Αυξάνονται οι δημοφιλείς και οι υπό ανάπτυξη προορισμοί ανά τον κόσμο αλλά και στην Ελλάδα, που εντάσσουν το ποδήλατο και το περπάτημα στο προσφερόμενο τουριστικό τους προϊόν.
Δημιουργώντας ποδηλατικές και περιπατητικές διαδρομές, ενισχύουν το ταξιδιωτικό τους προφίλ και δίνουν νέες δυνατότητες στους προορισμούς για επιμήκυνση της σεζόν. Ο στόχος είναι διττός. Από τη μία να δώσουν πρόσθετες επιλογές μετακίνησης με ασφάλεια στους κατοίκους και από την άλλη να προσελκύσουν επισκέπτες με ειδικά ενδιαφέροντα. Ειδική βαρύτητα προς αυτή την κατεύθυνση, δίνουν και οι αστικοί προορισμοί που προσδοκούν 12μηνο τουρισμό.
Πάντως, μέχρι και σήμερα, η στάση της ελληνικής πολιτείας απέναντι στο περπάτημα και το ποδήλατο, δύο κατεξοχήν ήπιους και υγιείς τρόπους μετακίνησης, ήταν κατά κανόνα προβληματική. Ο περισσότερος δημόσιος χώρος στις πόλεις, δινόταν και εξακολουθεί να δίνεται στο ΙΧ και τη μηχανοκίνηση.
Η πανδημία έφερε όλο τον κόσμο μπροστά σε μία σημαντική αλλαγή, αυτή της τήρησης της λεγόμενης «κοινωνικής απόστασης». Παράλληλα, οι συνθήκες του lockdown που επιβλήθηκαν στις πόλεις, έδειξαν ότι όταν οι μετακινήσεις περιορίζονται, αυξάνονται οι ήπιοι τρόποι μετακίνησης, με πρωταγωνιστές το περπάτημα και το ποδήλατο.
Οι πόλεις του κόσμου, φαίνεται να βρίσκονται μπροστά σε μία σημαντική ευκαιρία να αλλάξουν τη μέχρι σήμερα πορεία τους και να στραφούν σε πιο υγιείς και φιλικές στο περιβάλλον λύσεις. Κατά τη διάρκεια τόσο του lockdown, όσο και στο διάστημα επαναφοράς, αρκετές πόλεις διευκολύνουν με έκτακτα μέτρα τους κατοίκους να περπατούν και να ποδηλατούν, διατηρώντας ωστόσο τις αποστάσεις ασφαλείας.
Για το σκοπό αυτό, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, υποστηρίζει τις τοπικές αρχές, στο να πραγματοποιήσουν σημαντικές αλλαγές, με μια σειρά από εύκολες, χωρίς κόστος και ευέλικτες παρεμβάσεις στον δημόσιο χώρο τους, με στόχο να αποδώσουν περισσότερο χώρο στους πεζούς, στους ποδηλάτες, στο πράσινο και στην αναψυχή, έχοντας συντάξει Τεχνικές Οδηγίες, μεταξύ άλλων για τη δημιουργία προσωρινών διαδρόμων κίνησης πεζών και προσωρινών διαδρόμων κίνησης ποδηλάτου.
Συνάντηση με παλιά ποδήλατα στη Ρόδο
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι πρωτοβουλίες που αναλαμβάνονται σε τοπικό επίπεδο για την ανάπτυξη του ποδηλατικού τουρισμού. Για παράδειγμα, στη Ρόδο, διοργανώνεται από τις 5 έως τις 10 Οκτωβρίου, συνάντηση με παλιά ποδήλατα. Με την εν λόγω δράση του Ποδηλατικού Ομίλου Ρόδου «ΙΒΙΣΚΟΣ» και της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, θα δοθεί η ευκαιρία στη Ρόδο να αναβαθμίσει τη θέση της στον ποδηλατικό τουρισμό και παράλληλα να προσελκύσει επισκέπτες υψηλού βιοτικού επιπέδου. Οι επισκέπτες επιθυμούν να γνωρίσουν την ιστορία, τα αξιοθέατα, τις ομορφιές, τη γαστρονομία και την κουλτούρα του τόπου που επισκέπτονται. Να σημειωθεί ότι αντίστοιχες εκδηλώσεις στην Ιταλία, τη Βρετανία και τις ΗΠΑ, συγκεντρώνουν χιλιάδες τουρίστες ποδηλάτες, που με τις οικογένειες τους επισκέπτονται αυτούς τους προορισμούς για να πάρουν μέρος σε Vintage εκδηλώσεις.
