις που αναγνωρίζουν και αντιμετωπίζουν αυτές τις ανάγκες, κερδίζουν την εμπιστοσύνη και την προτίμησή τους.
Διαβάστε ακόμα:
Έρευνα: Η παγκόσμια άνοδος των ταξιδιών για αθλητικά γεγονότα και μουσικές εκδηλώσεις
Σε σταθερή τροχιά δημοφιλίας και ανόδου ο τουρισμός της Αθήνας
Πώς οι προορισμοί προσελκύουν επισκέπτες με αντίστροφη ψυχολογία -Το παράδειγμα του Όσλο