Το 2022, αναμένεται να ενταθεί ο ανταγωνισμός στους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της Μεσογείου καθώς, εκτός απροόπτου, η σεζόν θα ανοίξει νωρίτερα σε σχέση με το 2020 και το 2021, ενώ θα είναι αυξημένος και ο αριθμός των ταξιδιών σε διεθνές επίπεδο.
Η Ελλάδα αναμένεται να κινηθεί σε θετικό πεδίο, αλλά δεν θα είναι εύκολη η διαδρομή, καθώς θα έχει να αντιμετωπίσει δύο ισχυρούς ανταγωνιστές, την Ισπανία και την Τουρκία, αλλά και μικρότερου βεληνεκούς, με ποιοτικά χαρακτηριστικά προορισμούς, όπως η Κροατία και η Κύπρος. Η τουριστική ηγεσία της Ελλάδας, διατηρεί την αισιοδοξία ότι θα βγει νικητής ο ελληνικός προορισμός. Ενδεικτικά, ο υπουργός Τουρισμού κ. Βασίλης Κικίλιας, θεωρεί ότι και φέτος πρώτη προτεραιότητα για τους ταξιδιώτες θα είναι η ασφάλεια, ένα πεδίο στο οποίο η Ελλάδα υπερτερεί. Οι ταξιδιώτες, πιστεύει, θα επιλέξουν προορισμούς που είναι ασφαλείς, που εγγυώνται την ποιότητα και τη μοναδική τουριστική εμπειρία. Σύμφωνα με τον υπουργό, αυτό μας κάνει να ξεχωρίζουμε ακόμα και από την Τουρκία, που πολλοί θεωρούν ότι θα είναι πιο ανταγωνιστική λόγω της πτώσης των τιμών.
Η επιστροφή της Ισπανίας
Πριν από την έξαρση της πανδημίας, ο τουρισμός ήταν υπεύθυνος περίπου για το 13% του ΑΕΠ της Ισπανίας και, μέσω αυτού, απασχολούνταν περί τα 2,67 εκατ. εργαζόμενοι. Η κατάσταση μεταβλήθηκε γρήγορα και σε μεγάλο βαθμό, εξαιτίας της πανδημίας, η οποία έφερε ένα σύνολο περιορισμών μετακινήσεων, έντονη αβεβαιότητα και οικονομικές δυσχέρειες. Κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, σημειώθηκαν πολλές αλλαγές στον τομέα, ενώ η συμβολή του τουρισμού στο ΑΕΠ της χώρας μειώθηκε σημαντικά στο 8,4%.
Σύμφωνα με μελέτη του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής Πρεσβείας στη Μαδρίτη, το 2021 η κατάσταση του κλάδου ήταν εμφανώς βελτιωμένη σε σύγκριση με το 2020, ωστόσο η έντονη αβεβαιότητα παρέμεινε ιδιαίτερα με την επανεμφάνιση νέων μεταλλάξεων και κυμάτων της πανδημίας. Αδιαμφισβήτητα, η μαζική έναρξη εμβολιασμού αποτέλεσε τη σημαντικότερη μεταβλητή στην επανεκκίνηση του τουριστικού τομέα, καθώς στις ανεπτυγμένες χώρες, οι πολίτες ξεκίνησαν να εμβολιάζονται, μειώνοντας με αυτόν τον τρόπο τους νοσηλευόμενους σε νοσοκομεία ασθενείς και τους θανάτους εξαιτίας του κορωνοϊού. Από την πλευρά τους, χώρες με σημαντική εισροή ξένων τουριστών, όπως η χώρα μας και η Ισπανία, ξεκίνησαν να ανοίγουν τα σύνορά τους και να υποδέχονται εκ νέου τουρίστες άλλων χωρών, σε μεγάλους αριθμούς.
