Το 2024, στη βάση των στοιχείων των πρώτων 5 μηνών, είναι μια χρονιά που επιτρέπει συγκρατημένη αισιοδοξία για την πορεία των αφίξεων και των τουριστικών εσόδων για τον ελληνικό τουρισμό.
Αυτό ανέφερε μεταξύ άλλων ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ κ. Γιάννης Παράσχης, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στην κλειστή συνεδρίαση της 32ης Τακτικής Γενικής Συνέλευσης των μελών του Συνδέσμου.
Η θετική αυτή εικόνα για τον τομέα, δεν αφορά εξίσου όλες τις τουριστικές δραστηριότητες και όλες τις περιφέρειες. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, οι αεροπορικές αφίξεις στο πεντάμηνο παρουσιάζουν αύξηση κατά 12,4% σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2023. Η αύξηση στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών φθάνει σε ποσοστό 16,4% και στα Περιφερειακά Αεροδρόμια στο 9,5%. Επίσης, ο προγραμματισμός αεροπορικών θέσεων εμφανίζεται αυξημένος κατά 8,2% για το σύνολο του έτους. Ο οδικός τουρισμός εμφανίζει αύξηση το πεντάμηνο κατά περίπου 11%, ενώ η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη των επισκεπτών στο πρώτο τρίμηνο του έτους, αυξήθηκε κατά 3%.
Εξάλλου, την περίοδο 2019-2023, ο εισερχόμενος τουρισμός σε όρους αφίξεων με 36,1 εκατ. κατάγραψε αύξηση κατά 6,1% σε σχέση με τα 34 εκατ. του 2019.Τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 13,3% από 18,2 δισ. ευρώ το 2019, σε 20,6 δισ. το 2023. Η άμεση επίπτωση του κλάδου στην ελληνική οικονομία το 2023 ήταν -σε τρέχουσες τιμές- 28,5 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 13% του εγχώριου ΑΕΠ. Αν συνυπολογιστεί σε αυτό και η έμμεση συνεισφορά του κλάδου μέσω πολλαπλασιαστών, τότε το ποσοστό αυτό φτάνει στο 30% του ΑΕΠ. Σε ότι αφορά την αγορά εργασίας, το τρίτο τρίμηνο του 2023 ο τουρισμός αφορά άμεσα στο 16,4% της απασχόλησης, ενώ οι άμεσες και έμμεσες θέσεις αντιστοιχούν περίπου στο ένα τρίτο του συνόλου των θέσεων εργασίας, συμβάλλοντας καθοριστικά στη μείωση της ανεργίας. Τα στοιχεία αυτά αναδεικνύουν τη συμβολή του τουριστικού τομέα στην εθνική οικονομία.
Σύμφωνα με τον κ. Παράσχη, η αναπτυξιακή δυναμική του ισχυρού brand Ελλάδα που χτίστηκε τα τελευταία χρόνια, δείχνει σημαντική ανθεκτικότητα. Και αυτό, παρά τον εντεινόμενο ανταγωνισμό από τις γειτονικές αγορές, την μειούμενη ένταση του λεγόμενου revenge travel μετά την πανδημία, αλλά και τις συνεχιζόμενες γεωπολιτικές κρίσεις στην περιοχή μας με κυρίαρχες τις συρράξεις σε Ουκρανία και Γάζα, τις φυσικές καταστροφές που έπληξαν την Ελλάδα, τις συνεχιζόμενες πιέσεις στα εισοδήματα από τον επίμονο πληθωρισμό αλλά και την ευρύτερη κοινωνική προβληματική που ανέδειξαν οι Ευρωπαϊκές εκλογές.
Στο πλαίσιο αυτό, ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ σημείωσε ότι τα θετικά μηνύματα αυτά δεν θα πρέπει να οδηγήσουν, τόσο τους εκπροσώπους του κλάδου, όσο και την πολιτεία, στην παγίδα ότι η επιτυχία είναι διασφαλισμένη και δεδομένη. Για να συνεχιστεί η θετική πορεία, πρόσθεσε, εργαζόμαστε συστηματικά για απαντήσεις αλλά και συναινέσεις στα επίκαιρα ζητήματα του αναπτυξιακού μοντέλου του ελληνικού τουρισμού για τα επόμενα χρόνια.