Παραδείγματα στο εξωτερικό
Η πανδημία ανέδειξε έντονα την αξία της ενεργούς μετακίνησης. Πλήθος ευρωπαϊκών και όχι μόνο, πόλεων, εφάρμοσαν άμεσα μέτρα για την υποστήριξη και την ασφάλεια του περπατήματος και του ποδηλάτου, προσαρμόζοντας την οδική τους υποδομή και χαμηλώνοντας τα όρια ταχύτητας των αυτοκινήτων. Με την πρώτη χαλάρωση των μέτρων κατά της πανδημίας του κορωνοϊού, πολλές ευρωπαϊκές πόλεις αναρωτιούνται τώρα πώς να αντιμετωπίσουν τη δυσπιστία ως προς την ασφάλεια της δημόσιας συγκοινωνίας. Η διατήρηση της «κοινωνικής απόστασης» είναι σχεδόν αδύνατη, ακόμη και σε συνθήκες όχι μεγάλης πυκνότητας. Αυτό φοβίζει πολλούς πρώην επιβάτες που σταματούν να χρησιμοποιούν τη δημόσια συγκοινωνία και στρέφονται προς το Ι.Χ. Η αύξηση της συχνότητας διελεύσεων θα μπορούσε να μειώσει την πυκνότητα των επιβατών, όμως το κόστος της δημόσιας συγκοινωνίας με λίγους επιβάτες θα ανέβαινε πολύ. Με το άνοιγμα των εγκαταστάσεων παιδικής μέριμνας, την επιστροφή των υπαλλήλων στο γραφείο και την έναρξη του εμπορίου, τις ώρες αιχμής η δημόσια συγκοινωνία αναπόφευκτα γίνεται πάλι ένα πιθανό hotspot ιών. Για τον λόγο αυτόν, διεθνώς παρέχονται κίνητρα σε πεζούς και ποδηλάτες με στόχο την ανακούφιση του φόρτου του μετρό, των λεωφορείων και των τραμ και την αποφυγή πρόσθετου μποτιλιαρίσματος και της σχετικής ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Το Βερολίνο, οι Βρυξέλλες, το Μιλάνο και το Παρίσι, ανακοίνωσαν πολλές αλλαγές για την προώθησή του ποδηλάτου όπως και του περπατήματος, κατά τη διάρκεια της περιόδου περιορισμού της πανδημίας. Το Βερολίνο διεύρυνε προσωρινά τις λωρίδες ποδηλάτου και δημιούργησε νέες για να επιτρέψει την ασφαλή κυκλοφορία και προσπέραση, λαμβάνοντας υπόψη την ελάχιστη επιτρεπτή κοινωνική απόσταση.
Το Μιλάνο, απέκλεισε την κυκλοφορία αυτοκινήτων σε δρόμους με όριο ταχύτητας 35 χλμ/ώρα, και ταυτόχρονα το χαμήλωσε στα 30 χλμ/ώρα στην πλειονότητα των τοπικών οδών, καθώς και σε οδούς με αυξημένη παρουσία ευάλωτων χρηστών, δίνοντας προτεραιότητα στα ποδήλατα και τους πεζούς.
Στη Γαλλία, στο Παρίσι και σε πολλές άλλες μεγάλες πόλεις, δημιουργήθηκαν έκτακτες λωρίδες κυκλοφορίας ποδηλάτων για τη διάρκεια του lockdown αλλά και για την επόμενη περίοδο προσαρμογής.
Στις Βρυξέλλες, ολόκληρο το κέντρο της πόλης μετατράπηκε σε περιοχή ήπιας κυκλοφορίας, με ανώτατο όριο ταχύτητας 20 χλμ/ώρα, ενώ οι πεζοί και οι ποδηλάτες επιτρέπεται να χρησιμοποιούν το πλήρες πλάτος του δρόμου και έχουν απόλυτη προτεραιότητα. Παράλληλα, δημιουργούνται εκτάκτως νέες υποδομές για πεζούς και ποδηλάτες, σε δρόμους που δεν διασφάλιζαν την ασφαλή και απρόσκοπτη κίνησή τους.