Συγκρίνοντας την πορεία του τουριστικού τομέα για το 2021 σε σύγκριση με το 2020, καθίσταται σαφές ότι ο τουρισμός ξεκίνησε να ανακάμπτει, σημειώνοντας σημαντικές ετήσιες αυξήσεις. Εντούτοις, τα επίπεδα του τουρισμού στην Ισπανία το 2021 είναι ακόμη μακριά από τα επίπεδα που σημειώνονταν πριν από την πανδημία, όταν η χώρα ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη σε αριθμό τουριστών και συνολικής δαπάνης αυτών. Επιπλέον, πολλές από τις επιχειρήσεις και ιδιαίτερα τις μικρομεσαίες, βρίσκονται αντιμέτωπες με μία πρωτοφανή κρίση του τομέα, με την απειλή της χρεοκοπίας να είναι συνεχώς εμφανής. Για τον λόγο αυτό, η ισπανική Κυβέρνηση προσπάθησε να ενισχύσει τον τουριστικό τομέα, παρατείνοντας την κατάσταση του καθεστώτος αναστολής συμβάσεων εργασίας και προσφέροντας άμεσες και έμμεσες βοήθειες στις επιχειρήσεις. Από την πλευρά τους, οι κλαδικές ενώσεις τουρισμού της χώρας διαμαρτύρονται ότι οι εν λόγω οικονομικές βοήθειες δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα και είναι πολύ χαμηλότερες από αυτές που οφείλουν να δοθούν, συνεκτιμώντας τη συμβολή του τομέα στην εθνική οικονομία και τις απώλειες που έχουν σημειωθεί.
Όπως και το προηγούμενο έτος, έτσι και το 2022 είναι καθοριστικής σημασίας για την πορεία του κλάδου στην Ισπανία, αφού χωρίς περαιτέρω ανάκαμψη η συμβολή του στο ΑΕΠ θα μειωθεί αισθητά, συμπαρασύροντας ένα σύνολο επιχειρήσεων και κατά συνέπεια επιβαρύνοντας τη συνολική πορεία της οικονομίας. Η πορεία του κλάδου όμως εξαρτάται από ένα σύνολο παραγόντων, οι οποίοι είναι δύσκολο να εκτιμηθούν και λαμβάνοντας επιπλέον υπόψιν τις τελευταίες συνθήκες, που επικρατούν ανά την υφήλιο, τόσο από άποψη εξάπλωσης του κορωνοϊού, όσο και από οικονομικής άποψης, αφού η αύξηση των τιμών και η μειωμένη καταναλωτική εμπιστοσύνη μπορεί να επηρεάσει τα ταξίδια.
Το 2021 έδωσε μία ανάσα στον τουρισμό της χώρας, με τη μαζική άφιξη τουριστών να ξεκινά κατά τον Ιούλιο. Να σημειωθεί ότι, κατά τον Οκτώβριο, επισκέφτηκαν τη χώρα 5,13 εκατ. τουρίστες, ενώ κατά τον Αύγουστο, που αποτελεί τον σημαντικότερο μήνα των διεθνών αφίξεων, αυτές ανήλθαν σε 5,19 εκατ. Επομένως, συγκρατώντας την πορεία των αφίξεων κατά τους τελευταίους μήνες, είναι φανερό ότι η επανεκκίνηση του τουρισμού ξεκίνησε με σταθερούς αναπτυξιακούς ρυθμούς. Δεν διατίθενται ακόμη επίσημα στοιχεία για τον τελευταίο μήνα του έτους, όμως εκτιμήσεις κάνουν λόγο για ένα καλό ξεκίνημα τις δύο πρώτες εβδομάδες, το οποίο αντισταθμίστηκε από τις δύο τελευταίες, οπότε οι αφίξεις επιβραδύνθηκαν, εξαιτίας της μετάλλαξης Όμικρον.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, έως και το τρίτο τρίμηνο του 2021, 37,2 χιλ. Έλληνες τουρίστες επισκέφτηκαν την Ισπανία, 2,3% λιγότεροι από την ίδια περίοδο του 2020. Αντίστοιχα, οι Ισπανοί τουρίστες στη χώρα μας έφθασαν την ίδια περίοδο τους 102,2 χιλιάδες, λιγότερο από το ήμισυ των 221 χιλιάδων τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2019.
