Κερδίζει έδαφος σε παγκόσμιο επίπεδο ο Τουρισμός Ευεξίας και ο Οικοτουρισμός όπως δείχνουν τα αποτελέσματα δύο διεθνών ερευνών.
Ειδικότερα η πρώτη έκθεση για την αγορά τουρισμού ευεξίας ανά τύπο (εγχώριο και διεθνές), εφαρμογή (φυσική, ψυχολογική και πνευματική) και γεωγραφική περιοχή (Βόρεια Αμερική, Ευρώπη, Ασία-Ειρηνικό, Νότια Αμερική και Μέση Ανατολή), δημοσιεύθηκε από την Technavio η οποία συνεργάζεται με περισσότερες από 100 εταιρείες Fortune 500 για περισσότερα από 16 χρόνια.
Η αγορά του τουρισμού ευεξίας είναι διαμοιρασμένη σε αρκετούς παίκτες. Η ανάπτυξη της αγοράς αναμένεται να αλλάξει, εάν αλλάξει η δομή της αγοράς λόγω της ενοποίησης του κλάδου ή εάν ορισμένοι παίκτες εγκαταλείψουν την αγορά. Οι αναλυτές της Technavio εκτιμούν ότι η αγορά θα αναπτυχθεί με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 7,37% έως το 2024. Με βάση την ανάλυση διαφόρων περιοχών και τη συμβολή τους στην παγκόσμια αγορά, η Technavio προβλέπει ότι οι ΗΠΑ, η Γερμανία, η Γαλλία, η Κίνα και η Ιαπωνία θα έχουν το υψηλότερο μερίδιο εσόδων παγκοσμίως, παραμένοντας οι μεγαλύτερες αγορές για τον τουρισμό ευεξίας.
Ανά ευρύτερη γεωγραφική περιοχή, η αγορά χωρίζεται σε Βόρεια Αμερική, Ευρώπη, Ασία-Ειρηνικό, Νότια Αμερική και Μέση Ανατολή. Η Βόρεια Αμερική θα είναι η πρώτη περιοχή με 33% της ανάπτυξης της αγοράς κατά την περίοδο πρόβλεψης. Οι ΗΠΑ είναι η βασική αγορά για τον τουρισμό ευεξίας στη Βόρεια Αμερική.
Οι προκλήσεις της αγοράς
Η αύξηση των ψυχικών ασθενειών, οδηγεί στην ανάπτυξη της αγοράς του τουρισμού ευεξίας. Ορισμένες κοινές μορφές ψυχικών ασθενειών περιλαμβάνουν το άγχος, τον φόβο, την κατάθλιψη και την αϋπνία. Εάν δεν αντιμετωπιστούν στα αρχικά τους στάδια, οι ψυχικές διαταραχές μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά τη σωματική υγεία και να οδηγήσουν σε χρόνιες παθήσεις όπως η παχυσαρκία, ο διαβήτης, οι καρδιακές παθήσεις και ο καρκίνος. Ωστόσο, η ευαισθητοποίηση σχετικά με την πρόληψη αυτών των ασθενειών και τη διατήρηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής, έχει αυξηθεί στη νέα γενιά. Από πλευράς τους, οι εταιρείες υιοθετούν προγράμματα ευεξίας για να μειώσουν το εργασιακό άγχος μεταξύ των εργαζομένων, ενώ οι κυβερνήσεις και άλλοι οργανισμοί καταβάλλουν προσπάθειες για να ευαισθητοποιήσουν σχετικά με τον εντοπισμό και τη θεραπεία αυτών των ασθενειών.
Η αντίληψη του τουρισμού ευεξίας ως αγοράς ταξιδιών πολυτελείας, επηρεάζει την περίοδο πρόβλεψης. Οι εγκαταστάσεις ευεξίας θεωρούνται ακριβές και προσφέρονται μόνο από πολυτελή ξενοδοχεία. Ωστόσο, λόγω της ταχείας αστικοποίησης και του μεγάλου πληθυσμού που πλέον ασχολείται με την ευεξία, υπάρχει αύξηση του ανταγωνισμού στον κλάδο. Επίσης, την αγορά του τουρισμού ευεξίας επηρεάζουν και προγράμματα χωρίς ανέσεις.