Συνδυαστικά με το έργο «Ελληνικός Τουρισμός 2030| Σχέδια Δράσης» που ολοκληρώθηκε τον Αύγουστο του 2021, ετέθησαν 5 κεντρικές προτεραιότητες στην περσινή Γενική Συνέλευση του ΣΕΤΕ με ορίζοντα το 2030. Οι προτεραιότητες αυτές αφορούσαν τις επενδύσεις και την ανταγωνιστικότητα, το ζήτημα των υποδομών, τη διαχείριση των προορισμών, την αγορά εργασίας και τη βιωσιμότητα.
Τι έγινε στο μέτωπο των επενδύσεων και της ανταγωνιστικότητας
Ο κ. Παράσχης έκανε έναν απολογισμό των εξελίξεων στους 5 αυτούς άξονες. Σε ότι αφορά τις επενδύσεις, επιβεβαιώθηκε ότι έφθασαν σε 5,1 δισ. ευρώ το 2023, σχεδόν σε διπλάσια επίπεδα από το 2019, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην μείωση του κρίσιμου επενδυτικού κενού. Η συνέχιση της θετικής αυτής τάσης, θα εξαρτηθεί όμως από μια σειρά ζητημάτων που επηρεάζουν άμεσα την ελκυστικότητα και ανταγωνιστικότητα των τουριστικών επενδύσεων. Η επίτευξη της επενδυτικής βαθμίδας και η μείωση των συγκριτικών spreads χρηματοδότησης το περασμένο φθινόπωρο, απετέλεσε σίγουρα μία θετική εξέλιξη. Επιπλέον, οι νομοθετικές ρυθμίσεις για τη βραχυχρόνια μίσθωση τον περασμένο Δεκέμβριο, απετέλεσαν ακόμη ένα βήμα στη σωστή κατεύθυνση, αναφορικά κυρίως σε ζητήματα φορολογικής αντιμετώπισης και διαχωρισμού της περιστασιακής ιδιωτικής εκμετάλλευσης από την επαγγελματική δραστηριότητα. Όμως η τουριστική αγορά αναμένει περαιτέρω διευκρινήσεις σε ζητήματα λειτουργίας των καταλυμάτων, της διάρκειας των βραχυχρόνιων μισθώσεων αλλά και τον αριθμό των καταλυμάτων ανά περιοχή όπου προκύπτουν κοινωνικά ζητήματα (στέγασης).
Η παράταση του μειωμένου ΦΠΑ σε εστίαση και μεταφορές αμβλύνει μόνο εν μέρει το πρόβλημα του υψηλότερου ΦΠΑ στο τουριστικό πακέτο σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Το ίδιο ισχύει και σε σχέση με την πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση στο ζήτημα του αιγιαλού που ήταν απαραίτητη και στην οποία ο ΣΕΤΕ συμμετείχε ενεργά καταθέτοντας ουσιαστικές και ρεαλιστικές προτάσεις. Ταυτόχρονα όμως, απαιτείται λύση στη χρονίζουσα εκκρεμότητα του χωροταξικού ζητήματος με συγκεκριμένες χρήσεις γης και με θεσμικές προϋποθέσεις που να διασφαλίζουν ένα αξιόπιστο περιβάλλον επενδύσεων με ασφάλεια δικαίου.
Να σημειωθεί ότι πέραν του τέλους για την ανθεκτικότητα στην κλιματική κρίση, πρόσφατα ξεκίνησαν συζητήσεις από εκπροσώπους τοπικής αυτοδιοίκησης για αύξηση του τέλους παρεπιδημούντων η άλλων επιβαρύνσεων επί του τζίρου των ξενοδοχείων, με τη δικαιολογία της επιβάρυνσης των προορισμών από τον τουρισμό. Πάνω σε αυτό, ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ τόνισε κατηγορηματικά πως είναι προφανές ότι για την αδυναμία των υποδομών και την έλλειψη ουσιαστικής διαχείρισης των προορισμών, είναι εκτός λογικής να επιβαρυνθεί και πάλι μία και μόνο οικονομική δραστηριότητα, της οποίας μάλιστα τα οφέλη διαχέονται σε όλη την οικονομία και κοινωνία. Αντίθετα, η θέση του ΣΕΤΕ είναι ότι φόροι και τέλη από τον τουρισμό πρέπει να κατευθύνονται σε δράσεις που έχουν σχέση με το τουρισμό για τη βελτίωση της λειτουργίας και της ζωής κατοίκων και επισκεπτών των περιοχών από τις οποίες εισπράττονται. Υπενθυμίζεται ότι ο ξενοδοχειακός κλάδος κλήθηκε με ένα νέο τέλος στο κλείσιμο του 2023, να συνεισφέρει πάνω από 300 εκατ. ευρώ ετησίως συνδεόμενος με την έννοια της ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση, μέτρο για το οποίο ο ΣΕΤΕ είχε εκφράσει από την πρώτη στιγμή σοβαρότατες ενστάσεις.
Οι υφιστάμενες δημόσιες υποδομές δεν επαρκούν για τις απαιτήσεις των μελλοντικών ροών
Κατά τον κ. Παράσχη, είναι σαφές ότι οι υφιστάμενες δημόσιες υποδομές δεν επαρκούν για να καλύψουν τις απαιτήσεις της αύξησης των ροών προς το 2030.
Έχει ήδη γίνει μια σημαντική προεργασία από τον ΣΕΤΕ και το Ινστιτούτο του σε επίπεδο χαρτογράφησης και καταγραφής προτάσεων – που εξειδικεύονται για κάθε περιφέρεια της χώρας – εκ των οποίων το 50% αναφέρεται σε δημόσιες υποδομές που αφορούν άμεσα τον τουρισμό, ενώ άλλο ένα 20% αναφέρεται σε υποδομές ευρύτερης ωφέλειας. Η αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και του ΕΣΠΑ αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία την οποία οφείλει να αξιοποιήσει η κυβέρνηση και η τοπική αυτοδιοίκηση για να αποφευχθεί μια ασύμμετρη και κατ’ επέκταση μη βιώσιμη ανάπτυξη μεταξύ των τουριστικών ροών, των σημαντικών ιδιωτικών επενδύσεων και των απαραίτητων υποδομών. Προϋπόθεση βέβαια για την επάρκεια των υποδομών με όρους ρεαλιστικής και βιώσιμης ανάπτυξης, είναι η διεύρυνση της γεωγραφικής και χρονικής κατανομής της τουριστικής δραστηριότητας πέραν των 5 περιφερειών και των 5 μηνών. Για να συμβεί όμως αυτό, θα χρειαστούν στοχευμένες παρεμβάσεις σε ειδικές μορφές τουρισμού και τις αντίστοιχες υποδομές.
Ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ στάθηκε ιδιαίτερα στο έλλειμμα συνεδριακής υποδομής στην Αθήνα, αλλά και την ανάγκη αναβάθμισης σχετικής υποδομής στη Θεσσαλονίκη. Το έλλειμμα αυτό οδηγεί σε απώλειες θέσεων εργασίας και εσόδων, που καθιστά δυσχερή έως αδύνατη την προσέλκυση μεγάλων συνεδρίων και δεν επιτρέπει την άμβλυνση του φαινομένου της εποχικότητας.
Το ζήτημα διαχείρισης και προώθησης προορισμών
Ο ΣΕΤΕ έχει παρουσιάσει στην κυβέρνηση συγκεκριμένες προτάσεις για την ανάπτυξη και λειτουργία των Οργανισμών Διαχείρισης Προορισμών, ανοίγοντας συστηματικά τον διάλογο στις τοπικές κοινωνίες. Ενδεικτικό είναι το πρότυπο συνεργασίας του This is Athens and Partners. Η διαχρονικά στενή συνεργασία της τοπικής αυτοδιοίκησης με τουριστικές επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα, αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια, και τον ΣΕΤΕ, με καταλυτικό τον ρόλο της Marketing Greece, οδήγησαν σε απτά αποτελέσματα στην υλοποίηση προωθητικών δράσεων. Παράλληλα, ο ΣΕΤΕ έχει καταθέσει προτάσεις για τη βελτίωση του νομοθετικού πλαισίου που διέπει τη λειτουργία των DMΟ’s η οποία χρήζει αλλαγής μοντέλου προκειμένου να περιλαμβάνει την ουσιαστική εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα και των τοπικών κοινωνιών.
Το τοπίο στην αγορά εργασίας
Αποτελεί πλέον κοινή πεποίθηση, τόσο στις παραγωγικές τάξεις, όσο και στην κυβέρνηση, ότι το ζήτημα αυτό, δεδομένων και των δημογραφικών εξελίξεων, θα αποτελέσει σημαντική δομική πρόκληση για τα επόμενα χρόνια.
Ο ΣΕΤΕ βρίσκεται σε διάλογο με τα αρμόδια υπουργεία αναφορικά με τις απαραίτητες παρεμβάσεις στην αγορά εργασίας, στη βελτίωση των συνθηκών εργασίας, την άμβλυνση της εποχικότητας, με προγράμματα προσέλκυσης, κατάρτισης και συνεχούς βελτίωσης δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού και με βελτίωση της αποτελεσματικότητας του θεσμοθετημένου πλαισίου των μετακλήσεων. Παράλληλα, ο Σύνδεσμος θεωρεί ότι η μείωση των εργοδοτικών εισφορών μπορεί να συμβάλει περαιτέρω στην αύξηση των θέσεων εργασίας, του χρόνου απασχόλησης αλλά και τελικά στο καθαρό εισόδημα των εργαζομένων. Άλλωστε το ανθρώπινο κεφάλαιο παραμένει ο πιο κρίσιμος παράγοντας για την διαμόρφωση του τουριστικού προϊόντος.
Η βιώσιμη ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του ΣΕΤΕ, η ανταγωνιστικότητα και οικονομική βιωσιμότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και της επιχειρηματικότητας, εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις διαστάσεις της κοινωνικής και περιβαλλοντικής βιωσιμότητας.
Όπως αναδεικνύει η μελέτη των Deloitte – ΙΝΣΕΤΕ για τη βιωσιμότητα στην ελληνική αγορά τουρισμού, οι τουριστικές επιχειρήσεις έχουν να καλύψουν σημαντικό έδαφος. Το έλλειμμα είναι ιδιαίτερα έντονο στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις με έσοδα κάτω των 10 εκατ. ευρώ που αποτελούν και την πλειοψηφία στον κλάδο. Όμως, η διαμόρφωση ενός βιώσιμου και περιβαλλοντικά υπεύθυνου τουριστικού επιχειρείν αποτελεί μονόδρομο για τον ελληνικό τουρισμό προκειμένου να συνεχίσει τη θετική του πορεία και το brand Ελλάδα να διατηρηθεί στην κορυφή.
Στο πλαίσιο αυτό, ο ΣΕΤΕ ως Κοινωνικός Εταίρος ανοίγει το μεγάλο κεφάλαιο της εθελοντικής αυτορρύθμισης του κλάδου αναφορικά με την κοινωνική και περιβαλλοντική βιωσιμότητα πέραν από τα στενά πλαίσια της συμμόρφωσης με την εθνική νομοθεσία και του Ευρωπαϊκού πλαισίου Fit for 55.
Ειδικότερα, ο Πρόεδρος του Συνδέσμου ανακοίνωσε, την ενσωμάτωση στη στρατηγική του ΣΕΤΕ, μιας νέας πρωτοβουλίας, για τη μετάβαση των τουριστικών επιχειρήσεων στην αειφορία. Η πρωτοβουλία έχει την επωνυμία ΜΕΤRΟΝ Sustainable Tourism by SETE, γιατί μέτρον σημαίνει, μέτρηση, αναλογία αλλά και κανόνας και βιωσιμότητα χωρίς μέτρο και χωρίς κανόνες, δεν μπορεί να υπάρξει. Σκοπός του ΣΕΤΕ είναι η δέσμευση και η μετάβαση των τουριστικών επιχειρήσεων σε βιώσιμη λειτουργία. Έτσι δημιουργείται ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα αυτοαξιολόγησης, ελέγχου, εκπαίδευσης, συμμόρφωσης, αυτοδέσμευσης και στοχοθέτησης, επαναξιολόγησης, και πιστοποίησης των επιχειρήσεων.
Αναλυτικά, το δεύτερο εξάμηνο του 2024 ξεκινά μία πιλοτική εφαρμογή σε επιλεγμένες επιχειρήσεις πριν το rollout του προγράμματος στη βάση μίας ηλεκτρονικής πλατφόρμας και στόχο αρχικά τη μέτρηση πέντε βασικών δεικτών: Κατανάλωση Ενέργειας, Κατανάλωση Νερού, Παραγωγή και Διαχείριση Αποβλήτων, Εργασιακά Θέματα, Κοινωνικό Αποτύπωμα. Η δράση αφορά στους κλάδους Ξενοδοχειακές Επιχειρήσεις, Εναέριες Μεταφορές, Θαλάσσιες Μεταφορές, Χερσαίες Μεταφορές και Τουριστικά Γραφεία. Επίσης, υπάρχει συζήτηση με το Υπουργείο Τουρισμού και το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος, για τη μεγιστοποίηση συνεργιών προς όφελος των τουριστικών επιχειρήσεων.
Γιώργος Βερνίκος: Έννοιες όπως η βιώσιμη ανάπτυξη και ο ψηφιακός μετασχηματισμός να μη θεωρηθούν ξεπερασμένες
Ο Πρόεδρος του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων κ. Γιώργος Βερνίκος, επεσήμανε ότι το έργο του ΙΝΣΕΤΕ είναι να υποστηρίζει με στοιχεία με μελέτες και εκπαίδευση την στρατηγική του ΣΕΤΕ. Παράλληλα, εξέφρασε την αγωνία, έννοιες όπως η βιώσιμη ανάπτυξη και ο ψηφιακός μετασχηματισμός, να μη θεωρηθούν ήδη κουρασμένες και ξεπερασμένες. Παράλληλα, έκανε ειδική μνεία στον επίτιμο Πρόεδρο του ΣΕΤΕ κ. Ανδρέα Ανδρεάδη, που στην προεδρία του ο ΣΕΤΕ έγινε Κοινωνικός Εταίρος και συστάθηκε το ΙΝΣΕΤΕ και η Marketing Greece, αλλά και στον πρώην Πρόεδρο του ΣΕΤΕ κ. Γιάννη Ρέτσο για τις προσπάθειες που κατέβαλε σε μία δύσκολη περίοδο – όπως ήταν αυτή της πανδημίας- να σταθεί όρθιος ο τομέας.
Ιωάννα Δρέττα: H Marketing Greece είναι παράδειγμα εξωστρέφειας, διαλόγου και συνεργασίας
Από την πλευρά της, η Πρόεδρος της Marketing Greece κ. Ιωάννα Δρέττα, σημείωσε μεταξύ άλλων ότι η Μarketing Greece αποτελεί ένα παράδειγμα εξωστρέφειας, διαλόγου και συνεργασίας. Επίσης, μαζί με τον ΣΕΤΕ και το ΙΝΣΕΤΕ, διαμορφώνει μία νέα εποχή για τον ελληνικό τουρισμό, πάντα με στόχευση και στρατηγικό πλάνο, αφουγκράζεται τις αλλαγές που πραγματοποιούνται παγκόσμια, διαβάζει τα μηνύματα των αγορών, τα αποκωδικοποιεί και τα ενσωματώνει στις πρακτικές της. Επίσης, λειτουργεί σαν γέφυρα ανάμεσα στον τουριστικό κλάδο και την κοινωνία και πετυχαίνει να δημιουργεί φήμη για το brand name Ελλάδα και για τους επιμέρους προορισμούς.
Ευτύχιος Βασιλάκης: Γίνονται μεγάλες επενδύσεις σε ξενοδοχεία, αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρείες
O Πρόεδρος της Αegean κ. Ευτύχιος Βασιλάκης, επισήμανε ότι παραμένουν δύο βασικά ζητούμενα, καθώς προς το παρόν ζήτηση διατηρείται για τον ελληνικό τουρισμό. Το πρώτο ζητούμενο, αφορά την εξέλιξη και την εκπαίδευση του προσωπικού, μαζί με την ανεύρεση. Με την εξειδίκευση μπορεί να έρθει η παραγωγικότητα, η δυνατότητα από τις επιχειρήσεις να πληρώσουν περισσότερο και να καλυφθεί με πιο αποτελεσματικό τρόπο αυτό το έλλειμμα που φαίνεται να δημιουργείται όχι μόνο στον τουρισμό, αλλά σε όλη την ελληνική κοινωνία. Το δεύτερο ζητούμενο, αφορά σε θέματα που αφορούν τη βιωσιμότητα και παράλληλα την ποιότητα των υπηρεσιών. Έτσι, σημείωσε ότι θα μπορέσουμε να έχουμε ένα μέτρο στην ανάπτυξη που να φέρνει περισσότερο κόσμο, όχι με τόσο μεγάλο ρυθμό στους συνολικούς αριθμούς, αλλά με μία παράλληλα βελτίωση στην ποιότητα του προϊόντος. Ο συνδυασμός αυτός, πρέπει να ικανοποιηθεί τα επόμενα χρόνια στον τουριστικό τομέα. Παράλληλα, τόνισε ότι γίνονται μεγάλες επενδύσεις στον κλάδο των ξενοδοχείων, στα αεροδρόμια και τις αεροπορικές εταιρείες. Σε ότι αφορά την Aegean, ανέφερε μεταξύ άλλων ότι έχει γίνει η παραγγελία νέων αεροσκαφών τα οποία σε 2 με 2,5 χρόνια θα επιτρέψουν στην αεροπορική εταιρεία να κάνει πιο μακρινές πτήσεις, τουλάχιστον έως την Ινδία.
Φωκίων Καραβίας: Δεν υπάρχει υπερτουρισμός στην Ελλάδα, να αφήσουμε τη μιζέρια στην άκρη
Στη θετική πορεία του ελληνικού τουρισμού και στην αναβάθμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος έκανε αναφορά και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Eurobank κ. Φωκίων Καραβίας. Όπως επισήμανε χαρακτηριστικά, τα 4 και 5 αστέρων ξενοδοχεία έχουν πλέον ξεπεράσει το 25% του συνολικού ξενοδοχειακού δυναμικού της χώρας, ενώ διεθνή brands επεκτείνονται στην Ελλάδα για πρώτη φορά. Επίσης, στάθηκε στο πρώτο ελληνικό brand (Όμιλος SANI/IKOS) το οποίο έχει επεκταθεί με μεγάλη επιτυχία εκτός Ελλάδας. Παρά την επιτυχία του ελληνικού τουρισμού, ο κ. Καραβίας σημείωσε ότι αναπτύσσεται ένας δημόσιος διάλογος για τον φαινόμενο του υπερτουρισμού. Όπως ξεκαθάρισε με την εξαίρεση έναν, δύο προορισμών, δεν υπάρχει τέτοιο φαινόμενο στην Ελλάδα για να το αναγάγουμε σε ένα καθολικό πρόβλημα, καθώς πέραν του ότι είναι ανακριβές, ενδεχομένως είναι και αυτοκαταστροφικό. Ωστόσο υπογράμμισε ότι υπάρχουν ζητήματα με τις υποδομές και χρειάζονται επενδύσεις για την αντιμετώπισης της κατάστασης, με χρηματοδοτήσεις από κοινοτικά κονδύλια και τη στήριξη της Τράπεζας. Επομένως, υπογράμμισε, πρέπει να αφήσουμε τη μιζέρια στην άκρη και να αφήσουμε τους πρωτοπόρους του τουρισμού να οδηγήσουν τον τομέα στον επόμενο κύκλο ανάπτυξης του βιώσιμου τουρισμού.
Γρηγόρης Χριστόπουλος: Η χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης θα βελτιώσει την τουριστική εμπειρία
Ο κ. Γρηγόρης Χριστόπουλος, Chief Commercial Officer Business Segment του OTE Group, τόνισε ότι για μία ακόμη χρονιά είμαστε στην ευχάριστη θέση να έχουμε μπροστά μας μία εξαιρετική τουριστική περίοδο με πολλές προκλήσεις. Ο κ. Χριστόπουλος αναφέρθηκε στην πολύ καλή επίδοση που έχει ο ελληνικός προορισμός στις Τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών. Οι επενδύσεις που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια και στην πληροφορική και στις επικοινωνίες και η ψηφιοποίηση της χώρας, η οποία προχωρά με πάρα πολύ γρήγορους ρυθμούς, αποτυπώνονται ήδη ως πολύ θετική επίδραση στη εμπειρία των τουριστών. Σήμερα όμως για άλλη μία φορά στην Τεχνολογία ξεκινάει ένας νέος μεγάλος κύκλος ανάπτυξης, που σχετίζεται με τη Τεχνητή Νοημοσύνη. Η χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης είναι ένα εργαλείο που θα δώσει λύσεις σε πάρα πολλές προκλήσεις, θα βελτιώσει, περαιτέρω, την τουριστική εμπειρία και την ανταγωνιστικότητα.
Το πρώτο μέρος των εργασιών της κλειστής συνεδρίασης ολοκληρώθηκε με τις τοποθετήσεις του Εντεταλμένου Συμβούλου του ΣΕΤΕ κ. Αλέξανδρου Θάνου, του Γενικού Διευθυντή του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων κ. Ηλία Κικίλια και του Γενικού Διευθυντή της Marketing Greece κ. Νίκου Διαμαντόπουλου.
Διαβάστε ακόμα:
Metarvese και Υπερτουρισμός: Μια οπτική για τη μείωση των προκλήσεων του τουρισμού
Ο Τουρισμός Χαμηλού Αντικτύπου στην Ελλάδα -Το παράδειγμα της Γυάρου