Το 2020 ο εγχώριος τουρισμός κατάφερε, έως έναν βαθμό, να καταλαγιάσει τις αρνητικές επιπτώσεις της έλλειψης μεγάλου όγκου ξένων τουριστών. Κατά το 2021, συνέχισε να αυξάνεται και να αποτελεί σημαντική ανάσα για όλους τους τουριστικούς προορισμούς της χώρας. Μάλιστα, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, ο εγχώριος τουρισμός φαίνεται να έχει ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019 και να βαίνει αυξανόμενος. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Εθνικού Ινστιτούτου Στατιστικής, οι Ισπανοί επέλεξαν σε πολύ μεγάλο βαθμό να πραγματοποιήσουν το ταξίδι τους εντός της Ισπανίας, αφού από τα ταξίδια που πραγματοποίησαν τα πρώτα τρία τρίμηνα του έτους, μόλις το 4,1% αφορά ταξίδια στο εξωτερικό. Το χαμηλότερο ποσοστό εμφανίζεται κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους, οπότε μόλις το 2,1% των τουριστικών ταξιδιών των Ισπανών είχαν τελικό προορισμό πόλεις του εξωτερικού. Αντίθετα, το τρίτο τρίμηνο παρουσιάζεται η μεγαλύτερη κινητικότητα εκτός της χώρας, η οποία όμως παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, 5,6%.
Οι προβλέψεις που μπορούν να γίνουν τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο για το 2022, δεδομένης της έντονης αβεβαιότητας, που κυριαρχεί, τόσο εξαιτίας του νέου κύματος και τυχόν περαιτέρω επέλθουν, όσο και λόγω της οικονομικής κατάστασης των νοικοκυριών για την πραγματοποίηση ταξιδιών, είναι σε κάθε περίπτωση ενδεικτικές. Πιο ασφαλή συμπεράσματα θα μπορούν να πραγματοποιηθούν με τη λήξη του πρώτου τετράμηνου του έτους, καθώς θα αφορούν τις κρατήσεις και την κίνηση κατά τους θερινούς μήνες που είναι και οι σημαντικότεροι για τη χώρα.
Η μεγαλύτερη ανησυχία των επαγγελματιών του κλάδου δεν είναι άλλη από την πορεία της πανδημίας, καθώς τα δεδομένα και οι πολιτικές φαίνεται να αλλάζουν συνεχώς και απρόβλεπτα. Ένα σύνολο εκτιμητών, θεωρούν ότι με τη μετάλλαξη της Όμικρον, έχει αρχίσει να γίνεται εμφανές ότι η πανδημία εξασθενεί σε σοβαρότητα, ενώ με την πρόοδο των εμβολιασμών σε όλη την Ευρώπη αλλά και στις υπόλοιπες χώρες του κόσμου, η θνησιμότητα μειώνεται.
Σε περίπτωση που έως και το καλοκαίρι δεν υπάρξει κάποια παρόμοια μετάλλαξη, αναμένεται η επανεκκίνηση του κλάδου σε παγκόσμιο επίπεδο και η επιστροφή των αλλοδαπών τουριστών, σε αριθμούς μεγαλύτερους του 2021.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σε πρόσφατη έρευνα που έγινε σε Ισπανούς επιχειρηματίες του κλάδου, υπάρχει η πεποίθηση ότι ο εγχώριος τουρισμός θα συνεχίσει και το 2022 να διατηρείται σε υψηλά επίπεδα, τάση η οποία είναι πιθανό να επαναληφθεί και τα επόμενα έτη. Μεγάλη συμβολή υπολογίζεται ότι θα έχουν και τα ολιγοήμερα ταξίδια, που περιλαμβάνουν εξορμήσεις σαββατοκύριακα. Ωστόσο, χωρίς την επιστροφή αλλοδαπών τουριστών, ο τομέας δεν μπορεί να συνεχίσει να έχει την ίδια βαρύτητα, όπως προ της πανδημίας. Μάλιστα, ορισμένοι αναλυτές θεωρούν ότι ο τουρισμός δεν θα επιστρέψει να συμβάλλει έως και το 14% στο ΑΕΠ της Ισπανίας, αφού η πανδημία έχει αλλάξει το παραγωγικό πρότυπο της χώρας, η οποία οδεύει στην ανάπτυξη διαφορετικών τομέων, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους, εάν όχι τον σημαντικότερο, τομείς της εθνικής οικονομίας.
Πέραν της πορείας της πανδημίας, έντονη ανησυχία επικρατεί και για τις οικονομικές συνθήκες που θα επικρατήσουν κατά τη διάρκεια τους έτους. Η πορεία της συνολικής οικονομίας, τόσο στην Ισπανία, όσο και στην Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο, επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τον τουρισμό, αφού ο προγραμματισμός και η πραγματοποίηση ενός ταξιδιού εξαρτάται και από την οικονομική δυνατότητα του κάθε ατόμου. Σε περίπτωση που η οικονομική αβεβαιότητα αυξηθεί, τα νοικοκυριά θα επιλέξουν να αποταμιεύσουν το 2022, αναβάλλοντας τυχόν ταξίδια και εξορμήσεις, ιδιαίτερα στο εξωτερικό.
Παράλληλα, οι οικονομικές συνθήκες επηρεάζουν και τους ισολογισμούς των επιχειρήσεων, αφού οι αυξήσεις που έχουν σημειωθεί αυξάνουν τα έξοδα, τόσο των επιχειρήσεων, όσο και των πολιτών, των οποίων το εισόδημα μειώνεται για άλλες αγορές, μεταξύ των οποίων και η αγορά ταξιδίων.
Πρόσφατη μελέτη του Εθνικού Παρατηρητηρίου Τουρισμού, ObservaTUR, σημειώνει ότι η γενική τάση είναι αισιόδοξη για τη φετινή χρονιά, αφού τα νούμερα των τουριστών και η συνολική τους δαπάνη αναμένεται να αυξηθούν σε σύγκριση με το 2021. Εντούτοις, ενώ πολλοί υπολόγιζαν ο τουρισμός να επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα εντός του 2022, οι τελευταίες συνθήκες θεωρούν σχεδόν δεδομένο ότι η επιστροφή δεν θα επέλθει έως τουλάχιστον και το 2023, με το 2022 να αποτελεί όμως σημαντικό σταθμό προς την εκεί πορεία. Η αυξημένη κίνηση προς την Ισπανία, αρχικά αναμένεται να ξεκινήσει από ευρωπαϊκές χώρες, εξαιτίας του κόστους και της ομογενοποίησης των μέτρων για την είσοδο στην κάθε χώρα. Έπειτα, η τάση αυτή αναμένεται και σε άλλες χώρες, οι πολίτες των οποίων επισκέπτονται την Ισπανία, όπως τις χώρες της Λατινικής Αμερικής.
Ο κορωνοϊός άλλαξε, έως έναν βαθμό, τις συνήθειες των πολιτών και αυτό ισχύει και για τον τουριστικό τομέα. Εντός των αλλαγών που έχουν περιέλθει, είναι η αύξηση της ζήτησης ταξιδιών στην ύπαιθρο και στη φύση, τάση η οποία συμβαδίζει και με τις νέες ανάγκες για πιο βιώσιμο τουρισμό. Επομένως, η γρήγορη προσαρμογή των επιχειρήσεων σε πιο βιώσιμες μορφές τουρισμού, είναι αναγκαία για την αύξηση της ανταγωνιστικότητάς τους και την συνέχιση της λειτουργίας τους. Παράλληλα, η αύξηση της ασφάλειας και ιδίως η αυξημένη υγιεινή, θεωρούνται επίσης αναγκαιότητα για όλες τις επιχειρήσεις. Επισημαίνεται ότι η ανάκαμψη του τομέα δεν θα είναι όμοια για όλους του υποτομείς του τουρισμού, ούτε για όλες τις Κοινότητες της χώρας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, αποτελεί η διαφορά μεταξύ τουριστικών περιοχών στην ηπειρωτική χώρα, όπως η Ανδαλουσία, η οποία αναμένει περισσότερους από 25 εκατ. τουρίστες το 2022 και τις Κανάριες και Βαλεαρίδες Νήσους, οι οποίες και εξαρτώνται από αλλοδαπούς τουρίστες και αεροπορικές αφίξεις. Ενδιαφέρον θα παρουσιάσει και η πορεία του επιχειρηματικού και συνεδριακού τουρισμού, η οποία είναι δέουσας σημασίας για τα δύο επιχειρηματικά κέντρα της χώρας, τη Μαδρίτη και τη Βαρκελώνη. Τα δύο τελευταία χρόνια, ο εν λόγω τουρισμός έχει μειωθεί σε εξαιρετικά μεγάλο βαθμό, με πολλούς να αμφισβητούν την πλήρη επιστροφή του, δεδομένου ότι οι διαδικτυακές συναντήσεις υπολογίζονται να αυξηθούν έναντι των κατ’ ιδίαν συναντήσεων. Η Ισπανία έχει ξεκινήσει τη διοργάνωση εκθέσεων με φυσική παρουσία ήδη από το 2021, με το 2022 να έχει προγραμματίσει ακόμη περισσότερες διεθνείς εμπορικές εκθέσεις, ξεκινώντας σχεδόν πανηγυρικά με τη Διεθνή Έκθεση Τουρισμού FITUR (IFEMA, Mαδρίτη, 19-23 Ιανουαρίου 2022, η οποία αναμένεται με τεράστιο ενδιαφέρον, λόγω και της ακύρωσης όλων των μεγάλων διεθνών εκθέσεων του κλάδου σε άλλες χώρες), προκειμένου να προσελκύσει όσο το δυνατόν περισσότερους επισκέπτες και εκθέτες και να καθιερώσει τη χώρα ως ηγετική μορφή του συνεδριακού τουρισμού και των επιχειρηματικών ταξιδιών. Σύμφωνα με το ObservaTUR, η ανάκαμψη του κλάδου θα είναι σταδιακή και αυξανόμενη κατά τη διάρκεια του έτους, κάτι το οποίο παρατηρήθηκε και το 2021. Διαφορετικές μορφές τουρισμού όπως ο οινοτουρισμός, ο υπαίθριος τουρισμός,ο αγρο-τουρισμός, ο γαστρονομικός τουρισμός κ.α., θα σημειώσουν ανοδική πορεία, τάση η οποία προβλέπεται να διατηρηθεί και στο μέλλον. Σημαντική θεωρείται η βελτίωση της εξυπηρέτησης πελατών, η εμπειρία που αποκομίζει ο πελάτης, αφού πλέον έχει αυξήσει τις προσδοκίες του, καθώς και η ψηφιοποίηση των επιχειρήσεων με την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών και κυρίως τεχνολογιών που επιτρέπουν την απομακρυσμένη βοήθεια. Ιδιαίτερο ρόλο θα έχουν και τα ταξιδιωτικά πρακτορεία, δεδομένου ότι είναι αυτά που έχουν καλύτερη εικόνα της κατάστασης και μπορούν να συμβουλέψουν αντίστοιχα τόσο τις επιχειρήσεις, όσο και τους πολίτες.
Η αγωνία της Τουρκίας
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η τελευταία έκθεση του ελληνικού Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων στην Άγκυρα, που επικαλείται έρευνα της τουρκικής οικονομικής εφημερίδας Dunya. Στο σχετικό δημοσίευμα με την αξιοποίηση στοιχείων Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2021 και την πρόσθεση των Τούρκων ομογενών που επισκέπτονται την Τουρκία, επιχειρείται, αγωνιωδώς, να εμφανιστεί η Τουρκία ως πρώτος προορισμός στην επιλογή των ξένων τουριστών για το 2021. Πάντως, με τα στοιχεία Ιανουαρίου – Νοεμβρίου και χωρίς να ληφθούν υπόψη στη σύγκριση οι διεθνείς αφίξεις των Τούρκων, την πρώτη θέση στη Νότια Ευρώπη φαίνεται ότι κατέχει η Ισπανία. Όπως έχει γράψει σχετικά το Travel.gr λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία του Στατιστικού Ινστιτούτου της Ισπανίας και αντίστοιχα του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας, η Ισπανία στο 11μηνο δέχθηκε 28,2 εκατ. ξένους τουρίστες ενώ η Τουρκία για το ίδιο διάστημα δέχθηκε 22,8 εκατ. ξένους τουρίστες (χωρίς να υπολογίζονται οι είσοδοι των Τούρκων που μένουν στο εξωτερικό).
Σύμφωνα με το τουρκικό δημοσίευμα, η Έκθεση Ισοζυγίου Πληρωμών της Κεντρικής Τράπεζας της Τουρκίας δείχνει ότι τα έσοδα από τους ξένους τουρίστες στη γειτονική χώρα ανήλθαν στο διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου σε 16,4 δισ. δολ. ενώ επιπλέον 3,1 δισ. δολ. προήλθαν από τους Τούρκους που ήρθαν από το εξωτερικό για διακοπές στη χώρα τους. Επίσης, η μέση δαπάνη ανά ταξίδι των ξένων τουριστών αυξήθηκε από 621 στα 679 δολάρια. Εντυπωσιακή ήταν η εξέλιξη των αφίξεων κατά το δεύτερο εξάμηνο από τη Ρωσία και ειδικότερα, μετά την επανάληψη των πτήσεων μεταξύ των 2 χωρών, καθώς είχε επιβληθεί απαγόρευση από τις ρωσικές αρχές από τα μέσα Απριλίου μέχρι τα τέλη Ιουνίου.
Με την επανάληψη των πτήσεων 10 ρωσικές αεροπορικές εταιρείες –πλέον των τουρκικών εταιρειών- επανέλαβαν πτήσεις προς την Τουρκία, κυρίως προς Άγκυρα, Κωνσταντινούπολη και άλλους δημοφιλείς προορισμούς. Να σημειωθεί ότι το 2019 είχαν αφιχθεί στην Τουρκία περί τα 6 εκατ. Ρώσοι τουρίστες, το 2020 είχαν αφιχθεί περί τα 2,1 εκατ. και φέτος στο 11μηνο 4,5 εκατ. Να σημειωθεί ότι πέρυσι τον Οκτώβριο υπεγράφη «Σχέδιο Δράσης για τον Τουρισμό» μεταξύ Τουρκίας και Ρωσίας.
Σε δηλώσεις του, ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ξενοδόχων της Τουρκίας κ. Tacettin Özden, ανέφερε ότι τουρκικές τουριστικές εταιρείες επιδιώκουν να εκμεταλλευτούν τη χαμηλή συναλλαγματική ισοτιμία της Λίρας για να προωθήσουν τα προγράμματά τους στη χώρα. Ωστόσο, η αξιοποίηση της υποτίμησης του τοπικού νομίσματος, επιτρέπει μεν στους τουρίστες να αγοράσουν ορισμένα αγαθά σε σχετικά χαμηλές τιμές, όμως το ισχυρό πλεονέκτημα μάρκετινγκ εξαρτάται κυρίως από τις τιμές πτήσεων και ξενοδοχείων (τα οποία απορροφούν το μεγαλύτερο μέρος του προϋπολογισμού της πλειοψηφίας των επισκεπτών). Επίσης, η Τουρκία επιχειρεί να προωθήσει τη γαστρονομική κουλτούρα της χώρας σε διεθνές επίπεδο και τη διασύνδεση της με τις Τέχνες και τον Πολιτισμό. Για τον σκοπό αυτόν υπεγράφη συμφωνία συνεργασίας μεταξύ της Σχολής Καλών Τεχνών, Τμήμα Γαστρονομίας και Μαγειρικής Τέχνης του Πανεπιστημίου Yeditepe στην Κωνσταντινούπολη και της ειδικής πλατφόρμας της Google -Google Arts & Culture.
Σε επενδυτικό επίπεδο, η διεθνής αλυσίδα ξενοδοχείων Hilton, η οποία δραστηριοποιείται στην Τουρκία 66 χρόνια, έχει προαναγγείλει το άνοιγμα 12 νέων ξενοδοχείων στη γειτονική χώρα εντός του 2022. Ο κ. Armin Zerunyan, Περιφερειακός Διευθυντής της εταιρείας για ξενοδοχεία υψηλών κατηγοριών, δήλωσε ότι οι νέες μονάδες θα ανοίξουν με τα brands, DoubleTree by Hilton, Hilton Garden Inn και Hampton by Hilton. Eπίσης, στάθηκε στην έλλειψη ειδικευμένου προσωπικού στον τομέα του τουρισμού προσθέτοντας ότι αποδίδει μεγάλη σημασία και υποστηρίζει την πρωτοβουλία που εισήχθη με το «Πρωτόκολλο Συνεργασίας για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής και Τεχνικής Εκπαίδευσης» προκειμένου να εξασφαλιστεί ειδικευμένο προσωπικό, δεδομένου ότι, όπως υπογράμμισε, στον παρόντα χρόνο, είναι απαραίτητο πλέον στην Τουρκία να τονιστεί η εξειδικευμένη τουριστική ανάπτυξη και όχι απλώς ή ποσότητα. Το σχετικό Πρωτόκολλο υπεγράφη το 2019, μεταξύ της Ένωσης Τούρκων Ξενοδόχων, του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και του Υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού).
Εξάλλου, η διεθνής εταιρεία Marriott International ανακοίνωσε ότι υπέγραψε συμβόλαιο με τον τουρκικό επιχειρηματικό όμιλο Aktarlı για το άνοιγμα 6 νέων ξενοδοχείων τα έτη 2022 και 2023, σε πολυσύχναστες περιοχές της Κωνσταντινούπολης και της Σμύρνης. Στο πλαίσιο της σύμβασης, η επωνυμία The Tribute Portfolio της διεθνούς εταιρείας θα εισέλθει στην Τουρκία για πρώτη φορά, ενώ τα ήδη υφιστάμενα χαρτοφυλάκια Autograph Collection Hotels, the Luxury Collection και AC Hotels θα επεκταθούν. Ομοίως, η αλυσίδα ξενοδοχείων Accor Hotel Group (Mövenpick), ανακοίνωσε, το 2021, την απόφαση να επεκτείνει την ανάπτυξη της στην Τουρκία προσθέτοντας 10 νέα ξενοδοχεία (Τραπεζούντα και Κωνσταντινούπολη) στις ήδη υφιστάμενες 52 μονάδες.
Να σημειωθεί ότι ένας από τους σημαντικότερους στόχους που έχει η Τουρκία για την περίοδο μετά την πανδημία, είναι η περαιτέρω ανάπτυξη του τουρισμού υγείας. Τα έσοδα της Τουρκίας από τον τουρισμό υγείας, πριν από την πανδημία υπερέβαιναν τα 2 δισ. δολ. και ο στόχος τα χρόνια μετά την πανδημία είναι να ανέλθουν σε 10 δισ. δολ. Η συγκεκριμένη τουρκική αγορά εκτιμά ότι αυτό που χρειάζεται είναι η περαιτέρω διαμόρφωση στρατηγικής και η προώθηση της ταυτότητας της (branding). Ειδικό σχέδιο προς αυτή την κατεύθυνση θα εφαρμόσει και η Άγκυρα, με στόχο την προώθηση διεθνώς της επωνυμίας της πόλης στον τουρισμό υγείας.
Κροατία: H ήρεμη δύναμη
Η Κροατία το 2021 κατέγραψε σχεδόν 14 εκατ. αφίξεις και 84,1 εκατ. διανυκτερεύσεις σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Τουρισμού και Αθλητισμού της χώρας. Σε σύγκριση με το 2020 παρατηρήθηκε αύξηση 77% και 55% αντίστοιχα ενώ σε σύγκριση με το έτος ρεκόρ 2019 παρατηρήθηκε μείωση της τάξης του 33% και 23% αντίστοιχα.
Ο πιο δημοφιλής προορισμός ήταν το Ζάγκρεμπ, με 638.000 επισκέπτες. Ειδικότερα, το Ζάγκρεμπ κατέγραψε αύξηση κατά 257% στις διανυκτερεύσεις τουριστών και τον περασμένο Δεκέμβριο. Σύμφωνα με στοιχεία της Τουριστικής Επιτροπής της πόλης, το Ζάγκρεμπ κατέγραψε 161.100 τουριστικές διανυκτερεύσεις τον Δεκέμβριο, σημειώνοντας αύξηση 275% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2020 και μείωση 36% σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2019.
Οι περισσότεροι τουρίστες το 2021 στην Κροατία προέρχονταν από τη Γερμανία, σχεδόν 3 εκατ., ή 84% περισσότεροι από το 2020. Η Κροατία προσέλκυσε επίσης 1,2 εκατ. Σλοβένους (+18%), 1,1 εκατ. Αυστριακούς (+180%), 1 εκατ. Πολωνούς (+50%) και 775.000 Τσέχους (+50%). Ο αριθμός των Ιταλών τουριστών αυξήθηκε κατά 78%, των Ούγγρων κατά 100%, των Γάλλων τουριστών κατά 168% και των Ολλανδών τουριστών έως και 324%.
Τα έσοδα από ξένους τουρίστες ανήλθαν σε 8,3 δισ. ευρώ για το διάστημα Ιανουαρίου -Σεπτεμβρίου 2021, αυξημένα κατά 3,9 δις. ευρώ ή 90,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020 και μειωμένα κατά 1,2 δισ. ευρώ ή 12,4% σε σχέση με την ίδια περίοδο του ρεκόρ του 2019.
Κύπρος: H ανάκαμψη συνεχίζεται
Τα τελευταία στοιχεία για την Κύπρο δείχνουν ότι κατάφερε να διαγράψει μία εξαιρετική πορεία στο τέλος της περυσινής σεζόν.
Με βάση τα αποτελέσματα της Έρευνας Ταξιδιωτών που διενεργεί η Στατιστική Υπηρεσία της χώρας, για την περίοδο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2021, τα έσοδα από τον τουρισμό έφθασαν σε 1,35 δισ. ευρώ σε σύγκριση με 376,3 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2020, σημειώνοντας αύξηση 260,2% και μείωση 46,5% σε σχέση με την περίοδο του 2019 (2,53 δισ. ευρώ). Τα έσοδα από τον τουρισμό τον Οκτώβριο έφθασαν σε 310,2 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με 77,4 εκατ. ευρώ που καταγράφηκαν κατά τον Οκτώβριο του 2020, σημειώνοντας αύξηση 300,8%. Σε σύγκριση με τα έσοδα από τον τουρισμό για τον Οκτώβριο του 2019 (299,4 εκατ. ευρώ), παρατηρήθηκε αύξηση 3,6%.
Διαβάστε ακόμα:
Ένας στους τρεις Κύπριους επιλέγει την Ελλάδα για τις ταξιδιωτικές του αποδράσεις
Ντουμπρόβνικ και Δαλματικές Ακτές: Ραντεβού στο Μαργαριτάρι της Αδριατικής