Η αναφορά της αγοράς τουρισμού ευεξίας κατατμείται ανά τύπο σε εγχώρια και διεθνή. Το εγχώριο τμήμα θα έχει τη μεγαλύτερη αύξηση μεριδίου αγοράς. Αυτό οφείλεται στο ότι οι καταναλωτές προτιμούν προσιτές εγκαταστάσεις σε κοντινή απόσταση, αντί για κέντρα ευεξίας σε διαφορετική χώρα.
Επιπλέον, παραδείγματα δραστηριοτήτων σωματικής ευεξίας περιλαμβάνουν θεραπείες σπα, χαλάρωση σώματος, πεζοπορία, αεροβική γυμναστική, σκι, ποδηλασία, φυσικές, αντιγηραντικές περιποιήσεις προσώπου και άλλες υπηρεσίες βελτίωσης της ομορφιάς.
Προβλέψεις για την ανάπτυξη του οικοτουρισμού
Η δεύτερη έκθεση για την ανάπτυξη του οικοτουρισμού παγκοσμίως δημοσιοποιήθηκε από την εταιρεία ερευνών Million Insights.
Ειδικότερα, το μέγεθος της παγκόσμιας αγοράς οικοτουρισμού αποτιμήθηκε το 2020 σε 176,03 δισ. δολ.και αναμένεται να αναπτυχθεί με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 10,3% έως το 2028. Την ανάπτυξη της αγοράς, τροφοδοτεί η αυξανόμενη συνείδηση για την υπερθέρμανση του πλανήτη και η ανάγκη διατήρησης των φυσικών περιοχών. Ο οικοτουρισμός, ο οποίος ονομάζεται και βιώσιμος τουρισμός, έχει ως αρχικό στόχο την απόκτηση γνώσεων για το περιβάλλον, την ελαχιστοποίηση των αρνητικών επιπτώσεων και την συμβολή στην προστασία του. Το κύριο κίνητρο του τουρισμού είναι η εκτίμηση και η παρατήρηση της φύσης και η προώθηση των παραδοσιακών πολιτισμών που επικρατούν στις φυσικές περιοχές. Ο οικοτουρισμός υποστηρίζει την προστασία των φυσικών περιοχών δημιουργώντας οικονομικά οφέλη για τις κυβερνητικές αρχές, τους τοπικούς οικοδεσπότες και τους οργανισμούς που είναι υπεύθυνοι για τη διατήρηση των φυσικών περιοχών. Προωθεί επίσης τις τοπικές ευκαιρίες απασχόλησης και εισοδήματος για τις τοπικές κοινότητες και ευαισθητοποιεί τους ντόπιους και τους τουρίστες για να ελαχιστοποιήσει τις αρνητικές επιπτώσεις στο κοινωνικο-πολιτιστικό και φυσικό περιβάλλον. Αυτοί οι παράγοντες προάγουν την ανάπτυξη της αγοράς σε όλες τις ανεπτυγμένες οικονομίες, όπως οι ΗΠΑ, η Γερμανία, η Γαλλία, ο Καναδάς και η Ρωσία.
Το 2017, σύμφωνα με τη Διεθνή Διοίκηση Εμπορίου, η ταξιδιωτική και τουριστική βιομηχανία των ΗΠΑ απέφερε πάνω από 1,6 τρισ. δολ. σε οικονομική παραγωγή και αντιπροσώπευε πάνω από το 2,8% του ΑΕΠ της χώρας. Αυτός ο παράγοντας ενισχύει τη ζήτηση της οικοτουριστικής βιομηχανίας στις Η.Π.Α.
Μέσω των βιώσιμων ταξιδιών, οι τουρίστες ευελπιστούν να κάνουν τη διαφορά στον πλανήτη. Η εξερεύνηση ενός νέου προορισμού και η συναναστροφή με νέους ανθρώπους, είναι από καιρό γνωστές ως επιλογές χαλάρωσης και απόδρασης από την καθημερινότητα. Το αυξανόμενο ενδιαφέρον των ταξιδιωτών για τους αρχαίους πολιτισμούς, την αρχαιολογία, την βοτανική, την τροπική οικολογία και την ζωολογία, έχει ενισχύσει την ανάπτυξη της αγοράς.
Πρώτος σε προτιμήσεις ο τουρισμός άγριας ζωής
Ο τουρισμός άγριας ζωής κατείχε το μεγαλύτερο μερίδιο, άνω του 33% το 2020 και αναμένεται να σημειώσει την ταχύτερη ανάπτυξη έως το 2028. Ο τουρισμός, όπου το κύριο αξιοθέατο και δραστηριότητα είναι η παρακολούθηση και η παρατήρηση των ζώων στους φυσικούς τους βιότοπους, ονομάζεται τουρισμός άγριας ζωής. Αυτό συχνά διαφημίζεται ως λύση στα προβλήματα που περιλαμβάνουν την εξαφάνιση ειδών, την αυξημένη λαθροθηρία και την καταστροφή των οικοτόπων. Τα τουριστικά αξιοθέατα βοηθούν κυρίως στη συλλογή κινήτρων για τη διατήρηση των πληθυσμών και του περιβάλλοντος της άγριας ζωής.
Ο τουρισμός άγριας ζωής παίζει επίσης σημαντικό ρόλο, τόσο στις ανεπτυγμένες, όσο και στις αναπτυσσόμενες οικονομίες. Το 2030, οι αναδυόμενες χώρες αναμένεται να δημιουργήσουν πάνω από το 57% του μεριδίου αγοράς από διεθνείς αφίξεις τουριστών, ποσοστό που μεταφράζεται σε πάνω από 1 δισ. επισκέπτες. Οι τουρίστες εκτιμούν περισσότερο τους βιώσιμους προορισμούς και τα βιώσιμα ξενοδοχεία. Ο οικοτουρισμός συνήθως αναγκάζει τους επισκέπτες να οργανώσουν μόνοι τους τα ταξίδια τους, ενώ ο μαζικός τουρισμός βασίζεται περισσότερο σε ταξιδιωτικούς πράκτορες. Τα μικρά γκρουπ και οι μακροχρόνιες διαμονές είναι κοινά μεταξύ των ταξιδιωτών σε αυτήν την αγορά, ενώ ο μαζικός τουρισμός συχνά εξαρτάται από τη διαμονή μεγάλων ομάδων για μικρές περιόδους
Ανάπτυξη του οικοτουρισμού ανά περιοχή
Η Ασία-Ειρηνικός κατείχε το μεγαλύτερο μερίδιο, άνω του 35% το 2020 και αναμένεται να σημειώσει την ταχύτερη ανάπτυξη έως το 2028. Έχει σημειωθεί αύξηση στις δραστηριότητες που συνδέονται με τη φύση σε μεγάλες οικονομίες, όπως η Αυστραλία, η Ιαπωνία, η Ινδονησία, οι Φιλιππίνες και οι Φιλιππίνες και Νότια Κορέα.
Η Αυστραλία βρίσκεται στην κορυφή του κόσμου στον τουρισμό άγριας ζωής, λόγω του ότι διαθέτει τις τεράστιες εκτάσεις της με ακατοίκητες ερημιές, τροπικά δάση και ζούγκλες. Τα αειφόρα ταξίδια υποστηρίζουν σχεδόν 1 εκατ. θέσεις εργασίας σε όλη την Αυστραλία. Οι δυσμενείς επιπτώσεις από την πανδημία του κορωνοϊού, έχουν προσθέσει επιπλέον σημαντικές προκλήσεις στην αυστραλιανή ταξιδιωτική και τουριστική βιομηχανία λόγω των πρόσφατων δασικών πυρκαγιών, ξηρασιών και πλημμυρών. Οι προαναφερθέντες παράγοντες εμπόδισαν την ανάπτυξη του αυστραλιανού τουριστικού τομέα το 2020.
Σύμφωνα με το Conservation International, τη Rainforest Alliance και το UNEP, η άγρια ζωή και τα φυσικά αξιοθέατα κυριαρχούν στην περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού. Οι βασικές δραστηριότητες στα φυσικά αξιοθέατα περιλαμβάνουν παρατήρηση πουλιών, ράφτινγκ, καγιάκ, ψάρεμα γλυκού νερού, ιππασία, ποδηλασία και ορεινή ποδηλασία, κάμπινγκ, πεζοπορία και περιπάτους στη φύση.
Διαβάστε ακόμα: